Lös i magen..

Vi har ibland problem med att någon häst blir lös i magen. Är det fel på hösilaget brukar det bli nästan alla.Är det bar en enstaka gör vi så här.
1. Extra avmaskning. Har de fått tex. Ivomec nyligen, kan man prova maska mot bandmask eller tvärt om, beroende på vad hästen fick sist. Om inte det hjälper efter 1 vecka
2. Ta bort allt betfor, det brukar lösa problemet på 60% av hästarna.
3. Sedan har vi provat ta bort allt kraftfoder under någon vecka och bara ge hö (fri tillgång)Om det hjälper får man börja försiktigt igen med kraftfoder, en sort i taget och inget "färdigfoder" vissa hästar verkar reagera på pelletrerat foder (typ Kraft) Kontrollera noga om hästen reagerar på något speciellt foder.
4. Kolla med vet.

Lånar tråden...

Har samma problem. Jag har tagit bort betfor (ingen skillnad) och morötter (ingen skillnad) ur foderstaten. Nu ska jag prova att ta bort havren. Hur snabbt kan man minska på den egentligen? Och kan jag fortfarande ge en liten mängd (ngn dl) för att blanda mineraler i?

Vi har (som de flesta nu skulle jag tro) väldigt leriga hagar (skrället har tappat tre skor på fyra veckor :mad:) så det skulle ju kunna bero på det också. Flera här har rekommenderat lopp- eller linfrö har jag sett. Vilken skillnad är det? Var kan man köpa loppfrö? Funkar vetekli?

Proteinöverskott är en möjlig orsak - funkar hon när jag tar bort havren så får jag se mig om efter annat kraftfoder...

Avmaska "bara för att" är ju inte så lyckat. Bättre då att göra ett träckprov för att utesluta mask eller så man kan sätta in rätt åtgärder.

Den åtgärd vi börjar med är alltid att ta bort allt kraftfoder och låta hästen stå på enbart hö (fri tillgång om möjligt) i 1-2v. Funkar inte DET så kontaktas veterinär, alt. tar träckprov.

Pratade med veterinär igår. Enligt honom skulle jag enbart ge hö och havre en tid för att se om det hjälpte. Höet skulle ökas på och havren minskas. LInfrö skulle jag inte ge eftersom det har en laxerande effekt på magen. Så nu får vi se om detta hjälper annars får jag ringa veterinären igen. Tack för alla tips!!

Pratade med veterinären igår.. Minska mängden havre och öka på höet var vad han sa. Det var troligen bakteriefloran i tarmen som kommit i obalans, troligtvis pga att hästen fått i sig jord/lera i hagen.
Linfrö och loppfrö har samma effekt på magen: De har båda laxerande effekt. Veterinären rekommenderade mig att inte fortsätta ge linfrö. Hoppas att detta hjälper dig lite..

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
364
Senast: screen
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 219
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
401
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama