Lös longering..,,

M

Millan_gulligast

Min häst ocj jag tränar/(lekr)med varann ganska mycket,hon följer mig och vi bilr mer och mer samspelta men nu undrarr jag:hur lös longerar man,jag brukar longera med lina,och de går ssuper:love:går med slapp lina m,ed!:dså ös in svar!!/becca

Sv: Lös longering..,,

Idag testa jag utan lina, för första gången med Showman. :love:

Jag tar bara bort linan och skickar iväg han. Säger att han ska gå, då gör han det runt mig eftersom jag visar det med kroppen. Om jag då ändrar min kropp så kan jag få stop på han och vända mm.

Eftersom han är skadad så har jag haft mkt tid till att tillbringa på marken...så NH har jag gjort mkt och även trick. Kan backa han från 15 m avstånd, gå slalom utan lina mm. Vi har verkligen fått ett stort förtroende för varandra:love: :banana:

//frida

Har ni något tips hur man kan leka med sin häst?
Har en fjording på foder brukar öva lite NH :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har börjat "löslongera" Ella lite. Alltså att hon går runt mig på en volt. Visar med handen hur hon ska gå och så följer hon bara den. Har även börjat byta varv lite smått, och då snurrar jag bara runt ett varv och så snurrar hon med mig och följer handen åt andra hållet. Dock bara gjort detta i skritt och ett fåtal gånger i trav, men tanken är att vi ska kunna göra det i galopp på ett stort utrymme så småningom. Dock är hon inte så pass koncentrerad och jag vill göra det så lätt som möjligt för henne, så att det inte blir några onödiga missförstånd :)

Inte den bästa bilden kanske.

Såhär började vi, genom att svänga runt matte. Sedan har jag bara vidareutvecklat det.

Den bästa bilden jag har för tillfället som visar en slags vändning är denna. Det är mamma som gör det (fö första gången hon lekte med Ella). Mamma leker alltså typ tafatt här och har nyss tvärvänt och bytt håll. Ella hänger på och tvärvänder hon med, efter mamma. Ungefär samma princip i de vändningarna jag gör i löslongeringen^^

Låter kanske lite stelt och tråkigt i inlägget, men det är riktigt kul och blir en ny utmaning för hästen att klura ut hur den ska göra. Men börja försiktigt i början genom att se att hästen följer din hand och kan gå runt dig.

Så började jag (är väl iof fortfarande på det "stadiet" :angel:)

fina bilder!:) det är jag, du vet helena, ;) måste bara säga, att det står i den hära dansa med hästar, att man ska börja utan lina, hur knäppt det än låter för oss ovana. :smirk:

Det är bra om ni har ett begränsat området, om volten ni har är väldigt stor kan ni avdela den till en mindre yta med tex snöre o tillfällig stolpe. Sen får du prova dig fram, men det fungerar ungefär som vanligt tror jag. Använder nästan aldrig lina utan brukar ha honom lös. Styr med armar o min kroppsposition(framför honom då stannar han, är jag bakom hans öga går han) och röstkommando, i början brukade jag ha spö som förlängd arm.

I boken Dansa med hästar, som nämdes, anses 10 x 10 meter vara bra.

Min häst ocj jag tränar/(lekr)med varann ganska mycket,hon följer mig och vi bilr mer och mer samspelta men nu undrarr jag:hur lös longerar man,jag brukar longera med lina,och de går ssuper:love:går med slapp lina m,ed!:dså ös in svar!!/becca

Om det känns bra i lina så är de ju bara att koppla loss hästen o testa utan :) börja med lite lätta saker som ni är säkra på men kör annars på precis som vanligt bara :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 658
Senast: Amaranthe
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 646
Senast: Josofinito
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 906
Senast: Lingon
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 047
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama