Lös avföring

Glimfeather

Trådstartare
Jag har en fjord född -10. Han har till och från varit "lös" i magen. Inte diarre, inte som kobajs, bara lite lite lösare än vanligt och inte så komplakt som är normalt. Färgen är också mycket ljusare än normalt hästbajs. Det rinner även lite vatten efter han har gödslat.

Han får tillräckligt med grovfoder (av bra kvalitet) så det är inte det det handlar om. Funderar på om det kan vara saltet? Jag ger löst, 20 g, men det behöver han ju ha i sig. Har tagit bort det en vecka på prov, men magen har inte blivit bättre. Han får även 2 nävar havre, som jag också plockat bort nu, så får vi se.

Jag pratade med veterinären när han var sånhär sist (i höstas) och då sa hon att jag skulle ge någon mag-tarm-balans. Jag gav kraffts med gott resultat. Jag har hört folk ge bakjäst, funkar det lika bra tro? Hur mycket kan jag ge? Han väger nog ca 300 kg.

Andra tankar? Andra som varit med om samma? Ska ringa veterinären i morgon tänkte jag, eftersom det är återkommande. Kanske nåt han pillat i sig i hagen?

Sv: Lös avföring

Min är likadan som din om han inte får bakjäst. Han får ett paket varje dag och han väger väl ca 530 kg skulle jag tro. Man kan ge flera paket om dagen om det skulle behövas under en period, så din kan förmodligen äta ett paket om dagen utan problem - och två paket om han är mer kass i magen.

I min hästs fall så är det just hösilage som är problemet, därför har jag fått byta ut en del av fodret mot annat, t e x lusernhack. Han får också linfrökaka p g a magen (4-5 dl per dag). Så en variant kan ju vara att du drar ner på hösilaget och ger annat istället, många hästar har trots allt problem med hösilage. Det stora problemet är om hösilaget inte har så grova strån utan är mer finstråigt, det ger lätt såna symptom som din och min häst får eftersom det är för dåligt med fibrer i ett finstråigt hösilage. Det verkar inte hjälpa att man ger mer, utan det blir värre med magen istället. Har du tillgång till tjänlig foderhalm så är det bra! I vilket fall så är jag jättenöjd med bakjästen eftersom det håller min hästs mage i utmärkt skick! Och utan detta så är han precis som din!

Han får halm förrutom hösilaget, som inte är så finstråigt och inte jätteblött, och han har ätit hösilage och varit bra i magen också ... så jag tror inte det är det som är problemet heller. Men tack! stallägaren tror det har med halmen att göra, men jag har inte hört om någon häst som blivit dålig av halm med fin hygienisk kvalitet.

Jag ska prova bakjäst och rådfråga veterinären :) Brukar de vilja äta jästen som den är eller ska man blanda med nåt? Behöver man vänja in den försiktigt?

Min äter vad som helst så jag smular bara ner det i lite lusernhack. Han fick ett paket om dagen direkt och det var inga problem. Lycka till! :)

Min är lite kräsen med krubbmaten :p Men jag ska testa om han äter det med havre, annars kanske man kan maskera med betfor :)

Kan jag ge ett paket på en gång eller ska jag börja med ett halvt?

Ge du ett paket med en gång för i regel får man börja med lite högre dos för att sen testa om man kan minska det :) Hjälper inte ett paket kan du testa med två i några dagar.

Tack för tips om det där med finstråigt hö :bow: det ska jag utvärdera på min lilla unga diarre-nisse :idea: Jag undrade just varför han blivit sämre nu plötsligt, men den senaste balen vi öppnade var väldigt finstråig.. Jag trodde det var bra för hans mage, det luktar underbart, är grönt och mjukt och luktar sommaräng :love: tänk om det är DET som är problemet :banana:

Kan bara säga att på min häst ger det utslag direkt om en hösilagebal har fjösstrån. Grova, eller åtminstone normalgrova - lite längre strån - är det som funkar bäst för honom. Korta fjösiga strån är tydligen ingen hit. Inte på min i a f. Och det här slår aldrig fel! Men med lite extra bakjäst så reder det sig ändå. Nu har han bytt stall i a f och där har de ett betydligt grövre hösilage än i förra stallet och redan efter några dagar så är hans mage perfekt! :)

Gud så bra, jag ska prova direkt. Funderar på om jag ska ge grövre hö, eller om jag ska testa att ge halm... får se vad jag hittar på gården :idea:

Min fick exakt de där problemen i höstas när vi ersatte sommarens hö med hösilage. Detta trots att övergången skedde väldigt försiktigt och att hösilaget har väldigt "optimala" analysvärden för en ridhäst och fin hygienisk kvalitet. Av ca 40 hästar på anläggningen är det ca 10 st som inte klarar av hösilaget. Detta oavsett hur man testar med mag 0 tarm, jäst och andra tillskott. Det konstiga är att i alla fall min stod på hösilage förra vintern utan problem. Nu har jag hittat ett läge där han äter 9 kg hö och 2 kg hösilage där magen håller sig fin. Ökar vi mängden hösilage blir han lös i magen igen...

Det verkar helt enkelt vara så att vissa hästar reagerar på något i hösilaget. Om det har med sammansättningen eller just att det är hösilage vågar jag inte sia om... Har du tillgång till hö kanske du kan testa att fodra med det i stället? Vill du hellre fodra med hösilage kanske det kan vara värt att testa att fodra med hö och sen pö om pö byta ut en liten andel mot hösilge för att på så sätt hitta ett läge där din häst mår bra i magen...

Hösilage känns ju ofta mjukare än hö, det känns som att det är mer "fibervärde" i torrt hö. Kan det vara något sånt? Vore ju underbart om det räckte med att lägga till lite vanligt hö till givan bara :bow:

Har inte tillgång till hö tyvärr och har ingen möjlighet att fodra med det nu. dock ska han flytta senast 1 maj och där kommer jag ha mer att säga till om gällande grovfodret. dock är det skitsvårt häromkring att hitta hö med vettiga värden och det är svårt att lagra, men det får ju lösas. i värsta fall får jag köpa eget hö och bara hämta i små partier och fodra med i boxen.

Hur mkt grovfoder är "tillräckligt" och hur många timmar är det mellan foderomgångarna?
Vet du hur mkt halm hästen äter?
Annars är ju det en bra ände att börja. Jämna fodertider och bra fördelning av foder är ju grunden för en bra mage.

Fast om 10/40 hästar blir dåliga i magen av en fodersort är det snarare fodret eller fodergivan det är fel på.

7 kg silage ts 70-75 och 2 kg halm. Konstant tillgång 8-17, sedan en giva vid insläpp ca 19. Sedan kvällshö vid 23, som räcker hela natten nästan. hädten väger 300 kg ca.

Fast om 10/40 hästar blir dåliga i magen av en fodersort är det snarare fodret eller fodergivan det är fel på.

Fast i det stallet jag stod i innan så var det tre hästar av nio som reagerade när hösilaget var för fintrådigt. Så tio av fyrtio låter inte så konstigt.
Det finns ju en parallel tråd här där Lavina skriver att man skall undvika betfor till en häst som är lös i magen och det håller jag med om. Då får man spola bort sockret om man ändå vill ge det. Min häst får Quick Beet istället, då slipper man sockret och får alla de där fibrerna som man vill åt.
Och som sagt, alla hästar tål helt enkelt inte hösilage.

TS; det där borde räcka med råge. Du skulle ju kunna plocka bort 2 kg av hösilaget, ge ett kg lusern istället + Quick Beet och linfrökaka (och bakjäst) + mer halm och se om det blir bättre.

hej jag brukar lösa upp jästen i lite vatten och suga upp den i en spruta"utan kanyl" och sen spruta det direkt i munnen det funkar för mig :)

Jag har kört med plastat hö hela vintern, inte en enda bal har varit dålig. Och det är definitivt något jag ska fortsätta med.

Han äter inte lusern och får inte i sig mer halm ... men jag testar jäst nu och ser om det funkar annars får jag tänka en vända till :)

Tabac: i ljummet vatten då eller? för i kallt dör ju jästsvamparna fick man lära sig i hemkunskapen?

Nej, jästen dör inte i kallt vatten. Men den är inte aktiv om det är för kallt. Värre med att förvara den för varmt, det dödar jästen.

/Fd bagaren

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: super
·
Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 475
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 762
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 366
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka