Lös, med protein att göra ?

M

Marika

Hästen min är lös i magen till och från. Är lite så just nu. Och jag har grunnat över om det är lusernet. För då jag tar bort det så blir det bättre. Men såhär är det, hösilaget innehöll för lite protein så då tillsatte jag det genom först Krafft 90 och sen med Hippo Alfa istället och sen även lusern på det. Det var när jag hade lagt på lusernet som hon i princip "sprutade". Tog bort det och efter det har jag inte kunnat lagt på mer än någon näve för blir det mer så blir hon lös. Men nu har det kommit igen utan anledning, ökade på Alfan lite förra veckan då jag tänkte att hon kanske behöver ännu lite till. Jag har hela tiden trott att det är lusernet, men pratade med min vän häromdagen som läser till agronom som sa att det kanske beror på att hon får i sig lite för mycket protein. Hon har även fått "proteinknölar" bakom ganascherna, nu när det kommit lite gräs. Eller är det något annat som exempelvis höet, som ligger på dåliga värden och hög torrsubstans? Någon som kan förstå vad det är? Vill gärna veta vad det är som det ligger i. Känns ju inge vidare att hon är lös då hon inte kan ta till sig näringen i allt foder.
 
Sv: Lös, med protein att göra ?

Vilken typ av lucern använder du?
Vissa har en hel del melass i sig. Jag vet att vissa hästar kan vara känsliga för just melass och socker.
 
Sv: Lös, med protein att göra ?

Det är Dangrönt. Den där danska.
 
Sv: Lös, med protein att göra ?

Min häst reagerar på protein med att bli lös i magen. Har under vintern ätit hö med 58 g smrp och varit lite lös på det. Inte rinnande men "vattniga" bollar. Nu med ett svagt hö (32 g smrp + invänjning gräs) är bollarna normala.

Var samma sak förra vintern.
 
Sv: Lös, med protein att göra ?

..kan var hösilaget..det finns många hästar som blir "dåliga" av det..vi har haft lösa magar i vårat stall på både ponny och stora..kan tillägga att vi hade torrt, väldigt fint hösilage av högsta kvalitet osv..vi kör med vanligt hö nu...inga problem med någon..
Vi hade en ponny..åt hon minsta tugga ...blev det sprutlackerat i hela boxen..
prova vanligt hö...är mitt råd...
 
Sv: Lös, med protein att göra ?

Ja hon ska nog få hö sen när vi flyttar ner till Skåne har ju båda alternativen om jag känner för det. Men jag sänkte på Alfan då hon har haft ett litet överskott av protein nu i någon månad just för att hon ska gå upp i vikt. Och det har hjälpt hon har blivit mycket bättre i magen, så jag tror nog allt att det var överskottet på protein som har gjort henne lös.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 558
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har en islandshäst som är väldigt lös i magen. Den är känslig och blir alltid lite lös tex ute på tävling, men brukar inte bli det utan...
Svar
1
· Visningar
1 137
Foder & Strö Hej Tycker hästen börjar se väldigt tanig ut nu och vet inte vad jag ska göra :crazy: Har råkat på ett skithö i år med en kvot på...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: Train
·
Foder & Strö Som det ser ut nu får min häst för mycket protein. Det är dock svårt för mig att hitta ett foder där balansen blir okej. Finns det något...
Svar
7
· Visningar
1 141
Senast: Bialitt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp