Lös i magen/Vatten?

MaRomer

Trådstartare
Hämtade min lille valp i fredags och det har varit en underbar tid. Men jag tycker att han är väldigt orolig i magen=/

Han bajsar ordentligt, och sen kan han lixom klämma ut klar vätska/Brunaktig och ibland ser det ut som blod:crazy:

Kan det vara så att han är stressad? För 2 dagar sen bytte vi foder till pedigree valp och klassfoder. (Han åt inte det gamla) Nu äter han med stor aptit!

För övrigt är han jättepigg och ibland går han mig på nerverna=)

Ska jag boka tid hos vet eller avvakta några dagar?

Kan han helt enkelt ha magsår?

Tacksam för snabba svar!

Sv: Lös i magen/Vatten?

Glömde detta:

Han är behandlad med advocate den 20/2. Blev vaccinerad och chippad den 20/2.

Någon?

Hade det varit min hund så hade jag kollat upp det hos vet.

Jag tror inte att Advocate ska inverka på hans mage, ska kolla på google om jag hittar något
Hade han ohyra när du fick honom?

Hittade detta:
Biverkningar (Läs mer om biverkningar)
Produkten kan orsaka övergående klåda hos hund. I sällsynta fall kan den orsaka fet päls, hudrodnad och kräkning. Dessa symtom försvinner utan ytterligare behandling. Produkten kan i sällsynta fall orsaka lokala hypersensitiva reaktioner. Om djuret slickar på applikations*stället efter behandling, har i mindre vanliga fall övergående neurologiska symtom observerats.

Produkten har bitter smak. Salivation kan emellanåt uppstå om djuret slickat på applikations*stället omedelbart efter behandling. Detta är inte ett tecken på förgiftning och försvinner inom några minuter utan någon behandling. Korrekt applikation minimerar slickande av applikations*ställena.

Så det verkar inte vara Advocaten som spökar iaf

Senast ändrad:

Nej det hade han inte. Men den vet som besiktade valparna tyckte tydligen att det var bäst att ge alla dem detta. Då Det tar det mesta mellan himmel och jord=)

Det var nog mest syftat på att det skulle ta öronskabb (Som han hade, fast vi ser ingen), ev masker och annat... Ja en försääkran på att de inte hade med sig något alls.

Ja jag tror också att jag vill ringa vet....

Okej!

Ja, jag skulle kontaktat vet. men så är jag ganska fjompig, hellre en gång för mycket till vet. än en gång för lite

Sån är jag med! Japp får se om det blir något besök hos vet med den lille=(

äh, det är säkert ingen fara, men man mår ju bättre själv när man har fått höra av någon kunnig att det inte är något farligt.

Du kan ju ringa och bara höra vad de tror.

Det är inte omöjligt att det är någon irritation i mag- och tarmkanalen (typ enterit). Många hundar är känsliga både för foderbyten och särskilt för rått kött.

Jag skulle kontakta veterinären för en konsultation, särskilt eftersom det är en valp de torkar ut så fort. Jag skulle även ge hunden lite vätskeersättning. Om hunden inte vill dricka själv så kan man hjälpa till med en tesked eller en liten spruta (alltså utan kanyl).

Vätskeersättning:

Värm upp och låt svalna:

1 l vatten
2 msk honung eller druvsocker
1 knivsudd bikarbonat
1 tsk salt

Sedan skulle jag skippa vanlig hundmat just nu. Valpar kanske man inte bör fasta helt men jag skulle nog lugna mig med allt annat än lite risavkok, lite överkokt ris och vätskeersättningen. Får du en veterinärtid under dagen så skulle jag dock skippa fast föda helt och bara ge vätskeersättning.

Tack för tipsen!

Har inte fått tag på vet ännu men ska försöka vid 11 igen!

Fick tag på vet förra veckan och vi åkte in på torsdagen. Inget direkt fel på honom utanbara obalans i magen. Så nu går han på special diet i 7-10 dagar och sen får han sin vanliga mat igen.

Skönt att få veta att han är frisk!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
835
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 139
Senast: Tjholahopp
·
Hundhälsa Vi köpte valp i somras. Hans lösa avföring nattetid är problemet. Han har tidigare bajsat mjuka korvar men för snart en månad sedan...
Svar
3
· Visningar
1 523
Senast: Ratax
·
Hundhälsa Hej Har en mops på 8 år som varit risig till och från i tre veckor. Han åt från början hills metabolic, kastrerad och lite mullig...
Svar
1
· Visningar
668
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka