lös i magen

T

tjosan

min häst har blivit väldigt lös i magen, det är som koblajor.
har precis ökat på hösilaget med ca 3 kg om dagen. kan det bero på det?
han äter och dricker för övrigt som vanligt. är pigg och vaken.

Sv: lös i magen

Vad det än beror så skulle jag ge en halv liter proviva (nypon eller blåbär brukar vara populärt) om dagen tills det stabiliserat sig. Lite jäst är inte fel det heller.

De tre vanligaste orsakerna till lös mage är:
- foderrutinerna
- den hygieniska kvaliteten på fodret
- parasiter

När det gäller rutinerna så kan det vara väldigt mycket. Men saker som inte är helt ovanliga är:
- att tiden mellan utfodringarna är för lång.
- att man ger en felaktig foderstat.
- att man ger fodret i fel ordning.
Allt detta påverkar hästens matsmältning och tarmflora.

Foderhygien kan dels beror på felaktig hantering i stallet. Men det vanligaste är att fodret redan vid skörden hanteras felaktigt och får då sämre hygieniska värden. Vilket väldigt många avstår från att analysera sitt foder för, men nöjer sig med innehållet. Saker som kan påverka här är regn, tidpunkt för slagningen, mullvads/sork högar och främmande föremål som råkar komma med vid pressningen m m. Detta gör att det kan finnas en hel del oönskade saker som inte syns i fodret som bakterier och mögelsporer.

Till sist så rubbar ju också parasitangrepp hästens tarmflora och kan ge en lös mage.

Så som svar på din fråga visst kan det vara hösilaget som gör det. Men troligen inte för att du har ökat utan för att det kanske finns oönskade saker i det. Är det gjort analys för hygieniska värden på det? Kan vara värt att göra det annars om nu hästen har problem med det.

Jäst eller annan magstabilisator är nog att föredra, eftersom hästarna har ett rätt stort matsystem behövs det ofantliga mängder Proviva.... jag försökte med min förra häst, det hjälpte inte, men däremot tyckte hon att det var väldigt GOTT.... :D

Jäst eller annan magstabilisator är nog att föredra, eftersom hästarna har ett rätt stort matsystem behövs det ofantliga mängder Proviva.... jag försökte med min förra häst, det hjälpte inte, men däremot tyckte hon att det var väldigt GOTT.... :D

HAHA jag har oxå provat med blåbärs proviva *super mums* och a-fil*inte gott* det hjälpte inte alls som sagt så är de till för lite mindre magar.

Finns foderjäst på granngården som man kan köpa. Funkar fint.
Sen finns det ju vissa hästar som inte klarar av hösilage så bra.

Min häst har oxå blivit lite lös, han står på lösdrift så det är svårt att reglera hur mycket han äter. Ska oxå köpa jäst och ge honom får se om han blir bättre.:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
345
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 441
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 276
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
424
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.