Sv: Lösa benbitar/Osteochondros
Hej
Jag opererade mellersta knäleden på mitt tråriga fullblodssto.
Hon kom in tvärhalt efter sitt sista löp och jag (dumma jävel) trodde att det hade gått för fort i loppet och jockyn sa att hon suttit ner i starten så ja trodde hon hade vrickat sig. Så vi körde hem henne (från malmö till sthlm) och lät henne vila en vecka. Hon gick och hon stödde på bennet men var halt i traven.
Efter en vecka blev jag rejält misstänksam då hon fortfarande var varm i knäet så jag ringde Täby kliniken och vi fick komma in nästa direkt
Dom böjde knäet en gång sen vart det raka vägen till röntgen. 4st bilder togs och det konstaterades att hon hade en lös benbit i melleresta knäleden. Så en operation bokades in 3 dagar senare.
Vet. berättade att när dom hade öppnat henne så trodde dom aldrig att hon skulle bli häst igen, men efter en timmer operation så sydde dom igen och var mycket nöjda med resultatet.
Vi fick boxvila 2 veckor (inget roligt med ett överladdad fullblod
) och sen boxvila med skritt på stallgången 5min om dagen i två veckor. Sen fick vi komma tillbaka för en återkoll.
Vet. Böjde försiktigt och sen fick ja leda henne genom halva löpargången och vet. var jätte nöjd med hur hon återhämtat sig.
Så vi fick börja leda igång henne, men det var ingen rolig historia att ta ut henne genom stalldörrarna för en kortare promenad. Trodde aldrig en häst kunde hoppa så hög jämnfota
Så efter en vecka fick jag ringa vet. och förklara att det inte fungerade att vara två personer för att leda henne i 5-10min om dagen utan att bli nersparkade. Så vet sa att om jag vågade så var det bara att sadla upp och rida en sväng. Det skulle inte påverka knäet.
Så det gjorde jag och hon vart en helt annan häst pga det
Så nu har vi kommit så långt att hon travas i dagens läge, och hon blev opererad 11 okt. Men vi har verkligen velat ta det så lugnt som möjligt med henne då det är en häst som ska hålla i många år fram över