Lös i magen!

L

linabergmer

Jag har ett sto som har varit lös i magen nu ett tag, dock inte så mycket så det rinner på henne, utan man ser i boxen att det är löst och det är inte alla högar utan ungefär 2 stycken varje natt. Vad kan detta bero på?

Hon äter idag:

8 kg hö
6 dl krossad havre
4 dl soja
½ dl betfor(torr)
½ dl hippo mineral avel
Ca 6 morötter

Hon är ett d-ponny sto som ska föla till sommaren.

Någon som har några tips eller ideer? Kan man ge dom något mot magen? Kan det vara något av det fodret jag ger henne idag? Dom andra hästarna i stallet från samma mat och dom är ej lösa i magen!

Tack på förhand!

Sv: Lös i magen!

Ser att du ger morötter ,prova att först ta bort dom och se om det löser sig, innan du provar något "medel"mot magen.
Våran tål inte morötter ,han blir lösare i magen ,kanske värt att börja med

Ska testa ta bort morötterna, kan betfor ge lös mage?

Hennes mamma var lös i magen. oavsett foder så var hon lite rinnig men mest om hon fick ensilage, då la hon komockor.

Betfor har lösande effekt på vissa ,men inte på alla.
Våran kille har problem varje vinter ,vi har provat allt ,just nu får han microbalans ,verum hälsofil .Det håller sig så vi slipper tvätta honom varje dag .Han har högar att mocka ut från boxen ,men vissa är lösare. Han har mer vätska som rinner till och från ,men det hålls ganska bra med microbalansen

Mina blir lösare om de får morötter, men betfor går bra.

Vet inte om soja påverkar magen - iaf inget som jag ger. För protein ger jag lucernhack.

Mina har gett sej på en ek som växer i längst bort i hagen - inte bra o då blev de lösa. Måste köpa nät. Ger dem Probimin under tiden. (info: www.top-speed.se)

Den här damen var aldrig lös i magen hos oss mer än när hon blev nervös för något. Å andra sidan fick hon ju bara hösilage och inget kraftfoder alls de senaste 2 åren av 3 - behöll (hmm, utökade) hullet ändå om man säger så.. :D

Har dock hört många som har blivit lösa i magen i höst/vinter och där veterinären har sagt att det beror på de leriga hagarna som hästarna ofta går i. Äter de av leran i så fall eller??

Senast ändrad:

Hon äter idag:

8 kg hö
6 dl krossad havre
4 dl soja
½ dl betfor(torr)
½ dl hippo mineral avel
Ca 6 morötter

Tack på förhand!

Men torr betfor?!?!? då kan dom ju få kolik!!:confused:
den måste ju vara uppblött i typ tolv timmar innan man ger den!:angel:

Klart den är uppblött men lite svårt att mäta den uppblött.

Jag vet inte om de äter direkt av leran, men dom går ju där och letar gräs och dom får nog i sej lite lera. Anledningen till att hon får kraftfoder är att mitt hö har lite dåliga värden och måste ge lite protein tilskott.

Jag vet inte om de äter direkt av leran, men dom går ju där och letar gräs och dom får nog i sej lite lera. Anledningen till att hon får kraftfoder är att mitt hö har lite dåliga värden och måste ge lite protein tilskott.

Såg att Ni undrade över om leran kan göra hästarna kass i magen och ja, det kan den :crazy:

Jag gjorde det gamla beprövade testet med plasthandsken på mina och det visade sig att den ena hade blivit dålig i magen av just lera....
Han går och pillrar i marken så fort hö´t tagit slut och får då i sig både det ena och andra *suck*
Efter att jag gjort "testet" får han ingen hö på marken, utan jag har fixat till en "höhäck". Voila! Han är fin i magen igen :D

Våra andra har också varit halvlösa, men på dem beror det inte på leran :( Jag har testat KRAFFT´s mag-tarm, utan resultat och andra "huskurer" som tex fil.....

Nu ska jag inhandla någon gubbrot.... eller var det kanske munkpeppar det hette :angel:

Vad är det man kan ge mot lösa magar? Och hur mycket ska man ge?

Efter att ha haft min häst på djursjukhuset ex antal veckor pga av lö mage är jag numera lite av en expert på detta ;) hehe!

Du kan ge den loppefrön. de har en libbande efter som gör att tarmarna torkar upp. Annars finns det FiberPlex, som säljs av eclipsebiofarmab, det är jätte bra. Finns även Pro Equo som säljs av Djursjukhuset i helsingborg, det är en form av "lera" som gör att tarmfunktionen blir bättre.

vetekli kan du oxå testa med, du ger ca 1 del och blötlägger det och ger det i samband med den övriga utfodringen!

Du kan även testa att göra ett test för sandkolik via din veterinär. Nu på vintern och hösten är det vanlig att hästarna får i sig alldels för mycket sand och grus och det gör att avföring blir lös och tarmfuntionen störs.

Blir det inte bättre med något av ovanstånde produkter bör du kanske göra ett prov på hästen bakterieflora i tarmen. Kan vara brist på något som gör att tarmfloran blir rubbad.

Håller med, ta bort betfor. Det är ett laxerande foder och det för att hästen kan bli ännu mer lös i magen!

Hoppas din häst blir bättre!

Har du lerigt i hagarna kan det bero på det. Hästarna letar efter gamla grässtrån och får i sig lera. Det stör tarmfloran. Vererinär skrev ut Pronutrin till ett äldre sto i stallet som blev dålig/lös i magen under hösten. Hon blev bra efter några dagar. Veterinären påpekade att han aldrig förr fått skriva ut så mycket Pronutrin pga alla leriga hagr denna höst och vinter.

Hej!

Jag har oxå ett sto som är lös i magen och hade tacksamt tagit emot lite hjälp och idér...

Jag har fått för mig att stoet började bli dålig i magen när jag började ge henne lusern (men det kan vara inbillning). Hon fick lusern i nån vecka och jag har sedan ca 2 veckor inte gett henne det mer (denna häst åt lusern hela förra hösten/vintern/våren utan problem). Hon är fortfarande lös imagen (det sprutar inte och har inte gjort det på hela tiden men det är löst och man behöver tvätta rumpan med jämna mellanrum), och nu känner jag att jag verkligen behver få bukt på detta annars får jag ta ut nån veterinär (inga bra i närheten och då hon är dräktig vill jag inte köra henne alltför långt iväg, samt det innebär risk för att ta hem nån smitta..).

Nu måste jag börja öka maten då jag det är dags (det är snart bara 3 månader kvar till fölning..), + att jag tycker mig se att hon börjar tappa i hull (är fortfarande rund och fin men en antydan till att hon tappar och då kan det gå fort..)

Det hon äter nu är:

Havre
Betfor

Chevinal
Kalk
Vitlök
Tokosel

Har försökt få i henne A-fil men då matvägrade hon helt(även tjurade med morgonkraftfodret och kvällsfodret kvällen efter..).

Tacksam för några tips och idéer! Denna häst har aldrig varit dålig i magen hos mig tidigare (ägt henne i 1,5 år). Det är även 1 annan häst (ej min utan inhyrning) i stallet som är dålig i magen...

Min sköthäst blir lös i magen av mineraler...... Men utan det är det inga problem!
Torr betfor... Tycker att det borde vara blötlagt....
Lera är nog inte bra för någon att få i sig!

Om svaret är till mig så får mina hästar blötlagd betfor. Tror inte det finns någon som ger hästar torr betfor...

Leran i hagen kan det vara, men det är bara i början av hagen som det är lerit och där står de nästan inget alls (är inte typen som står och hänger vid ingången (de har en stor gran längst bort i hagen som de gör det under istället..). Men som sagt det kan vara leran ändå..

Mineraler har hon alltid fått så det tror jag inte det är..

Liknande trådar

Foder & Strö Någon som har ett bra tips? Jag har en treåring som är ganska lös i magen av och till och har varit i några månader nu. Han har aldrig...
Svar
8
· Visningar
1 757
Senast: Summerwind
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 643
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 781
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V