Lös i magen

Bellafjella

Trådstartare
Hej. Undrar bara lite vad ni andra ger era pållar om de är lösa i magen? Satte pållen min på bete och nu är han lös i magen.

Förmodar att det är foderbytet som orsakar det. Det blev antagligen FÖR bra att komma från en nedbetat mager hage till en stor beteshage. Försökte vänja honom någonlunda genom att gå ut med honom ofta och låta honom beta där det var lite mer gräs men tyvärr har det väl inte hjälpt så mycket. :(

Vet att en del ger A-fil, men hjälper det verkligen och hur mycket ska man i så fall ge? Sen finns det ju annat man kan köpa som är till för att stabilisera oroliga magar - men vilket är bra? :confused:

Förrutom gräset han tuggar i sig så får han lite betfor med vitlök och mineraler 1 gång/dagen.

Jag ger Kraffts Mag/Tarm - balans, en vecka brukar räcka, sen är magen normal igen :)

När min häst var lite lös i magen så fick jag tips av vet att ge något medel som jag faktiskt inte kommer ihåg vad det heter - Protexin låter bekant, men jag är inte helt säker! :o :)

Det fungerade kanon i alla fall! :)

Mvh Huntress :)

Kraffts Mag & Tarm (det heter så). En liten burk, maxdos i en vecka, normaldos om det inte slutat efter 5-7 dagar. Har hittills inte hittat någon häst som inte blivit bättre av det (men det finns säkert, jag kan ha haft tur i oturen)

A-fil fungerar faktiskt på de flesta (precis som på människor). Det kan vara lite knepigt att få hästarna att äta det, men de brukar vänja sig efter någon dag.

Tänk på att betfor har motverkande effekt, dvs. kan bidra till att de blir lösa i magen.

Foderjäst funkar lika bra som Krafft Mag och Tarm, men är biliigare.
Det är aldrig fel att ge lite hö eller Krafft Groov som stabiliserar magen.

Att släppa på gräsbete är som alla andra foderbyten, man bör göra det försiktigt med en mjuk övergång för att undvika problem.

:) Ok, men hur mycke ger man då för att det ska hjälpa?
Betforn ger jag bara lite av för att jag ska få i honom vitlöken som jag inbillar mig hjälper mot fästingar.(förhoppningsvis :))

Jo, jag vet att foderbyte helst ska göras succesivt och försiktigt men ibland har man inget val tyvärr :(
Foderjäst sa du? Jaa, det har jag ju hört innan :idea:
Värt att prova tror jag. Thank you! :)

Ja, protexin är himla bra. Lätt att ge också när de går på bete eftersom det är en pastaspruta som ges 6 dagar i rad. Resultatet brukar komma i slutet av kuren eller lite efter (kan säkert komma tidigare också, beroende på hur "dålig" hästen är i magen). Protexin är heller aldrig farligt att ge även om hästen inte egentligen skulle behöva det, utan man kan ju också ge det i förebyggande syfte vid foderbyte, transporter etc.

Det finns väl i två former - både pasta och sedan en burk med små pellets? Eller minns jag helt fel nu?... :o :)

Mvh Huntress :)

jag brukar ge nyponsoppa med "pro viva" (levande bakteriekultur) de bara ÄÄÄÄÄLSKAR min kuse...

Ja, det stämmer (tänkte inte på det i mitt förra inlägg :smirk:). Själv har jag bara provat pastaformen och det har funkat jättebra. Min häst tycker faktiskt att det är jättegott och vill ha mer medan shettisen inte alls tycker att det är kul :D.

Glöm bara inte att foderjäst innehåller mycket protein! Jag ger min betfor och matolja på sommaren och foderjäst under vinterhalvåret. Detta för att han har haft fång förra sommaren och jag törs inte ge foderjäst nu under sommaren för proteinets skull.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Märkte i eftermiddags att min häst inte ville äta sitt kraftfoder. Han har tidigare inte gillat mineraler, sen plötsligt börjat äta...
2
Svar
26
· Visningar
1 324
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 603
Senast: caradan
·
Foder & Strö Hästen jag haft nu i 2 år har varit lös i magen enda sedan jag skaffade honom, mycket bättre på sommaren då han äter gräs och är ute...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 724
Senast: mollyphlox
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka