Lös mage på bete

Y

Yahoo

Vi släppte ut våra hästar tidigt i år, för några veckor sedan. Vid utsläppet fick de mag och tarm och magarna höll sig bra.
Nu ca fyra veckor senare har de blivit jättelösa i magen, kan det vara att det har varit så mycket vätska i gräset?
Vad ska man göra, köra en kur mag och tarm igen (ena hästen vägrar äta det så det är inte så lätt)?

De är jättefina i hull, sommarbetstjocka, så där är det ingen fara.
Tacksam för råd...

Näringsinnehållet på betet är inte konstant över betessäsongen. Gynnsamma förutsättningar som t ex värme och regn kan få vissa arter att "vakna till" och växa explosionsartat varpå man får en snabb ökning av näringsinnehåll i hagen. På samma sätt kan torka och kyla påverka växten negativt, bland annat genom att de sk fruktanerna ökar i koncentration under delar av dygnet. Även detta kan leda till störningar i magtarmkanalen. Vatteninnehållet i växterna orsakar däremot inte diarré. möjligen minskat drickande (av vatten alltså)!

Även bristande kvalitet på dricksvattnet kan orsaka magtarmstörningar, får hästarna tillräckligt med friskt vatten av livsmedelshygien? Rengörs hinkarna/karet de dricker ur?

Du kan iofs ge magtarmbalans, men det är kanske ännu enklare att stängsla av en del av hagen under någon vecka så att tillgången på gräs minskar och istället erbjuda annat grovfoder som komplement.

Om hästarna inte har vattentunn diarré eller kan räknas som speciellt känsliga för fång skulle jag nog bara avvakta några dagar om jag var i dina kläder (och kolla vattnet m fl tänkbara orsaker). Och vidta åtgärder om problemet inte löser sig av sig självt.

Hej och tack för ditt svar. Hästarna har gått på samma bete i tre år och vi har inte tidigare haft detta problem. Bajset är inte i diarréform utan det är löst men ändå så pass hårt att det blir som bollar i det.

Vattnet är det samma som under tidigare år, dessutom dricks det av familjen som bor i huset intill. Så jag tvivlar på att det skulle ha med det att göra. Vattentunnan töms, görs ren och fylls på varannan till var tredje dag.

Vi har funderat på att ställa över dem i en annan hage och ge hö ett tag, men jag avvaktar nog några dagar.
Tack för svaret.

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 073
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 835
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 848
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka