Linnpan

Trådstartare
Hej på er!
Min häst har varit dålig i magen senaste veckorna. Inte jätte dålig men lite lös. Jag har inte bytt foder eller något och han verkar inte må alls dåligt utan är pigg och glad som vanligt.
Fått tipset att ge loppfrö. Blandar det i slobber som han får till lunch men han lyckas sila ut fröna och få i sig slobbern.....
Har ni några tips på hur jag kan lura i honom loppfrö, eller har ni några andra tips mot lös mage som jag kan prova?
Han ska avmaskas om ca 2 veckor, fick höra att dålig mage kan ha att göra med mask också.... Eller att han fått i sig jord i hagen.
Tack på förhand!

Linn

Hej,

Det finns loppfrömjöl som man löser upp i vatten så att det blir som en gel. Kanske inte särskilt troligt att din häst accepterar att äta det, men det är ett alternativ till hela loppfrön.

För att kolla om en häst har sand i magen kan man antingen röntga eller lägga lite gödsel i en plastpåse med vatten och knyta ihop. Har hästen ordentligt med sand så hittar man sand i botten på påsen. Att röntga är givetvis säkrare.

Det finns väldigt många trådar om dåliga magar. Det många tycker fungerar är jäst, vanligt bagerijäst. Jag har en häst med magproblem och har testat det mesta på henne, dock tror jag numera att det är stressrelaterat.

Hej,

Det finns loppfrömjöl som man löser upp i vatten så att det blir som en gel. Kanske inte särskilt troligt att din häst accepterar att äta det, men det är ett alternativ till hela loppfrön.

För att kolla om en häst har sand i magen kan man antingen röntga eller lägga lite gödsel i en plastpåse med vatten och knyta ihop. Har hästen ordentligt med sand så hittar man sand i botten på påsen. Att röntga är givetvis säkrare.

Det finns väldigt många trådar om dåliga magar. Det många tycker fungerar är jäst, vanligt bagerijäst. Jag har en häst med magproblem och har testat det mesta på henne, dock tror jag numera att det är stressrelaterat.
Tack för svaret!
Jag har nu slutat med loppfrö eftersom det bara resulterar i att han inte äter sin lunch. Smart tips med vattenpåsen! Det ska jag prova i kväll. Det känns ju lite dramatiskt att åka och röntga honom när han bara är lite lös i magen, det har ju inte pågått så länge heller.
Jäst ska jag också prova om det inte ger med sig!
Mvh Linn

Du ska inte ge loppfrö i "slemmig form", det gillar få hästar, dessutom vill du ha själva slemmet i magen och ingen annan stans.
Häll geggan, eller slobbern som du kallade det, i krubban, häll över torra loppfrön direkt rör om.

Hejsan, avmaska absolut inte en häst med dålig mage om det inte verkligen behövs. Avmaskningsmedel är påfrestande även på hästar med bra mage. Om inte parasiterna orsakar problemen så är risken stor att du förvärrar problemen.

Grunden när man har en häst med dålig mage är att ge torrhö och så lite kraft foder som möjligt helst inget alls. Måste man ge kraft så ge som vanligt efter högivan. Men det vet du nog redan.

Jag blandade loppfröna i uppblött kraft lucern pellets när jag gav, blandade ner dom direkt innan fodring. De fick alltså inte bli geggiga.
När min unghäst blev dålig i magen så provade jag först 2 olika mag stabiliserare från vet kliniken, som inte hjälpte, sedan loppfrö som hjälpte lite grann. Slutligen efter rekommendation av min homeopat så gav jag honom ett homeopatiskt tillskott för dåliga magar som hjälpte fullt ut.

Det svåra med dåliga hästmagar är väl att hästars matsmältning är så komplicerad och det finns så många olika orsaker till att den blir störd.

Du ska inte ge loppfrö i "slemmig form", det gillar få hästar, dessutom vill du ha själva slemmet i magen och ingen annan stans.
Häll geggan, eller slobbern som du kallade det, i krubban, häll över torra loppfrön direkt rör om.
Precis. Det är ju poängen med loppfrö att de inte behöver kokas eller slemmas till i förväg, till skillnad från linfrö som egentligen har samma effekt men behöver tillredas med hett (helst kokat) vatten för att eleminera blåsyran . Loppfrö behöver bara blandas med ngt vatten direkt vid utfodring så betfor eller slobber är perfekt .

Hej! Ja det är ju så jag gör, blandar ihop det och ger direkt. Men han vägrar ju äta så när jag tömmer krubban innan kvällsmaten ligger det typ som en gelé klump....
Och på burken står det att det ska ger tillsammans med blöt mat. Men som tur är så är han bättre nu så jag kan sluta tvångs mata honom med äckelpäckel :wtf:
Tack för svaret!!

Hejsan, avmaska absolut inte en häst med dålig mage om det inte verkligen behövs. Avmaskningsmedel är påfrestande även på hästar med bra mage. Om inte parasiterna orsakar problemen så är risken stor att du förvärrar problemen.

Grunden när man har en häst med dålig mage är att ge torrhö och så lite kraft foder som möjligt helst inget alls. Måste man ge kraft så ge som vanligt efter högivan. Men det vet du nog redan.

Jag blandade loppfröna i uppblött kraft lucern pellets när jag gav, blandade ner dom direkt innan fodring. De fick alltså inte bli geggiga.
När min unghäst blev dålig i magen så provade jag först 2 olika mag stabiliserare från vet kliniken, som inte hjälpte, sedan loppfrö som hjälpte lite grann. Slutligen efter rekommendation av min homeopat så gav jag honom ett homeopatiskt tillskott för dåliga magar som hjälpte fullt ut.

Det svåra med dåliga hästmagar är väl att hästars matsmältning är så komplicerad och det finns så många olika orsaker till att den blir störd.
Hej!
Oj, nu blir jag lite orolig. Han avmaskades idag, enligt hans bajs analys eller vad det heter så hade han ganska mycket mask. Dock är han mycket bättre i magen men inte helt 100.
Jag står i ett stall med många kunniga människor och jag har inte hört från någon att det kan vara farligt?!? Har hört att det kan vara masken som ställt till det och att det säkert blir bättre efter avmaskning....
Hoppas verkligen inte att han blir dålig nu!

Hej!
Oj, nu blir jag lite orolig. Han avmaskades idag, enligt hans bajs analys eller vad det heter så hade han ganska mycket mask. Dock är han mycket bättre i magen men inte helt 100.
Jag står i ett stall med många kunniga människor och jag har inte hört från någon att det kan vara farligt?!? Har hört att det kan vara masken som ställt till det och att det säkert blir bättre efter avmaskning....
fast har du gjort träckprov som visar på att hästen har mask bör man ju avmaska. Tror inte du behöver oroa dig, tror personen mest menade att man inte ska avmaska "för sakens skull" utan bara om hästen faktiskt HAR mask

Har hästen mask ska den absolut avmaskas. Var också noga med att sanera hagarna, det är den stora boven till återinfektion.

Jag tycker Krafts MagTarm fungerar jättebra, har provat runt en hel del både frö, jäst och andra preparat. Ger maxgiva fem-sju dagar (dubbel dos) och sedan underhållsdos om det behövs. Särskilt noga med detta är jag vid flytt, foderbyten och om hästen behöver behandling (avmaskning, medicin etc).

fast har du gjort träckprov som visar på att hästen har mask bör man ju avmaska. Tror inte du behöver oroa dig, tror personen mest menade att man inte ska avmaska "för sakens skull" utan bara om hästen faktiskt HAR mask

Kanske menades det så , dock kanske inte .
Man ska ju inte tex dra avmaskning under tiden på året maskarna gått i dvala i hästen , kan bli riktigt fel och orsaka problem för hästen .

Kanske menades det så , dock kanske inte .
Man ska ju inte tex dra avmaskning under tiden på året maskarna gått i dvala i hästen , kan bli riktigt fel och orsaka problem för hästen .
i den bästa av världar upplyser väl vet om det?

Vet att vi inte är där riktigt än, och är lite rådvill till hur jag ska göra själv. mina kan ha smittats av stora blodmask för 6 mån sen, så det skulle synas på träckprov någon gång mellan nu och februari som tidigast. Vill få bort stora blodmasken från dem asap om de har, men det skulle ju isf kräva avmaskning nu runt nyår. Hur skulle du gjort? Väntat några månader extra för att andra maskar också ska vara vakna eller göra träckprov och avmaska inom spannet 6-9 mån från misstänkt smittillfälle?

Hej!
Var det verkligen ganska mkt mask eller var det en av de kunniga människorna som tyckte det? Mask kan visst ställa till det i magarna liksom mkt annat. Maskmedel är farligt att använda både för individen (bla dålig mage) och för hela hästpopulationen i stort (resistansproblem) Man ska definitivt avmaska hästar som behöver det med ett preparat som tar den specifika parasiten. Men bara för att hästen har mask är det ingenting som säger att den ska/bör avmaskas. Har en vuxen häst tex 100-200 ägg/gram träck av lilla blodmasken så funderar man inte på att avmaska den. För den hästen är det "ingenting". Är det 100-200 av en annan parasit eller en annan individ så kan det vara jättemycket. Årstiden är också avgörande när man ska ta träckprov och välja vilka träckprov man ska ta, och också om och vad man ska avmaska mot.
Orsaken till att vi numera har krav på recept för maskmedel är för att vi ska diskutera andra metoder för att förebygga och komma till rätta med parasitproblemen med vår veterinär. De flesta veterinärer är okunniga på området men företagen som man skickar träckproven till brukar föreslå vet som är uppdaterade och kunniga. Det som gällde för några år sedan kanske inte gäller idag parasiter blir resistenta och nya medel kommer ut på marknaden.
Har du kontrollerat så din avmaskning fungerade fullt ut eftersom han fortfarande inte är helt hundra?

Jag har Kelpie som jag rider med och som alltid är med mig i stallet, de (liksom alla andra "collie raser") kan dö om de får i sig ivomec preparat så det är inte roligt att avmaska hästarna med det :(

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: nexxa
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar