Lös skällande hund - hur göra?

Tussinussen

Trådstartare
Var ute och red häromkvällen i skogen och det kom en lös hund springande, en sån där liten skällig typ som sprang rakt emot hästen och ställde sig och skällde med hela kroppen. Min gubbe är inte hundrädd, jag stannade honom och väntade ut hunden men nog var det så att han blev orolig och studsade till lite grann för att hunden kom så tätt inpå och skällde.

Lyckligtvis så kom ägaren och tog hunden och jag red vidare, men jag började fundera över hur man gör om man möter en lös hund som är envis och riktigt "på" hästen och skrämmer den, och ingen människa dyker up. Jag skulle t ex inte ha velat rida snabbt därifrån pga rädsla för att hunden skulle jaga oss, ganska tät skog o så....sitta av och lugna både hästen och hunden hade gått bra med just den här hunden, det syntes att den var "skällig" men inte elak, men om det är en stor bjässe till hund som man inte litar på då?

Ja, hur gör man egentligen i en sån situation? Någon som har en smart taktik att dela med sig av?

Sv: Lös skällande hund - hur göra?

Försöker komma där ifrån. Skulle hunden springa efter och göra nått mot hästen skulle den troligtvis sparka. Jag kan inget om lagen men jag vet att som hundägare har man alltid fel och inga rättigheter ungefär. Fast det är klart, det är väl inte så roligt om hunden blir skadad, men om den skulle ge sej på dej och din häst så.

Ha hästens huvud vänd mot den.

det allra bästa är att mota Olle i grind- om du ser den komma galoppera emot den o skrik- GÅ HEM!!!!

Axel som har fått jaga många hundar vars ägare tycker att hästar är Pålägg:mad:

Min häsä är aggresiv på hundar. Så då vi möter hundar brukar jag driva henne mot dem i galopp. De flyr undan ganska kvickt:devil:. Har mött hundar vid ca 2 tillfällen med häst och jag har inte sett ägare.

Lite fräckt kanske. Mn att ha hundar lös utan uppsikt är ganska fräckt det oxå.

Jag hade förmodligen suttit av. Känns oftast säkrare än på en hästrygg...
Du kan ju prova att säga till hunden "stanna" och hålla upp stopptecken med handen, och sen lugnt rida vidare... :angel: Men vissa hundar blir provocerade av att någon okänd ska styra över dem, så den metoden är inte 100 procent...
Jag skulle iaf ha skrikit: "Koppla hunden!!!" :mad::)

*Gillar din metod lady_mike! Buss på dem bara! :devil: * :rofl:

Jag har haft turen att inte möta verkligt aggressiva hundar.. De är trots allt ganska sällsynta.

De gånger jag mött hundar har jag agerat lite olika beroende på hur hunden agerar. Om jag möter lösa hundar så är det för det mesta jakthundar. Jakthundar brukar ledsna på att skälla på hästar ganska snabbt om hästen inte sätter igång och börjar springa.

Det för mig bästa sättet är att lungt skritta vidare och helt och hållet strunta i hunden. De flesta hundar brukar ledsna efter en stund.
Är hunden väldigt närgången så vänder jag hästen och skrittar mot hunden några gånger. Det brukar i alla fall få dem att hålla lite distans.

Något som man måste vara noga med är att själv behålla lugnet. Kan ju vara svårt om man själv är hundrädd. Men det är viktigt för att du skall kunna hålla hästen lugn. En lugn och sansad häst som inte springer triggar inte jaktlusten i hunden.

Jag ignorerar dem. Skulle de mot förmodan naffsa hästen i benen så blir det flygande hund....:angel:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 568
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 113
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det...
Svar
13
· Visningar
3 826
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 377
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter