Har han ont i magen..?

@Mia_R P.g.a väldigt dåligt ljus så blev jag tvungen att hålla i mobilen (ficklampan) och lysa in i hans mun, samtidigt som jag skulle hålla upp munnen, trycka med fingret och försöka hålla huvudet stilla, vilket gjorde det väldigt omständigt och antagligen var det just på grund av omständigheterna som gjorde att jag inte riktigt kunde se/komma åt, om du förstår hur jag menar?
Jo, jag förstår att du inte kunde se något under de omständigheterna så det får nog vänta tills du har bättre ljus. Om han verkar pigg så du kan nog åka hem och sova några timmar. :)

@jennenenne grundkoll på vad man kollar först och främst vid nedsatthet hos hästen bör alla ha - oavsett hur lite hästen varit sjuk osv ! Detta bör man oavsett ha koll /grundkunskap i :)

Ang slemhinnorna nu på din häst så kan ju varken jag eller ngn svara - du måste kunna bedöma själv på din häst - oavsett pigment etc. om slemhinnan är frisk så då blir det ingen ändring när du trycker . Som jag och flera nog varit inne på ?

Som sagt - det låter positivt med din häst att den verkar piggare !
Men sätt dig in i grunderna att kolla häst som sagt så blir du lite bättre utrustad nästa gång ang att bedöma grunder/svara på grundläggande check när veterinär på telefon frågar när du konsulterar dem osv :)

Feber och sådär fattar jag ju såklart att man kollar, hur den äter och dricker. Däremot inte detta om slemhinnorna - men det låter ju givetvis logiskt nu när vi har pratat om det.

Och du skrev ju att om man trycker så ska färgen snabbt återgå till det normala igen, men nu sa du att den inte ändras. Vilket är korrekt? :confused:

Feber och sådär fattar jag ju såklart att man kollar, hur den äter och dricker. Däremot inte detta om slemhinnorna - men det låter ju givetvis logiskt nu när vi har pratat om det.

Och du skrev ju att om man trycker så ska färgen snabbt återgå till det normala igen, men nu sa du att den inte ändras. Vilket är korrekt? :confused:
När du trycker så pressas blodet i slemhinnan undan = ljusare, det viktiga är att den sen återtar sin naturliga färg snabbt när trycket försvinner = blodet återvänder. Du har för dåligt ljus nu för att kunna se, men om du testar själv hemma i badrummet så ser du vad jag menar. Bleka slemhinnor är inte bra, det är bland det första man kollar vid olyckor.

Stod <2,5 sekunder på Djurvårdsguiden för slemhinnan att återgå till normal färg - så antar att färgen ändras om man trycker på den. Men det var som sagt svårt att se under omständigheterna. Jaja, där kanske vi kan sätta punkt, tack återigen för att ni tog er tid att hjälpa mig och lugna mig lite. :)

Så skönt att din häst verkar må rätt bra :)
Du får läsa på helt enkelt ang grund att checka häst ang slemhinnorna i munnen :)
Din förvirring ang svar ang slemhinnorna /check av dessa är ju din :)

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
910
Senast: Ray
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar