Lösdrift - kan någon förklara

P

Pews_med_Sudden

Jag undrar om man kan ha en häst som man rider 6-7 dagar i veckan, dryssyr och hopp och skog, på lösdrift? Eller är det något för hästar som är sjuka/inte rids/unghästar m.m?
Hur gör man med kraftfodret? Eller ska den klara sig på bara grovfoder om den går på lösdrift?
Tack på förhand!

Sv: Lösdrift - kan någon förklara

Min häst går på lösdrift. Ja rider henne ca 6 dar per vecka både i skogen och dressyr i paddocken. Hon trivs alldeles utmärkt med det. Kraft får hon av hon som har hand om lösdriftet plus att jag brukar ge henne efter att jag har ridit henne. Jag är helt klart nöjd med lösdrift och jag tror med säkerhet att min häst oxå trivs med det:rofl:

Man tar oftast in sin lösdriftshäst 1-2 ggr/dag för visitering och kraftfodergiva.
Så här års kan jag inte se någon som helst anledning till varför någon häst skulle behöva stå på box, såvida hästen inte får luftvägsproblem av fuktig vår och sommarnattsluft.

Hej!

På vår ridskola har vi ett gäng ponnyer som går på lösdrift och det funkar alldeles utmärkt! De får låna lite spiltor och uppbindningsringar när de kommer in, och då kan man eventuellt passa på att ge lite extra hö till dem som inte får tillräckligt i hagen (fast för tillfället är de feta allihopa), fodra kraftfoder och visitera. Det är jättepraktiskt, de trivs verkligen med att kunna gå in och ut som de vill. Det är ju noga bara så att man inte har för många hästar på ösdrift med ett för litet stall, utan alla måste ju kunna vara inomhus, även de i lägst rang. Så på ridskolan har vi två olika stall i varsin ände så de bråkar aldrig om platsen inne!

Jag undrar om man kan ha en häst som man rider 6-7 dagar i veckan, dryssyr och hopp och skog, på lösdrift? Eller är det något för hästar som är sjuka/inte rids/unghästar m.m?
Hur gör man med kraftfodret? Eller ska den klara sig på bara grovfoder om den går på lösdrift?
Tack på förhand!

Självklart kan man ha det.. tror hästarna trivs bäst av det, våra har fri tillgång till hö, och dom får lite korn m.m när vi tar in dom varje dag.. för ryktning o sånt..

vi har våra på lösdrift, 2 halvblod som rids och tränas och ska ut och tävlas i sommar. 2 shettisar där den ena rids/körs reg. den andra är gamal och rids/körs då och då på sina egna villkor. 1 D-ponny som motionsrids.

dom har fri tillgång på hösilage i ligghallen och får kraftfoder 2 ggr/dagen, då binds dom upp i lösdriften. skötslen är som när dom stod på stall. visitering, täckesbyten osv. gödslar ligghallen 2 ggr/dag då denne är välanvänd :) för övrigt tycker jag inte det är någon större skillnad mellan lösdrift med bra ligghall och kallstall, mer än möjligen att hästarna även dagtid väljer om dom vill stå inne eller ute vid tex. snöstorm/kraftiga regn och att jag upplever att hästarna har blivit mkt. lugnare/harmoniskare. självklart ska man ha tillgång till stall och box vid ev. skador.

oss passar detta utmärkt:D

Jag har min häst på lösdrift. Han rids 5-6dagar i veckan. Både i skog, på banan, hoppar, longeras. Det är alldeles utmärkt. Vi tar in hästarna 1 gång om dagen då dom får enskild kraftfodergiva.
Funkar hur bra som helst!

Jag har tre hästar på lösdrift och både jag och hästarna trivs mycket bättre än när de stod på stall. De blir uppbundna på morgonen i lösdriften och får kraft foder, kommer in i box på eftermiddagen och får kraft foder innan de går ut igen samt fri tillgång på hö.

Mina hästar gick på lösdrift och reds/tränades kontinuerligt. Om du behöver ge kraftfoder eller inte beror på innehållet i grovfodret, det är samma om du har hästarna uppstallade eller på lösdrift.

Kraftfoder gav jag morgon och kväll, till den som tävlades. Då tog jag antingen ut henne ur hagen och gav eller gav båda nåt att äta.

Mina hästar går på lösdrift, dom har fri tillgång på hö och mineraler + att hingsten får Competition Country Mix från Dodson & Horrells 2 gånger/dag. Dom rids 5-6 gånger/vecka utom mitt ena sto som ska ha föl om drygt en vecka. Hon äter Mare & Youngstock från Dodson & Horrells.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 244
Senast: warg
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama