Lösdrift, behövs inte mockas?

Mumin_79

Trådstartare
Jag tror starkt på att hästar mår som allra bäst i en lösdrift så därför har jag flyttat honom till en lösdrift.

Häromdagen ifråfasatte jag att de inte ännu går på fri tillgång på hö som sagt men fick en förklaring påp det som jag bliv nöjd av och väntar med glädje på att det snart ska sättas igång med just fri tillgång.

Vad jag blev förbryllad av var att de andra sade att man inte ska mocka i en lösdrift, visst förstår jag att man inte ska hålla på att gräva i kisset och att man ska lägga in ny halm. Men ska verkligen all skit nödvändigt också vara kvar alltså :eek:
Hade nämligen ett mockningsschema på förslag då jag tyckte att det endast var just jag som mockade men det blev då nedröstat av den anledningen att det behövs inte. :mad:

MuMin

Sv: Lösdrift, behövs inte mockas?

Självklart måste det mockas ute bland halmen för nog kommer det bli grisigt alltid om dom skiter där inne :crazy:

har de andra haft lösdrift tidigare?

syrran mockar varje dag i ligghallen

Håller med de andra. Klart man måste mocka i lösdrift också.

När bädden lagt sig är det självklart att man tar bort högarna på ytan. Inte minst för att parasittrycket blir väldigt högt annars.

Hej! Jag har lösdrift till tre hästar och de har fri tillgång till hö dygnet om ung som gammal. MOCKAR givetvis bort ALLA skithögar (vill ju inte att de ska bo på en dynghög:( men gräver inte i bottens "kissmatta" strör med ny halm ca två till tre dagar i veckan. Vill man nu inte ge fri tillgång på hö kan man ju strö med "foderhalm" =havrehalm den är lite mer aptitlig och hästarna kan då sysselsätta sig vid kallt väder och hålla värmen. Sedan är det kanon om man har möjlighet att lägga ut små fällda träd då barken är nyttig och även där håller de då sig sysselsatta!

Självklart skall det mockas! Vem vill att ens häst skall behöva ligga/stå i högar av skit?! Låter ju helt absurt! Det handlar ju om hygien och att hästarna skall mår bra. Stå på dig och se till att ni fixar ett mockings schema! Om inte annat så tror jag inte att djurskydds inspektionen blir så glada om de kommer dit och ser att det inte är mockat...!? Lycka till!

Vi som har -10 till -30 grader ute på vintern har inte så lätt att mocka jämt. På morgonen har det frysit ihop och är ett med backen.
Sen har jag renliga hästar som inte gör sina behov där man ska äta och sova! Dom går ut och gör sina behov på samma ställe hela vintern. Så på våren tar man traktorn och skottar bort berget (ca 5 m i diameter och en ½ m högt)

Har själv lösdrift imitt stall och det är svårt att mockabort allskit ute då den är frusen nu! Tar det somgår och i ligghallen tar jag lite varje dag av skiten och "vräker" på en storbal halm då och då!
arbetsmyran!

jag tycker absolut att det ska mockas! Ingen vill väl bo på en gödselhög eller??

Vad har de andra för anledning till att det "inte behövs mockas i lösdrift"? Fråga varför de mockar i boxarna och inte i lösdriften!

Sen är det klart att det inte går så bra alla gånger, när allt är helt fruset, men man gör väl så gott man kan?

Låter lite som att de andra har hästarna där för att slippa jobb? Men även om de mockar så är det ju fortfarande mindre jobb för ruttaren att ha dem på lösdrift....

Stå på dig och se till att ordna med schema. Vad säger ägaren? Har denne också häst här?

Lycka till

Nej, det behövs inte om man strör ordentligt. Jobbade på stuteri som ung med 10 talet hästar i varje lösdrift. Lösdriftstallarna mockades 2 gånger om året med traktor. Strödde på med ny halm gjordes varje dag. Det luktade ingenting och var alltid torrt och bra.

Behövs och behövs... strör man ordentligt med halm så behövs det väl eg. inte.

Men man ska tänka på att om hästen/hästarna står inne mycket så kan hovarna förstöras(speciellt om dom ej har skor) av amoniakångorna i en bädd. Även om bädden ser ren ut och är torr på ytan så stiger ångorna igenom.

I vår lösdrift har vi spån(mest lättmockat tycker vi), bygger ingen bädd och mockar ca 2 ggr per dag.

/T

Lösdrifter kräver MER mockning än att ha hästar på box. Däför jag inte har lösdrift :D . Pestigt att gå och mocka hagen i bitand evind och isande kyla.

*kl*
Jag har en liten fundering ang bädden... Jag har hört att man ska kalka med jämna mellanrum om man har en permanentbädd, stämmer det?
(Nowis, som nån gång i framtiden vill ha häst på lösdrift, helst efter konstens alla regler);)

Vi tömmer hela våran lösdrift 1 gång i veckan och halmar nytt. Jag tycker personligen att det ska mockas i en lösdrift. Blir för äkligt annars :crazy:

Jo nej det var ägaren som bla sade, samt de andra som har häst på lösdriften att det inte behövs.

Ägaren menar att det inte behövs mockas mer än nån gång om året eftersom bajset blir nedtrampat och behövs för att det ska bli bra bädd. :confused:

Dom tycker redan att jag är konstig med mina bomlösa sadllar, barfota och att min häst som inte är klippt inte har täcke mer än vid nederbörd.
Så jag vet inte hur mycket jag känner att jag vill trycka på detta då jag är ny på stället.

Min häst tycker mycket om att ligga ned och jag vill att han ska ha en mjuk och ren bädd . Personligen har jag inte min häst på lösdrift för att slippa ta hand om honom som många verkar ha tydligen :cry:

MuMin

Det är klart att man måste mocka, men kanske inte riktigt så som i en box. Vi tittar till i lösdriften varje/varannan dag och är det någonting så plockas det bort.

Nowis skrev:
*kl*
Jag har en liten fundering ang bädden... Jag har hört att man ska kalka med jämna mellanrum om man har en permanentbädd, stämmer det?
(Nowis, som nån gång i framtiden vill ha häst på lösdrift, helst efter konstens alla regler);)
Ja det är bra att kalka med FODERKALK den andra kalken är GIFTIG!!!!! Man binder amoniaken och håller bädden fräch. Men det är ingen genväg till att INTE mocka bort skiten i ligghallen enligt mig! Men som jag skrev tidigare så ska man inte gräva i kissmattan utan det är på den man kalkar

Liknande trådar

Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 547
Senast: Linnea_
·
Foder & Strö Ska flytta ettåringen där det ingår max 10 kg/dag. Saken hör till den att det är en lösdrift, alltså är det svårt för mig att veta att...
Svar
10
· Visningar
1 517
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353
Hästmänniskan Tråden låstes, precis när jag skrivit en massa:mad:.;) Det som slår mig, när man läser lösdriftstrådar är att folk reagrerar på...
2
Svar
27
· Visningar
3 924
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar