Lösdrift m. gräs och fång.

A

ajs1

Någon som vet om det finns nån studie gjord på hur lösdriftshästar (gräshage)klarar sig mot fång ? Funderat eftersom gräset ju är farligare vid olika tider på dygnet (beroende på väder mm) lösdriftshästar har ju tillgång till gräset hela tiden så det vore intressant att höra om det studerats nåt om hur stor andel av lösdriftshästarna som får fång jmf med stallade hästar som tex släpps ut på morgonen när fruktanet i gräset ökar i solljus efter tex en frostnatt .

Sv: Lösdrift m. gräs och fång.

Vet ej om det finns studie, bör det väl göra om inte så kommer det säkert nån snart. Går jag till min erfarenhet genom åren där både lösdrdifthästar och uppstallade funnits med så är uppstallade hästar överrepresenterade gällande fång än de som går/gått på lösdrift.

Det är min känsla också, man skulle vilja se en studie där lösdriftare och stallade fodras på samma sätt och att det enda som skiljer är tillgången till gräs, dygnet runt.

Om någon vet om nån sån och har länk så skulle jag vara väldigt intresserad av att få ta del av det.

Skulle vara jättespännande att läsa om det fanns en studie om detta. Jag har mina två fånghästar på lösdrift på vintern. På sommaren en bra bit in på hösten är de dock inne på natten. Vågar inte ha dem ute på för mycket gräs när det är risk för frostnätter.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 782
Senast: svea
·
Hästvård :banghead: Typ, hej kom och hjälp mig dö. Lite så känner jag väl nu :( Har sedan 1½ år tillbaka en shetlandsponny som går som sällskap...
2
Svar
22
· Visningar
5 052
Senast: Texaz
·
Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 857
Senast: Cut3Leo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka