Lös i magen

C

chantal

Hej!
Min häst är lös i magen, jag gissar att det har att göra med att jag precis bytat hösilage relativt hastigt. Hans avföring är relativt normal men emellanåt så lyfter han svansen också kommer det bara lite "löst" rinnande och droppande. Min hovslagare sa att jag skulle blanda ner en hästtolle från en annan häst från ett annat stall så att det skulle göra bakteriefloran i tarmen normal igen. Någon som har några erfarenheter av detta? Några tips?

Sv: Lös i magen

Man kan säkert göra så, eller tillföra "probiotika", dvs "goda tarmbakterier" i en eller annan form (exv Protexin eller Probimin)

"sörpa" som man förr gav kolikhästar och hästar med rubbad tarmbalans är just hästskit från en frisk häst.Mycket effektivt vad jag har hört. Men man kan ju även köpa fodertillskott med bakteriekultur men det är ju billigare med hästskit:D

Om du nu ska ta den gamla häst kuren, så tänk på att om den "friska" häästen har parasiter så kommer din häst också att få det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 783
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 357
Senast: super
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 708
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Har lite problem med mina hästar. Dom har ganska lös avföring och har provat ge yea-Sacc en längre period. Det har inte gjort någon...
Svar
6
· Visningar
1 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar