M

memme

Jag har köpt loppfrön till min häst, hon står i en lerig hage o hon är jätte "duktig" på att städa upp allt lunch hö, även det i leran...:crazy:
Hon har inte haft kolik förut, men nu har hon haft det två gånger på en vecka, ena gången "vanlig" kolik, andra gas kolik.
Vad tror ni?? Är loppfrö bra?? Har köpt två kilo, har tänkt ge en deciliter när jag är där. Tänkte starta med att ge ett par tre fyra dar i rad så "allt kommer ut".
Sen tänkte bara jag ge nån gång ibland i förebyggande syfte!!
Nån som har erfarenhet??:confused:

Sv: Loppfrön

Det borde stå på förpackningen hur du ska dosera. Har för mig att man ska ge 2 gånger om dagen med 1 dl per gång den första veckan. Därefter 1 dl en gång om dagen.

När jag gav min häst var det endast i förebyggande syfte, så började med att bara ge 1dl 1 gång om dagen.

Jag gav henne det efter jag ridit tilllsammans med betfor (eftersom det inte får stå blött, utan ska ges direkt, kan nog ges tort oxå).

Men som sagt, jag gav min i förebyggande syfte. Och eftersom din häst redan fått kolik så tycker jag du borde ge 1 dl varje dag tills snön kommer, och leran försvinner.

Hoppas hon hjälps av loppfröna!

Det hoppas jag med!
Hon som jag köpte det av sa att det skulle vara 2dl/2ggr/dag, men jag är bara hos min häst o loppfröna kunde man inte lämna med risk att det stelnar så därför 1dl.
Just nu står hon i en tillfällig torr hage, hon får gå ut till sin andra när det blir minus grader..
(sju plus o snart första advent... helt sjukt!!!):confused:

Hehe, vet inte vart du bor, men här i södra Sverige är det helt normalt att ha 7 grader nu ;) .

Bara hon får i sig iaf 1 dl om dagen. Det är eftersom de blir kletiga som man ska ge de på en gång, så de blir kletiga när de kommit i magen och kan dra med gruset ut då.

:confused: stockholm, o det kan väll inte vara möljligt att 7 plus är normalt??:confused:
men men...
Längtar efter att få tok galoppa o djupsnön...;)

hehe, kanske inte. Har inte stenkoll :smirk: , men är glad sålänge det inte är så kallt :bow:
Fast visst är det härligt att galoppera i massa snö!! :love:

Det gör ingenting om fröna är torra när du ger dom , så har dom sagt 2dl så skulle jag ge två dl torra frön strödda ovanpå det vanliga kraftfodret.

När jag gav loppfrö till min hund, fick dom ABSOLUT INTE ges torra! Kommer inte riktigt ihåg mängden, men det skulle blandas ut i jättemycket vatten, kan ha varit 4 dl vatten till en matsked frön... Det sväller ju hemskt mycket, så om man inte ger mycket vatten samtidigt skulle jag tro att fröna kunne orsaka kolik?!!?

Till TS:
Om du vill ge 2 ggr/dag, kan du inte sätta fram en flaska med vatten brevid hästens mat, och be dom som fodrar att slå det över kraftfodret med fröna i krubban?

de bør blandas upp men endast precis innan utfodring. men kan ges till hæst utan att blandas upp de blir inte så svullna snabbt så de hinner fastna i strupen. Vi strør de på betforen precis innan de ska ha. de e riktigt som du fått reda på. 2dl per dag delat på 2 ggr i børjan sen ger man 1dl om dan. men allt du kan få i henne nu nær hon har problem ær bra. så blir de bara en gång om dan e de oki tror ja. Vi anvænder de hela "kladd" perioden (høst ibland vinter o vår, skåne væder vet du)

Hej
Var får ni tag i så stora mängder loppfrön. Här där jag bor, verkar det bara finnas i hälsokost affären, svindyrt!
/ :eek:

Jag köper mina i den vanliga foderbutiken där jag handlar annat hästfoder och strö.
Jag har sett att Granngården också har loppfrön.

Immer

Min ena häst får sitt hö på marken och går i en hage där det inte är så mycket gräs. Jag ger henne 1 dl loppfrön per dag, blandar med kraftfoder och lucernstrå och häller sedan betfor över alltihop.

Immer

min va likadan, fast han vile ha alla små grässtrån...

köpte loppfrön och han bara blåvägrade äta dom! testade alla möjliga metoder. provade att skära av den smala toppen på en spruta och spruta in det i munnen på han precis som man gör med avmaskningsmedel. men han lyckades spotta ut allt. så tillslut gav jag upp. han som älskar mat vägrade äta när de va loppfrön på maten. provade ge både uppblötta och torra frön.

jag gav 2 dl/dag 1 dl morgon och kväll.

Hej
Var får ni tag i så stora mängder loppfrön. Här där jag bor, verkar det bara finnas i hälsokost affären, svindyrt!
/ :eek:

börjes i tingsryd har, sen är det ett ställe till i skåne som jag har glömt vad det heter sök på loppfrön så får du nog fram det, man ska ge till stor häst 2 dl 2gånge per dag, förut stod det att det skulle blötas 15 min före utfodring men sist ja köpte det står det att det ska ges torrt,lägger mitt i betforn vid utfodring, har haft loppfrö i nästan 7 år sen mitt sto dog av sandkolik

*kl*
Bengts foder i veberöd har o det finns en återförsäljare i norra skåne. Som snuffsan säger, sök på loppfrö.
Jag ger mina stora 3 dl varje kväll o ponnyerna 2 dl varje kväll. Har väldigt sandigt i hagarna.

Hade veterinär ute för ett tag sen o ett av stona hade faktiskt en del grus i "bollarna". Så nåt kommer ut iaf. Däremot visste hon inte hur bra loppfrö är egentligen, men att det absolut var att rekommendera. Finns väl ingen direkt forskning på det.

Återförsäljaren rekommenderar 2 dl 2 ggr/dag i förebyggande o vid akuta fall så mycket man kan få i dem, under ett par dagar.
Loppfrö ska ges med vätska, helst inte torrt o det får inte stå mer än ett par minuter blött för då blir det en slemmig gegga.

Detta är vad jag kommit fram till i min efterforskning på nätet!:D

loppfrön..det ahrj ag itne hört talas om innna, men när jag nu läst denna tråden blir jag rädd att jag missat något?

borde man ge de till en hsät som käkar från marken i hagen, anatar att han får i sig en del lera...?

eller är det bara något man ger till hästar som redan har probelm?
är det dyrt?
:S

Loppfrö sägs vara bra mot sandkolik. Fröerna blir till en "gegga" som kapslar in grusen i tarmarna o ser till att det kommer ut den "naturliga vägen".
Riktigt hur bra det är har man väl inte kunnat påvisa, men att det hjälper en hel del.

Veterinären var hos oss o kollade till en kolikhäst för ett tag sen o hon tyckte absolut att man ska ge det. Det finns inget bättre alternativ än. Hon tog en av sina långa handskar o tog lite träck i den o fyllde på med lite vatten. Sen lät hon det lösas upp o då flöt grusen ner i fingrarna på handsken. Det var inga mängder med grus men man kunde se att det fanns. Så lite kommer ut iaf!
Hoppas du blev lite klokare!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 199
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 462
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter