Lös i magen, hjälp!

S

smiling_sun

Flera hästar i stallet där jag har min häst har blivit lösa i magen. Min häst (4 år) är lös, det kommer ibland endast vätska och han tycker att det är jobbigt. Han har även blivit känslig av att man tar på magen. Skitsur blir han. Man kan knappt klappa och att sadla är ju inte att tänka på. Ingen vet vad det kan bero på, men vi funderar nu på att ta prover på ensilaget och se om det är boven. Vad hade ni gjort i det här fallet? Byta till hö och se om det hjälper? Har provat med filmjölk, hjälper inte.. Kanske ska köpa Mag&Tarm från Krafft..

Sv: Lös i magen, hjälp!

nu i höstas så var några hästar i mitt stall oxå dåliga i magen, ja även min... tror att någon pillat i dem äpplen eller något annat olämpligt :( men men... jag gjorde som så att jag blandade i ordning betfor VATTEN eftersom de förlorar massor med vätska när de är lös i magen! Hon blev bra ganska snart =) typ 3dl betfor till en stooor hink med vatten...

Jag har faktiskt samma problem, men jag trodde man skulle ta bort betforen pga att den sätter igång tarmarna....men man ska alltså bara göra blötare betfor???

Jag gjorde så att jag tog 3dl betfor i en stoor hink och så blötte jag med vatten och så lät jag den stå i ett par timmar... sedan så (ibörjan) så separerade jag betforen från vattnet och gav endast vattnet, när några dagar gått så fick hon betforen oxå (liten morot att dricka upp allt då betforen ligger på botten :))

jag har tyvärr inte möjlighet att vara i stallet varje dag vid middagsdags....har du några andra tips. hon e inte jätte lös i magen utan det är lite från dag tilldag asskumt tycker jag! hon kan väl inte vara sjuk.....

Men du kan väl ersätta vanliga vattnet med en hink med betfor vatten som du gör iordning dagen före?

ja, det har du rätt i! =)
börjar nog bli lite trött.....

jag ska testa och tack så mkt för tipset!

hehe ingen fara... man kan lätt hamna där att man inte ser till en lösning utan bara problemet =) hehe...

Testa att häng, sätt in en hink med betfor vatten när du är i stallet, blötlägg direkt när du kommer och ställ in innan du åker så har den vattnet under natten :) testa ialla fall

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 832
Senast: Bee
·
Foder & Strö Våren är här och med det har det börjat växa i hagen. Hästen anser att höet är allt mer ointressant och stoppar hellre i sig vad som än...
2
Svar
21
· Visningar
2 637
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Såhär har det gått (se annan tråd för resumé: häst innan man dör): Mikesch har nu bott hos mig 4 dygn. Jag har inte varit så lycklig...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
31 079
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 800
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama