Lösdrift- åtgång på halm??

QuickStar

Trådstartare
Jag har planer på att bygga ett gäng uteboxar här i sommar/tidig höst. Blir troligtvis 5 uteboxar som jag kommer ta bort mellanväggarna ur så det blir en stor ligghall.

(Anledningen till detta är att jag vill ha möjligheten att ganska enkelt kunna ändra från lösdrift till uppstallning)

Men hur mycket halm går det åt egentligen?
Vill boka upp med bonden så jag har så jag klarar mig fram till nästa sommar.
Boxarna kommer vara ca 14-16 kvadrat ("ligghallen" blir då alltså 75-80kvadrat någonting.

2 balar i månaden? (väger ca 150-175kg/st....)

Som det ser ut just nu kommer mina 3 (förhoppningsvis) dräktiga ston att gå där. Ev även min kompis stora häst och hennes maxade d-ponny men det är inget säkert. Jag räknar dock på 5 hästar- bättre att ha halm kvar i slutet på säsongen än ha för lite.

Sv: Lösdrift- åtgång på halm??

Om du ska bygga så stort så ska du förpröva allt hos Länsstyrelsen innan du börjar byggandet. När det gäller halmen så kommer att troligen att gå en hel del. I min hall så går det först fyra stora rundbalar vid själva uppstarten. Det blir då en ganska bra början till en djupströbädd. Sedan är det mycket beroende på både vad för sorts halm det är och vilka hästar som går i den hur mycket det går åt i underhåll. Men jag tror nog att det i snitt går en rundbal per vecka för att hålla bädden fin och täcka upp det som hästarna stoppar i sig.

Jo förprövning har jag räknat med :smirk:

Det går åt mer än vad man tror alltså!
Havrehalm är det bonden har så det blir det, dom kommer även ha fri tillgång på ensilage så några enorma mängder halm lär de nog inte äta men en del pillar de säkert i sig.
Jag vet inte hur just mina hästar funkar på lösdrift, vissa hästar är ju "inne" väldigt mycket medans andra är knappt inne alls.

På Djurskyddsmyndighetens hemsida står det att man inte måste söka tillstånd om man ska ha mindre än 5 hästar betyder det att jag kan ha 5 hästar eller ett färre antal eller betyder det max 4??

Det betyder att om du bygger för mer än 4 hästar så ska det förprövas. Alltså från 5 och uppåt. Det har ingen betydelse om du bara har tre hästar just nu för det är byggnadens kapacitet som avgör. Alltså hur många hästar går att ha i den, inte hur många du ska ha i den.
Samma med andra tillstånd det är max 4 stycken. 5 = tillstånd

Ok, tack för infon!

Kanske är bättre att bara bygga 4 boxar nu då, jag har ju egentligen inte behov för fler just nu... Iom att det blir uteboxar kan jag ju lätt bygga till flera boxar senare om det behövs och då ansöka om förprövning istället... hmm nu blir det till att fundera lite tror jag :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 033
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 673
Senast: svea
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 989
Senast: pews1972
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 187
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve