Lös sko, fixa själv?

E

emelit

Om en sko är lite, lite lös på ena bakhoven, vad ska man då ha för verktyg för att fästa den bättre?

Sv: Lös sko, fixa själv?

skulle inte slå på en sko själv om man inte har tappsko kompitens...

Nej nej, inte tappsko, lös sko! Läs för bövelen :devil:

Om du har tillgång till en sån tång man klämmer söm med så är den ju klart bäst.

Har den lossnat helt?

Om inte: Jag gjorde så att jag tog en hammare och slog lite och så tog jag en hovtång och drog åt sömmarna och det gådde alldeles utmärkt:) Ungefär så...

hammare, söm, avbitartång brukar räcka, men helst en sömåtdragare (eller vad det heter) Att raspa till kanterna på sömmen är oxå bra så de inte kan rispa sig men bankar man in ordentligt så brukar det inte bli så skarpa kanter...

En sån här, menar du?
5527.jpg

Nittång?

Aaah, får väl ta och köpa en sådan, annars får jag försöka dra i sömmen lite :p
Men det är ju snart dags för skoning ändå

haha okej då .. skulle inte våga ändå ...

Behöver du sömmen? annars kan du väl dra ur den eftersom det snart är dags för skoning, så brukar jag göra.

emelit skrev:
En sån här, menar du?
5527.jpg

Nittång?

Om sömmen är lös så spika i den så gott det går. Knip sedan av andra änden av sömmen - ovanpå hovsidan så långt in det går - sedan nitar du med tången. Sticker sömmen upp för långt ovanför hoven, är det svårt att få den att sitta riktigt bra. Att nita om söm är en tämligen kortsiktig lösning. När sömmen börjar bli lös så är det vanligen dags att sko om. Om inte hästen råkat trampa till på skon förståss.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Grazing
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 006
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar