Lös mage av mineraler

Elina8

Trådstartare
Min häst får bara mineraler upptill grovfodret, (har gjort analys) och nu har han blivit lite lös i magen. Det började strax efter jag började ge mineralerna, så jag är ganska säker på att det beror på dem.

Han är inte jättelös, men lösare än normalt. Det har varat i ungefär en månad nu. Någon som vet om det är vanligt och vad man kan göra åt det. Jag har hört att man kan ge psylliumfrön om de är lite konstiga i magen, någon som testat detta? Hur mycket ska man ge i så fall och hur ofta/länge.
Eller någon som har något annat tips på hur man kan bli av med problemet.

Ska jag sluta ge mineralerna? För jag vill ju att han ska få i sig det han behöver, men samtidigt är det ju inte bra om han blir konstig i magen. Eller kan det vara nu i början som magen reagerar så att han vänjer sig?

Tacksam för alla tips och råd.:bow:

Sv: Lös mage av mineraler

Jag har träffat på flera olika hästar som reagerat på mineraler i pulverform. De har inte haft några problem med pelleterade eller flytande mineraler. Så kan kanske hjälpa med att byta mineralfoder.

Okej, typiskt. Jag som precis köpt på mig för att räcka hela året. Det är inte pellets, utan mer bitar. Jag vill inte ge pellets pga bindningsmedeln.
Men det finns ju massa olika, får väl se mig om efter något annat. Ska prata med hon i affären och se vad hon säger om det.

Tack för tipset.

Okej, typiskt. Jag som precis köpt på mig för att räcka hela året. Det är inte pellets, utan mer bitar. Jag vill inte ge pellets pga bindningsmedeln.
Men det finns ju massa olika, får väl se mig om efter något annat. Ska prata med hon i affären och se vad hon säger om det.

Tack för tipset.

Håller med. Byt mineraler. Jobbigt att du köpt så mycket men det är väl viktigare att din häst mår bra i magen ;)
Jag använder chevinal plus. Är super nöjd!:D

Tack för tipset.

Det är inte alla tillverkare som använder något bindingsmedel för att hålla ihop pelletsen.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
762
Senast: Hoarfrost
·
Foder & Strö Våren är här och med det har det börjat växa i hagen. Hästen anser att höet är allt mer ointressant och stoppar hellre i sig vad som än...
2
Svar
21
· Visningar
2 697
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Vi köpte valp i somras. Hans lösa avföring nattetid är problemet. Han har tidigare bajsat mjuka korvar men för snart en månad sedan...
Svar
3
· Visningar
1 519
Senast: Ratax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2