Lösa benbitar

Sv: Lösa benbitar

Nu hade det förståss inte framkommit att biten satt i ledbrosket när jag skrev mitt inlägg, bitar i led och i ledbrosket har jag aldrig varit med om att det rekommenderas att vänta alls med. Däremot bitar som inte påverkar led/ledbrosk för stunden och där risken för vandring är liten de rekommenderas ofta att vänta med om man finner dem på sommaren. Hade själv en sådan för några år sedan tog för givet att det handlade om dylik typ av bit iom att veterinären sagt att det inte var någon fara att vänta.

Alexandra: Jo du har en betydligt större infektionsrisk på sommaren, som du säkert vet så förökas bakterier i värme mångfalt mkt snabbare än när det inte är varmt. Du är säkert också fullt medveten om hur kul det blir om man får in bakterier i leden. Hur mkt operationen än sker sterilt så finns det alltid en risk för att bekaterier tar sig in så länge det finns en öppen kanal in till leden (tills det läkt) det är djur vi pratar om som kan få ryck och lyckas få av sig ett bandage och kontaminera såröppningen.

Konvalescensen efter operation av lösa benbitar i haserna verkar variera ganska mycket, på Ultuna rekommenderar de 6 veckor i box varav de tre sista kan vara i boxhage om hästen håller sig lugn. Skrittmotion vid hand efter 2 veckor 2x5 minuter ökas succesivt till 2x20 minuter.

Jag skulle absolut operera så fort som möjligt.
Min dam gick med lösa bitar i hasen, utan att vi visste om det. När det väl upptäcktes så var senorna förstörda. Veterinären var efter röntgen och ultraljud optimistisk inför operationen, men hon skulle kanske inte hålla som tävlingshäst. Väl efter operation lät det annorlunda, så det var värre än det först verkade, just för att bitarna suttit så länge och hunnit förstöra det runtom :crazy:
Hon fick 6 veckors boxvila.
Sedan boxvila med 2x10min promenad/dag. Dock var hon väldigt svårhanterlig på promenaderna, hon var mer i luften än på marken. (så där förstår jag om du oroar dej!). Veterinären rådde mej därför att rida istället för att promenera, 50kg extra på 550kg gjorde inget :)
Efter det återbesök, sjukhage och mer igångsättning i skritt.

Men som sagt, jag blir ledsen och får lite dåligt samvete varje dag jag ser henne. Hade jag vetat tidigare så hade hon kanske blivit helt bra igen!

Gör det som fort som möjligt, och lycka till :)

(din är också importare från Lettland va?)

Konvalescensen efter operation av lösa benbitar i haserna verkar variera ganska mycket, på Ultuna rekommenderar de 6 veckor i box varav de tre sista kan vara i boxhage om hästen håller sig lugn. Skrittmotion vid hand efter 2 veckor 2x5 minuter ökas succesivt till 2x20 minuter.

Att konvalecenten varierar beror ju naturligtvis också på att det handlar om helt olika typer av bitar lokaliserade på helt olika ställen som påverkat olika mkt där de suttit. Man kan ju aldrig generalisera rakt över att alla benbitar i has skulle kunna ha samma konvalecent.

Det som mest bekymrar mig är att veterinären itne alls hade några problem med att skjuta upp operationen, det var liksom inte så att hon nämnde några risker eller nämnde att det kunde göra skada .

Ja hon är import från Lettland. Hur funkade det för dig med försäkringsbolaget? Betalade de? När tecknades din försäkring på hästen?

Senast ändrad:

Det skiljer mellan olika leder med/olika bitar. Kotled tycks generellt ha en kortare och inte lika 'styrd' konvalescens som hasled. Min som de gick in i hasleden på (bara tittade, inte tog bort ngt) hade en mycket längre boxvila och konv än de två som opererat bort benbit i kotled. På samma klinik alla tre (inte Ultuna dock).

SEn, även om standardkonv efter en artroskopi är ganska överkomligt jmf med mycket annat måste man ju tänka på att man inte kan räkna med att 'om 2 månader kan hästen gå ut på betet' t ex, för det kan ju tillstöta saker som förlänger konv, och de kan vid op se ytterligare skador som inte sågs på rtg och som förlänger konv.

Du kan inte låta någon annan veterinär kolla på röntgenbilderna? Och se om den har samma uppfattning.

Jag försäkrade min häst när jag köpte henne. Jag fick inte ut nånting på försäkringen utan fick betala varenda krona själv, pga att skadan redan fanns när försäkringen tecknades. Veterinärerna försökte hjälpa till att "nyskriva" skadan, men det gick inte eftersom hon var så trasig.

Nu hade min häst gått väldigt länge med stora fel utan att vi hade en aning, så du har nog mycket bättre utgångsläge :)

Inget bättre här inte, de betalar inte.. Så nu står vi inför nästa stora problem, vem som ska betala .. Mina föräldrar säger starkt nej, till min stora olycka .. Om jag har tur kanske säljaren (hästhandlare) tar tillbaka henne, men det är ju inte det jag vill..! ='/

Tyvärr är det ju oftast så att lösa benbitar uppkommer redan under föltiden och har man inte en försäkring sen föl så får man inget på försäkringen.Helt enligt villkoren. En del bolag har ersatt när hästarna varit halta men det flesta säger nej. Jag valde att ta bort min häst ..

Jo jag visste redan innan jag ringde att de skulle säga nej .. Men det är ju värt att fråga. Svårt med importhästar, lång ifrån alla röntgas ju ifall de går igenom en ordentlig veterinärbesiktning, och säljs till en relativ liten summa..

Ja det är riktigt svårt . Om alla vore försäkrade redan som föl hade det varit bra. Mycket pengar och även lidande för hästen att ta ställning till.Hoppas det löser sig för dig.

Det tas emot konvalescenter i "mitt" stall,där stallägaren sköter ALLT,hon har just nu platser över. Tycker också att du ska operera bort biten så fort som möjligt,annars kan det bli dyrare i slutändan. PM:a om du är intresserad.

Trådkap:

När ersätter FB lösa benbitar? Har en ettåring som inte är röntgad eller något,OM det i framtiden skulle visa sig att det finns lösa benbitar,vad avgörs om man får ut operationen på försäkringen?´Jag har även bytt FB, spelar det in något?

Agria har iallafalla att de måste vara försäkrade där sedan de var föl. Lika med Folksam tror jag .. De ersatte iallafall en väns operation på en 6 årig häst, då hade hon varit försäkrad där hela livet men bitarna hade inte stört henne innan.

På mina papper står det tydligt "Vi erätter inte skador som uppkommit innan försäkringen tecknades". Lösa benbitar uppkommer väl oftast i unga år, och min försäkring teckandes när hästen var 4.

Hur det är när man byter bolag har jag ingen aning ..

Hur det är när man byter bolag har jag ingen aning ..

Samma lika tyvärr, dvs sådant som fanns/uppkom innan försäkringen tecknades ersätts ej (med några få undantag med dolda fel-försäkringar i samband med köp/försäljning osv)

Sen kan bolagen vara snälla och betala ändå, men de har all rätt att neka.

Så, man ska helst aldrig byta försäkringsbolag på en häst utan behålla det bolag där hästen försäkrades in som föl.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 594
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
16
· Visningar
1 342
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Nevermind
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
684
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10