Lösa benbitar/Osteochondros

M

Mare

Någon som har opererat sin häst för lösa benbitar eller osteochondros?
Jätteintresserad av att höra om era erfarenheter efter operationen.
Hur gamla var era hästar när de opererades och fungerar de att rida efteråt?

Min häst är fortfarande jättesvullen i ena hasen efter 3 månader och fungerar inte att skritta igång.

Hästen hade inte direkt lösa fragment utan var mera dålig och taggig i ytan
på rullkammen i hasen.

Hör av er!

Sv: Lösa benbitar/Osteochondros

Vi opererade bort en lös benbit strax neranför kotan på ett bakben på vår då 2 åriga travare, på våren.
Operationen gick kanonbra. Han stod i box i 5 dagar. Sedan liten sjukhage i 1vecka innan han fick en större hage att gå i (paddockstorlek) i 3v. Sedan skritt för vagn 3 veckor och därefter jogging i 3v. Sen kunde vi träna som vanligt. Helt problemfritt (förutom att han sparkade mig på knät pga överskottsenergi antar jag efter 4 dagar i box)
Har inte svullnat upp eller någora andra komplikationer heller.

Hej

Jag opererade mellersta knäleden på mitt tråriga fullblodssto.

Hon kom in tvärhalt efter sitt sista löp och jag (dumma jävel) trodde att det hade gått för fort i loppet och jockyn sa att hon suttit ner i starten så ja trodde hon hade vrickat sig. Så vi körde hem henne (från malmö till sthlm) och lät henne vila en vecka. Hon gick och hon stödde på bennet men var halt i traven.
Efter en vecka blev jag rejält misstänksam då hon fortfarande var varm i knäet så jag ringde Täby kliniken och vi fick komma in nästa direkt :)
Dom böjde knäet en gång sen vart det raka vägen till röntgen. 4st bilder togs och det konstaterades att hon hade en lös benbit i melleresta knäleden. Så en operation bokades in 3 dagar senare.
Vet. berättade att när dom hade öppnat henne så trodde dom aldrig att hon skulle bli häst igen, men efter en timmer operation så sydde dom igen och var mycket nöjda med resultatet.
Vi fick boxvila 2 veckor (inget roligt med ett överladdad fullblod :devil:) och sen boxvila med skritt på stallgången 5min om dagen i två veckor. Sen fick vi komma tillbaka för en återkoll.
Vet. Böjde försiktigt och sen fick ja leda henne genom halva löpargången och vet. var jätte nöjd med hur hon återhämtat sig.
Så vi fick börja leda igång henne, men det var ingen rolig historia att ta ut henne genom stalldörrarna för en kortare promenad. Trodde aldrig en häst kunde hoppa så hög jämnfota :o Så efter en vecka fick jag ringa vet. och förklara att det inte fungerade att vara två personer för att leda henne i 5-10min om dagen utan att bli nersparkade. Så vet sa att om jag vågade så var det bara att sadla upp och rida en sväng. Det skulle inte påverka knäet.
Så det gjorde jag och hon vart en helt annan häst pga det :love:
Så nu har vi kommit så långt att hon travas i dagens läge, och hon blev opererad 11 okt. Men vi har verkligen velat ta det så lugnt som möjligt med henne då det är en häst som ska hålla i många år fram över :D

Det verkar ju vettigt att ta det lugnt en längre tid. Min häst blev jättegrinig p.g.a smärtan men snart får jag rida henne mer än i skritt och då blir det kanske lättare. Hon har även blivit tappad i hasleden eftersom hon varit jättesvullen.
Ja hästen ska ju hålla i många år...

I somras (början på juli) opererades en lös benbit bort från kotleden på min då 23-årige haflinger.

Operationen gick helt perfekt. Han stod i minisjukhage i 2 veckor. Därefter gick han 2 veckor i lite större hage då vi också började med små korta promenader. I mitten på augusti var vi på återbesök hos veterinären och efter det fick vi börja sätta igång lite långsamt och försiktigt. Promenaderna blev längre och längre och jag började skritta uppsuttet osv. Jag tömkörde också mycket under igångsättningen och i slutet på oktober var vi i full gång igen.

Inga komplikationer eller svullnader, allt gick som det skulle för gammelgubben.

när min mamma köpte häst så märkte vi att han hade en lös benbit (efter hon köpte honom) han var runt 8-9 år då, det var inte 100% säkert att det skulle bli helt bra efter, men hon chansade. allt gick super, och han blev hel frisk (: han har haft lite småskador efter men ingenting om benbiten (han är ganska klumpig) nu efter ca 3 år så tränas han på msv ridning, och är frisk (:

Min häst är opererad för lösa benbitar i ett framknä. Vilket jag inte fick veta förrän efter att jag haft henne i 3 år. Hon har ett stort ärr över vänsterknät som syns tydligt, förra ägaren berättade att det var från att hon rev upp knät på en trasig hink i yngre dagar, vilket jag givetvist trodde på, tills jag snokade runt på nätet om min häst, sökte på henne på google och hittade en sida där uppfödaren skrivit några rader om min häst där det bland annat stod att hon opererades för lösa benbitar i vänster framknä som 3-4 åring.
Fick även veta att det var det som satte stopp för hennes karriär på travbanan (hon är fd travare).
Jag antar att det som uppfödaren skrivit om henne stämmer (varför skulle han hitta på en sån sak? och antagligen hade förra ägaren ingen som helst koll? :S

Men det är iallafall ingenting som påverkar henne i ridningen, jag har haft henne som ridäst i 4½ år, tränar för fullt och tävlar lite smått. Hon har aldrig vart skadad eller halt under den tiden jag haft henne. Hon är numera 13 år.

Senast ändrad:

hade en unghäst me dlösa ben bitar märkte de för hon var lite stl iena bak på morgonen samt lite tjock å hon hade 2 små lösa bitar i hasen... dom togs bort å hon hade sammanlaggt 5 veckors vila i box å liten hage sen var hon helt okej. hon var aldrig tjock i hasen elelr liknande hela tiden smal å fin.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Nevermind
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
681
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2