A

AnnikaH

Är det någon som vet hur mycket loppfrön man ska/kan ge till en normal stor häst????

Alla säger olika, någon säger 2 dl per dag och andra säger att 1 msk per dag räcker. Vilket stämmer egentligen????? :confused: :confused:

Snälla, hjälp jag behöver veta hur mycket jag ska ge!!!

Sv: Loppfrön

AnnikaH skrev:
Är det någon som vet hur mycket loppfrön man ska/kan ge till en normal stor häst????

Alla säger olika, någon säger 2 dl per dag och andra säger att 1 msk per dag räcker. Vilket stämmer egentligen????? :confused: :confused:

Snälla, hjälp jag behöver veta hur mycket jag ska ge!!!
Min fråga först: Varför ger du det?
Jag gav pga att min häst hade (efter visad träckprov) sand i magen.
Jag fick rådet att ge 1msk/dag i en vecka...ta nytt prov osv.
När jag såg att det inte va sand kvar..så la jag av..
Nu har, när jag ser att träcket "faller" isär för lätt, gett en veckas "kurer" då o då...
Och så tar man träckprov när man misstänker sand....
Andledning till att ge "loppfrö" är, att det lägger sig inte som olja, ovanpå vattnet i magen, utan "gelear" till vattnet, så att sanden som ligger längst ner i magen följer med träcket ut...
Det funkar....
Bra förebyggande "vård" för sandkolik ex..
Och en gladare häst till på köpet får man...som inte har ont i magen..:D

Det finns två anledningar egentligen. Den ena är att jag det senaste halvåret har gett honom mineraler som är i pulverform (snarare som grus tycker jag) och fick också höra att dessa kan lägga sig i fickor i tarmen precis som sand gör. Har slutat med dessa nu då han ändå alltid lämnar lite på botten av krubban.

Den andra anledningen är att min häst har varit lös i magen en längre tid (dock inte kolik) och jag fick rådet att ge loppfrön. Det ska tydligen rensa ur tarmen och ta med sig sand etc ut.

Mmmhh... jag har oxå funderat på det där med minerna..de verkar så "sandiga" och min häst har ofta sand i magen.
Vilka miner använde du?
Jag har haft H...vitlökminer och A-B..alger.
Tycker nog att den första verkar mer sandig..men hästen är just nu tokig i det...men om jag blandar det i maten, vill hon inte ha det.
Så hon får i en lite krubba vid sidan om.
När vitlöken är slut, tänkte jag bara ge alger..
Ja, jag vet inte hur stor skillnad på mängden loppfrö du skall ge till en stor häst...
Men jag har en liten och gav 1msk, så det kanske räcker m 2 till din...de har ju inte så stora magar egentligen..

ursäkta men jag måste fråga vad är loppfrön? :angel: är det nån variant av linfrö eller nåt i den stilen?

sannaaah skrev:
ursäkta men jag måste fråga vad är loppfrön? :angel: är det nån variant av linfrö eller nåt i den stilen?
Ja, det kan man säga...De heter egentligen Psylliumfrö (res för felstavning)
Om jag har förstått rätt, så fungerar de inte riktigtlika i magen..
Linfrö avger väll även något fr frön, men loppfrö "gör" bara gelantin.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag har gett precis samma mineraler som du! Nu senast H... vitlöksmin och tidigare A-B alger. Algerna tyckte jag var mindre "sandiga", jag blandade i dem när jag ställde betfor att svälla och då löstes de liksom upp. Den sorten jag hade senast tänker jag absolut inte köpa igen.

När det gäller alger har jag sett någon annanstans här på forumet att man ska vara försiktig med det, det innehåller mycket jod och det är ju inte så bra. Dock fungerade de bra på min häst, han fick det under ca 1 år.

Just nu funderar jag på att ge Fib... Müsli, ska tydligen innehålla alla vitaminer, mineraler etc som behövs. Em... har ju några flytande som heter BioVimin tror jag, vet ingen som provat dem, men flytande verkar väl bra.
Equion har jag använt tidigare när jag tävlade mycket, de var verkligen kanon, inget lämnades kvar i krubban heller, löstes också upp med lite betfor. Men de är ruskigt dyra...... tyvärr.

men det blir ju rejält med gele av linfrö också?..kan man använda det till att "sanda ur magen" eller vad man ska säga :)

Steneberg Hästeri´s loppfrö kan användas vid behandling och förebyggande av sandkolik hos häst och som stabilisator när hästens mage är orolig av andra anledningar, t.ex. diarré och vätskerinn vid avföring samt om hästen har tendens att få förstoppning.

Fröet anses lämpligt att använda i förebyggande syfte när man misstänker att hästen har, eller får i sig sand och jord och/eller när hästen ofta har kolikanfall.

Obs! Har hästen återkommande besvär: ta kontakt med veterinär

Jag tror att hon rekomenderar 2dl/dag till stor häst.

Jag ger mina 1dl/dag i förbyggade syfte eftersom vi har massor med sand i marken.:bump:

Kan man ge loppfrön året runt eller ska man ge det under en begränsad tid?

Jag har gett det nu när pållen har varit lös i magen och funderar på att fortsätta med det hela våren tills det börjar bli lite ordentligt med gräs i hagen. Misstänker att han kommer att "dammsuga" hagen när snön smälter och få i sig en massa onödigt. Men jag vill helst inte ge det alltid om det inte behövs.

Ska man blanda fröna med vatten eller nåt innan fodring eller ska de ätas torra??

Grapewine skrev:
Ska man blanda fröna med vatten eller nåt innan fodring eller ska de ätas torra??
Man kan blanda dem torra med kraftfodret, men eftersom min pålle får betfor som jag blandar dem i så blir de lite fuktiga.

man sak ge dom 2 gånger dagligen, 2 dl låter bekant, har gett mina hästar det kontinueligt i många år efter det att min häst dog av sandkolik.ö ringde och kollade om man kúnde ge 1 gång bara men han ja pratade med sa att det fick bättre effekt 2 ggr/dag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
371
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
627
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur