Lösa föl

Thera

Trådstartare
Hur länge har ni era föl lösa, till exempel in och ut från hagen, och på uteritter och så vidare?

Min lille är fem månader nu och han går fortfarande lös överallt.. Han kan gå i grimma naturligtvis, men det är lättare att låta honom gå själv till hagen och annat.

När vi är ute i skogen springer han lite som han vill, hoppar över allt, drar gärna sina repor där det är som värst terräng.
Men han har alltid koll på mamma och skulle inte få för sig att dra iväg själv. Än så länge..

Tänkte bara höra hur länge man vågar ha dem lösa egentligen? Hur har ni gjort?

Sv: Lösa föl

Min "föl" fortfarande är lös. Och han är fem år! Han går mellan hem och våra sommar hagar ( up till 2 km borta) och mellan hagar på gården. Och han har 4 kompis som också följar som hundar, jag vet inte...men kan man kalla en 16 årig bruks nsv ett föl?????:angel:

Jag rider stoet och dem andra fem följer alltid. "know your stock". Du måste vet vem är ledaren. och för dem, det är stoet.

Men du kanske inte bor lämplig till att har hästen lös om det inte följer. Jag har alltid gjort det och dem har aldrig haft det "jaahoo, vi är fri!". Även ner dem kommer ut från hagen stanna dem hemma. Du måste anväder dina instinkter och sunt förnuft

Senast ändrad av en moderator:

Har som förra trådskrivaren. Mina hästar går lösa här o där, det är en vanesak så de är inte så rymningsbenägna heller.

Mitt nu 11 månaders hingstföl går lös efter mamma eller mormor när vi är ute i skogen och rider. Funkar bra!

Jag slutade ha årets hingstföl lös redan när han var fyra månader. Han är alldeles för självständig och tycker att mamma är ointressant sällskap. När vi kom ner till hagen kunde han vända om och gå tillbaka till kompisarna i stallet igen. Jag har gården inhängnad, så det är inget problem med att han är lös, men jag tröttnade på att alltid få gå och hämta honom. ;)

Carina på Silver Arabians

Har inga föl just nu, men när vi hade så var det lite upp till varje föl hur länge dom hade "friheten" kvar.. Första nordsvenska fölet tyckte efter redan några månader att morsan vara bara bra att ha till "matsäck", annars var det mycket roligare att leka med fjordvalacken.. Var man ute med nordisen i skogen stack fölet hem =/
Det andra nordisfölet (lillbrorsan till det första) Hmm. minns faktiskt inte hur han var ... Han var nog ganska självständig för jag grejade med honom ganska mycket (min första egna häst) både med & utan morsan.. Det tredje fölet (arab) ,föddes några år senare, var ute på nattliga räder med "farbror Bosse" (Det andra nordisfölet) när han var tre månader.. Bosse hade lärt sig av våran gamle shettisvalack hur man tog sig ur hagen & lärde nu ut tricket till nästa generation..

Jag hade en 3-åring lös nästan jämt när jag var "plastpappa" åt henne ett år eftersom hennes matte flyttade och inte kunde ta med sig henne första året. Innan dess hade hon aldrig fått gå lös men hon gick och skrotade precis som en hund, ute och inne i huset:angel: och på våra skogspromenader. Hon försökte aldrig rymma utan blev lite som en vakthund och jävlar vad sur bonden som ägde gården var när han inte bara kunde stövla in i min verkstad hur som helst.:devil: Han testade bara en gång och höll på att bli biten.:rofl:

Oj vad ni är modiga allihopa!

Jag skulle aldrig våga ha min fölis lös ute. Jag har alldeles för livlig fantasi, tänker på alla olyckor som kan hända...:crazy:

Hon är förstås en väldigt självständig liten individ också, började tidigt dra iväg från mamma och följde inte alltid med när jag red i hagen i somras. Hon leds alltid till och från hagen till och med, det har jag gjort sedan hon var några veckor. Följer med jättefint och nu när hon är snart sju månader är hon som en vuxen häst att leda. För det mesta...

Min lilla Oliver fick lära sig grimma tidigt, var van att gå i grimma vid 1 månads ålder och jag tror vi råkade visa honom lite för mycket att människor är snäla och intressanta. Får han chansen så drar han från mamma och då råkar mamma i panik, så därför går han alltid i grimma om vi ska någonstans.

Dock har jag börjat lära honom att följa mig mellan hagen och stallet med bara grimskaftet runt halsen, men då är jag på inhägnat område.

jag vet några som låter sina ston föda ute och sedan när dom tar in dom när fölet har druckit, lärt sig stå, gå och springa och ser att allt är ok. Då tar dom in dom i stallet för att gå igenom och lära känna den lille lite och den får även grimma på sig för första gången efter max ett dygn eller två.
Och efter det leds den in och ut varje gång dom går in och ut med stoet.

Sedan vet jag ett stuteri där alla stona föder inne i stora boxar. Där får dom grimma på sig kanske 1 gång som föl, 1-2 ggr som ett och tvååringar när hovis är på besök och sedan på riktigt första gången när dom är runt 3 år och ska ridas in.

Båda verianterna jag träffat på har hästarna varit snälla men det har ju varit betydligare mer jobb med den senast nämnda!

Jag har aldrig haft min fölis lös. Alltid lett i grimma. Hon skulle glatt utforska världen på egen hand annars :D .

Min fick bara gå lös första veckan, sedan blev det grimma & grimskaft på. Han var väldigt äventyrslysten och följde inte mamma längre samt att vi bor nära väg. Ville inte riskera något.

Mina föl har gått i gramma från första 4 timmarna.Jag bor så pass till att jag måste korsa en grusväg som är lite trafikerad + att det finns för många krondiken + kohagar med taggtråd.
De har aldrig fått följa med på ridtur men blvit lämnade i stallet och senare i hagen själva istället.

Glamoroza ox skrev:
Bosse hade lärt sig av våran gamle shettisvalack hur man tog sig ur hagen & lärde nu ut tricket till nästa generation..

haha hel balla ju ! jo dem kan lära varandra en hel del:angel: myran min medrytarhäst brukar inte bocka men hon har lärt sig av trinny ägarens andra häst att bocka de e skit kul ! dom lär varandra masssor;)

HA HA! Två dagar gick det att ha årets fölunge lös:)
Hon bara stack, full fräs åt motsatt håll :rofl:

Tack alla, det var intressant att höra hur alla gör...

Verkar som man får titta lite på hur fölet är och hur man bor med vägar och liknande och bestämma sen..

Att han är med på ridturer beror mest på att jag tror det är en utmärkt "träning" att följa med mamma över stock och sten.

Dessutom har han inga fölkompisar att leka med, så då behöver han antagligen komma ut lite extra, för att inte ge mamma alltför många gråa hår..

Låter som en utmärkt idé att ha med "bebis" i skogen med mamma.. Dom lär sig att bli trygga.. Även bra att rida på vägar som inte är allt för trafikerade, utan bara nån enstaka bil, (förutsatt att inte mamma är nojig med bilar) då är ju inte bilar speciellt "konstiga" när dom ska ut på egen hand med sin ägare/skötare..

Jag hade typ aldrig min unghäst lös när hon var föl. De ska ju inte gå runt lösa sen när de blir äldre, så jag lärde henne från början att hon skulle gå i grimskaft. Var bara precis i början som hon var lös.

Det är jättebra att ha med fölet på ridturer! Kul med omväxling och bra träning. Och särskilt om man inte har bra kuperade hagar att springa i är det nyttigt att komma ut i terrängen ibland också. Nu har vi jättelika kuperade hagar så jag har ridit runt i hagen med fölet löst istället.

Däremot går vi ofta på promenader, med eller utan mamma. Det är mysigt och så tränar vi lite på att stanna, stå still osv. Bra att träffa på lite bilar, hundar osv. också.

Hur gör ni förresten när ni har med fölet som handhäst, har ni det bundet på något vis eller håller ni bara i grimskaftet? Jag rider barbacka just nu och det känns lite osäkert att bara hålla fölet i grimskaft, skulle hon slita sig skulle jag halka ner. Men på fredag får jag hem min nya sadel :bump: :bump: och då har jag tänkt börja ta med henne på ridturer lite mer.

ALDRIG binda fast föl eller annan hand häst över huvud taget i den andra hästen................

mina fölisar springer lös med mamma tills de blir för kaxiga och drar sig för långt bort. sen är det handhäst som gäller.

Nä det tycker jag också verkar rimligt... men jag har sett en annons om ett sorts kort grimskaft som ska användas till att binda fast handhäst med. Som ett transportgrimskaft med hakar i båda ändar. Så jag undrade om det är vanligt att man binder fast handhästen, har aldrig sett det själv.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 731
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 567
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar