Lösa benbitar?

SvartaHingsten2003

Trådstartare
Jag undrar lite om de går att se på en häst om den kan eventuellt ha en lös benbit. Det är så att min häst är svullen på hasen och reagerar inget när man trycker. Han är precis som vanligt, springer och brallar. Inge halt. han har ont när man drar upp benet lite högt. Är varm på ett ställe, men inget på sidorna.

Inväntar att vet ska ringa efter att ha lyssnat av sitt mobilsvar.

Sv: Lösa benbitar?

Ok det blir inte svullet eller nåt sådant?
Min häst svullnad är bra skum..men man får väl veta vad det kan vara så fort vet tittat på honom.

Lösa benbitar kan ge svullnader, men en häst kan ha lösa benbitar utan att påverkas alls. Och vice versa kan en häst vara svullen utan att ha lösa benbitar.
Så det är nog inte så troligt att det är lösa benbitar som spökar i ditt fall, men diagnos görs bättre av vet än på nätet :-)
Min erfarenhet är att en vet som kommer ut inte kan göra en speciellt grundlig utredning, oftast behöver man åka in till klinik för att få en korrekt diagnos, men som alltid beror det på hur duktig vet som kommer ut, och vad orsaken är.
Hoppas det är något enkelt!

En del hästar kan gå med lösa benbitar hela livet utan att få prblem med det och många hästar har det utan att man vet det, men sen så får ju många ont av dom oxå.

Vet inte exakt vad som händer när just den lösa beniten ställer till med problem, min förra häst hade lösa benbitar och pålagringar i bakknäna och han gick väldigt orent och han hade så ont så att vi helt enkelt var tvungna att avliva honom, men det berodde mer på pålagringarna än på benbitarna.

Lösa benbitar går att operera bort med titthålskirurgi men det är inte helt säkert att hästen bli fullt återställd.

Om vet. inte ser vad det kan bero på så kommer ni säkert bli skickade till röntgen om det är allvarligt, men jag tror nog inte att du behöver vara orolig.

Hoppas han bara har sträckt sig i hagen eller något.

Har han varit varm o svullen länge?

Senast ändrad:

En del hästar kan gå med lösa benbitar hela livet utan att få prblem med det och många hästar har det utan att man vet det, men sen så får ju många ont av dom oxå.

Vet inte exakt vad som händer när just den lösa beniten ställer till med problem, min förra häst hade lösa benbitar och pålagringar i bakknäna och han gick väldigt orent och han hade så ont så att vi helt enkelt var tvungna att avliva honom, men det berodde mer på pålagringarna än på benbitarna.

Lösa benbitar går att operera bort med titthålskirurgi men det är inte helt säkert att hästen bli fullt återställd.

Om vet. inte ser vad det kan bero på så kommer ni säkert bli skickade till röntgen om det är allvarligt, men jag tror nog inte att du behöver vara orolig.

Hoppas han bara har sträckt sig i hagen eller något.

Har han varit varm o svullen länge?

han har varit svullen i 1,5 månad. Ringde vet för ett antal veckor sen och han sa att så länge det inte blir värre så kan vi vänta ett tag till..sen åkte jag på semester och en kompis till mig ringde till vet och hon sa att det är nog inget allvarligt om han inte är halt och att jag skulle ring vet om han inte var bra tills jag kom hem.. Men sen så ringde jag vet idag och har lämnat mobilsvar..han ska vara en av dom bästa här i trakten..han är landslagsvet..så man kan hoppas på det bästa.
Jag vet att han gått omkull i hagen..och han är varm i mitten om man säger..men inte alls på sidorna..han är mer mjuk på sidorna..

min gamla häst hade lösa benbitar i båda bakhasorna, var lite gallig men inget mer, ingen direkt värme lr svullnad o ingen som helst hälta :)'

så om du misstänker det så kanske det allafall kan vara bra att kolla upp??
är inte speciellt dyrt att operera heller om det skulle vara så att det behövs

Oj, 1.5 månad:crazy:
Trodde mer det var ett par dagar det handlade om.

Menar du att han är gallig där han är mjuk?

Han har inte blivit överansträngd på nåt sätt? Tänkte om det var därför han blivit mjuk o varm..

Men har du annars prövat att kyla benet på honom?
Det tipset fick jag när min förra häst var varm i benet.

Oj, 1.5 månad:crazy:
Trodde mer det var ett par dagar det handlade om.

Menar du att han är gallig där han är mjuk?

Han har inte blivit överansträngd på nåt sätt? Tänkte om det var därför han blivit mjuk o varm..

Men har du annars prövat att kyla benet på honom?
Det tipset fick jag när min förra häst var varm i benet.

Jag hade kyla på dom första dagarna, ingen somhelst skillnad..sen så köpte jag back on track hasskydd..ingen skillnad därheller.
Han är ju tjock i hela hasen..men inte varm på hela hasen utan mest i mitten på bara ett ställe..på sidorna är han kall. Nej jag har inte ridit honom alls nästan så det kan inte vara det att han är överansträngd..
Jag tog in honom en dag ifrån hagen och då var han svullen..och så såg jag på täcket att han gått omkull på ena sidan..just den sida som han är svullen på.

Gallor av lösa benbitar får de mest på insidan/framåt om du förstår hur jag menar.

Är hela hasen gallig tror jag du har något annat problem.

jag märkte att min unghäst var svullen på utsidan av hasen på ena bakbenet, han reagerade inte när man tryckte på det, men jag misstänkte lösa benbitar.. vi åkte till klinik och det konstaterades att han hade lösa benbitar! Jag bokade då tid hos en klinik som opererade bort dessa (atg- klinik)
Som andra skiver, en häst kan ha lösa benbitar utan att man märker det och de har då inte ont av det, om man iallafall vill ta bort dem får man stå för hela kostnaden själv.
I mitt fall så hade min häst ont och problem av dem så det ersatte försäkringsbolaget! jag fick "bara" betala självrisk + 20% rörligt!
Idag är min häst helt återställd :)
Lycka till! //Katarina

jag märkte att min unghäst var svullen på utsidan av hasen på ena bakbenet, han reagerade inte när man tryckte på det, men jag misstänkte lösa benbitar.. vi åkte till klinik och det konstaterades att han hade lösa benbitar! Jag bokade då tid hos en klinik som opererade bort dessa (atg- klinik)
Som andra skiver, en häst kan ha lösa benbitar utan att man märker det och de har då inte ont av det, om man iallafall vill ta bort dem får man stå för hela kostnaden själv.
I mitt fall så hade min häst ont och problem av dem så det ersatte försäkringsbolaget! jag fick "bara" betala självrisk + 20% rörligt!
Idag är min häst helt återställd :)
Lycka till! //Katarina

Vad skönt att höra att det ordnade sig =) När man läser om lösa benbitar så blir man lite nojjig =(
Jag hoppas verkligen inte att det är nåt allvarligt med min kille..
Vad kostar en sån operation?

När det gäller lösa benbitar kan man aldrig förutse detta. Däremot kan det hastigt dyka upp och behöva opereras pga en halt häst, en del hästar har det hela livet utan att någon vet det och funkar prima som ridhäst/tävling.

Däremot kan man ju upptäcka det vid röntgen som min bekanta gjorde som skulle sälja en häst för en rätt rejäl slant, så hon exportröntgade och såg då detta, hon velade mellan att sälja hästen billigare till någon hobby ryttare som var medveten om detta, kanske aldrig fick en halt häst men som fick vara beredd att operera vid behov, eller operera vänta på tillfrisknad och sedan sälja för summan hon tänkt sig.

Tillägg: Lösa benbitar verkar vara en vanlig grej att operera för och jag har aldrig hört någon häst som inte tillfrisknat!

Jag har hört att en sån operation kostar 15000 kr, men jag har bara hört och jag är absolut inte säker nu.

Hoppas det är något mindre allvarligt med din grabb.
Måste ju ha hänt nåt när han gick omkull eftersom att det uppkommit efter det. Hoppas vet. hittar något så du får svar snart.
Håller tummarna för er:banana:

Jag har hört att en sån operation kostar 15000 kr, men jag har bara hört och jag är absolut inte säker nu.

Hoppas det är något mindre allvarligt med din grabb.
Måste ju ha hänt nåt när han gick omkull eftersom att det uppkommit efter det. Hoppas vet. hittar något så du får svar snart.
Håller tummarna för er:banana:

Ja jag hoppas verkligen också att det inte är nåt allvarligt..han är ju som vanligt och verkar inte ha ont, det är bara när han lyfter benet högt som han har ont.
Det är så typiskt när man skulle sätta igång honom nu ordentligt efter kastrationen..och så kommer det här också =(

Vad skönt att höra att det ordnade sig =) När man läser om lösa benbitar så blir man lite nojjig =(
Jag hoppas verkligen inte att det är nåt allvarligt med min kille..

Den operationen görs med titthåls kirugi, vilket innebär att det bara blir 2 st små hål där dom går in, de går in och suger bort benbitarna, en förhållandevis enkel operation!
Hade jag inte haft försäkring eller försäkringsbolaget inte hade betalt hade det kostat mig 11900!! nästan 12000! men jag behövde "bara" betala 4200. och det är ju överkommligt.
Hoppas det går bra med din kille, jag glömde kolla om han är unghäst din häst?
när du vet vad det är så kan det vara kul att se hur det går för er!
Och du ska veta vad jag var nervös när veterinären började prata om operation!
Men jag oroade mig i onödan! det har gått superbra! och det kommer det säkert att göra med din kille med :bump:

En unghäst i vårt stall har haft lös benbit i hasen. Vi märkte det för att han hade en stor galla i hasleden, genomgående om du förstår hur jag menar.
Kändes rätt solklart, röntgades och opererades. Föräskringbolaget ersatte för att ägaren hade ngt tillägg i försäkringen.

Tror att den annars skulle kostat runt 10 000. Bor du i sthlmsområdet så kan du pma mej, finns ju billigare och dyrare kliniker.

Dock om den är svullen i hela hasen tror jag att du har ngt annat problem, men jag skulle åkt och tagit en plåt, kostar inte så mycket.

Ja jag har fortfarande inte hört något ifrån min vet..så jag får ta nr utav stallägaren som vet en bra klinik i närheten av årat stall. Dom tar billiga plåtar. Tror nog att det är bäst att ta plåtar först innan man tar ut vet så man vet vad man har att göra med. Som någon skrev tidigare så tror jag inte att vet kan öra så mycket..tror nog att han kommer rekomendera röntgen också.

Jag ska ta några bilder idag och lägga upp i tråden senare så får ni se hur det ser ut..

Den operationen görs med titthåls kirugi, vilket innebär att det bara blir 2 st små hål där dom går in, de går in och suger bort benbitarna, en förhållandevis enkel operation!
Hade jag inte haft försäkring eller försäkringsbolaget inte hade betalt hade det kostat mig 11900!! nästan 12000! men jag behövde "bara" betala 4200. och det är ju överkommligt.
Hoppas det går bra med din kille, jag glömde kolla om han är unghäst din häst?
när du vet vad det är så kan det vara kul att se hur det går för er!
Och du ska veta vad jag var nervös när veterinären började prata om operation!
Men jag oroade mig i onödan! det har gått superbra! och det kommer det säkert att göra med din kille med :bump:

Oj det var lite skillnad prismässgt. Är det så att det blir op för min häst så får jag ringa till försäkringsbolaget och höra vad dom säger av ersättning.
Ja jag förlorade hans lillebror när han endast var 16 månader gammal..så man hoppas verkligen att det inte är så pass allvarligt med Marquise. Han blir 6 år i år..lite jobbigt eftersom vi aldrig riktigt kommit igång med träningar..eftersom först så vrickade ha sig, sen var det kastration och vila..och sen när jag precis satt igång honom efter det så är det det här =(
Jag uppdaterar hur det går =) sa s eom jag får tag i nr till röntgen idag. Men är det boxvila och så efter en sån operation eller?

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 595
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
705
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 556
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka