Lös i magen av hösilage...

flipofacoin

Trådstartare
När min lille häst blev helt hostfri efter behandling, byte till lösdrift och byte till hösilage istället för hö så har ett nytt problem dykt upp, magen, till och från är han helt lös i magen så det bara rinner ur honom. Har provat jäst och mag/tarm- balans efter inrådan av vet. En period var han bättre, sen fick vi tyvärr lov att byta hösilagebonde då den förste inte kunde sälja mer och nu vill det inte ge sig... ska ringa veterinären igen, men undrar om någon här varit med om detta. Min teori är att magen skulle må bra om jag blandade ut med hö, men är rädd att han ska börja hosta igen....någon som har något tips?:cry:

Sv: Lös i magen av hösilage...

Många gånger kan man härröra lösa magar och ensilage från att hästen får alldeles för liten giva, eller att ensilaget har så låg ts halt så hästen trots fri tillgång inte kan äta så mycket som den behöver. En annan sak är den hygieniska kvaliteen på ensilaget. MAgen behöver alls inte må bättre av hö. Många tycks tro det.

Hur mycket äter hästen ?
Ts halt på ensilaget ?
HUR itfodras ensilaget på lösdriften ? Dvs höhäck, direkt på backen mm.

Sv: Lös i magen av hösilage...

Det är inte proteinöverskott då? Min häst blir genast jättelös av för mkt protein.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi köpte valp i somras. Hans lösa avföring nattetid är problemet. Han har tidigare bajsat mjuka korvar men för snart en månad sedan...
Svar
3
· Visningar
1 542
Senast: Ratax
·
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 550
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 657
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 647
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka