Lös hingst titt som tät!?

E

Elwira

Hej jag har ett ganska så stort problem som jag undrar hur jag ska gå till väga med? 1 km från vårat stall står det en travarhingst på ca 3 år och en äldre trav valack. Problemet är att han hoppar över staketet ett antal ggr när man har ridit förbi eller är i närheten... Nu är ju staketet fruktansvärt lågt men iaf Hingsten är snäll och så och gör inte mer än kommer fram nosar och blåser uppsig, ÄN! Detta har hänt förra året oxå! Nu har han ställt hästarna i en väldigt liten hage med dubbla trådar, så nu hoppar han inte över iaf. Men är detta rätt? Hagen är nog inte större än 20*20 men jag vill ju inte ha en hingst efter mig när jag kör min ungponny... Kan ju bli rädd och skena! Eller när småflickorna är ute och rider själva, dom har ingen erfarenhet av hingstar. Är det lönt att anmäla eller ska jag ta mod till mig och kontakta honom? HJÄLP//MW:confused:
 
Sv: Lös hingst titt som tät!?

Vad ska du anmäla och var ska du anmäla? :confused: Att hästarna går i en liten om än laglig hage eller att han har en hingst hemma?
 
Sv: Lös hingst titt som tät!?

hej.. Nja det med hagen spelar ingen större roll i sammanhanget utan att han hoppar över staketet! Att av ren lathet inte orka fixa den stora hagen utan sätte hästarna i en liten hage utan foder.... ( han är ingen direkt häst människa) tunna och eländiga utan skydd för regn eller vind. Min fråga var alltså. Vad gör man om hästar hoppar ur sin hage titt som tätt?:confused:
 
Sv: Lös hingst titt som tät!?

Han hoppar ju inte ut längre, så vad är problemet? Får inget foder, hur vet du det och var det isf något som började iom att de bytte hage? Om de går ute året runt ska de ha skydd enligt lag, är de uppstallade finns inget krav på skydd. Är de tunna och eländiga så måste de ju varit det redan innan hagbytet, misstänker du vanvård och att de svälter?
 
Sv: Lös hingst titt som tät!?

Jag skulle nog anmäla om hingsten kommer lös igen.
Jag skulle personligen INTE vilja träffa på en lös hingst om jag kommer ridande (för ston kan man ju liksom rida även när de brunstar ...). Kan ju bli precis hur farligt som helst!

Så jag skulle ta ett snack med både polis och kommunens djurskydd i sådana fall.

För övrigt tror jag att hästar ska hållas så att de kan röra sig naturligt, så en alltför liten hage är nog inte heller OK.
Ring till kommunens djurskyddsinspektör vet jag, och hör dig för vad som gäller, och vad du har för möjligheter att agera.
 
Sv: Lös hingst titt som tät!?

Jag skulle nog anmäla om hingsten kommer lös igen.
Jag skulle personligen INTE vilja träffa på en lös hingst om jag kommer ridande (för ston kan man ju liksom rida även när de brunstar ...). Kan ju bli precis hur farligt som helst!

Så jag skulle ta ett snack med både polis och kommunens djurskydd i sådana fall.

För övrigt tror jag att hästar ska hållas så att de kan röra sig naturligt, så en alltför liten hage är nog inte heller OK.
Ring till kommunens djurskyddsinspektör vet jag, och hör dig för vad som gäller, och vad du har för möjligheter att agera.


Nån som förstog mig ;) Jo sist jag var ute åt det hållet så hade jag en hings nosande i rumpan på valacken! :crazy: Sedan så var han på stoet som min syster red ( hon är 11) inte kul! Jo funderar på att ringa till dom nästa gång han hoppar över! Tack :bow: :bow: //MW
 
Sv: Lös hingst titt som tät!?

Finns tyvärr inte reglerat i lag hur stor eller liten en hage får vara, inget heller om utevistelse öht.
Om hingsten fortfarande tar sig ut är det väl bäst att prata med hingstägaren först innan man börjar dra in myndigheterna?
 
Sv: Lös hingst titt som tät!?

om inte jag minns helt fel så finns det väl iallafall rekomendationer över hur stor hage en häst ska ha?
 
Sv: Lös hingst titt som tät!?

Det finns det! Kolla hos länsstyrelsen eller jordbruksverket.
 
Sv: Lös hingst titt som tät!?

Visst finns rekommendationer, men de är frivilliga och inte tvingande.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag tänkte höra om det är någon här som håller på med NH och kanske kan hjälpa mej. Det är så här att jag har en...
Svar
7
· Visningar
1 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp