_Eulalia_

Trådstartare
Igår fick min häst troligtvis kolik, som tur var väldigt lindrigt! Efter några promenader släppte det som tur var och han är nu pigg och glad igen. Dock vill jag ju förebygga så det inte händer igen. Hästen i fråga har aldrig haft det tidigare under sitt 10åriga liv. För länge sen hade jag en kuse som hade lätt för att få kolik, har ett litet minne av att jag gav loppfrö. Kommer dock inte ihåg om dessa skulle blötas innan eller om man ger dom som dom är? Hur mycket behövs? Kan man blanda det med övriga kraftfodret? Just nu äter han lite kraft groov 125 på grund av dåligt protein i höt, men på grund av att han inte rids så mycket just nu så är det mest krubbskrammel. Funderar även på att lägga till lite betfor för magens och vätskans skull. Kan man blanda ihop allt det här?

Han har alltid tillgång till vatten(som inte är iskallt).

Sv: Loppfrö

Har du nån aning om hur mycket hästen dricker?
Hur är bajsarna i konsistensen? Torra?
Är hästen uttorkad?
Får hästen i sig tillräckligt med salt?

Angående loppefrön så får du förmodligen prioritera att få i hästen det över huvud taget. Om du blöter det så ska det inte stå mer än 10 minuter. Bara att testa ut vilket som funkar bäst. För att dra ut sand har jag hört av veterinär att man ska ge ca 1 dl loppefrön / 100 kg häst, sju dagar i rad sen hålla upp några veckor och sedan en kur igen. För närvarande ger jag min häst drygt 2 dl om dan.

Svårt att säga hur mycket han dricker eftersom dom är två. Men jag tycker det går åt samma mängd vatten som det gjort i många många år så det är inget som ändrat sig där. :) bajsarna skulle jag säga är normala. Varje sen höst brukar han få ganska vattnigt bajs men det brukar gå över på några veckor. Men kan man strö fröna i det övriga fodret eller måste det ges för sig? :)

Behöver man inte blöta loppfrön alltså? Och varför får dom inte ligga i blöt mer än 10 min?

Tycker det står olika överallt så vet inte vad man ska tro på. :crazy:

LINfrön ska stöpas i hett vatten innan fodring.

LOPPfrön ska dock inte blötas, i alla fall inte så att de blir mjuka och sväller - då tappar de den verkan man vill åt när man ger det i fodret. Därav max 10 minuter.

Jag strör loppfröna över fodret precis innan jag ger det till hästen.

Tack då vet jag :)

Kl
Jag antar att det inte är några problem att blanda betfor och kraft groov. Men ska man blöta betforen för sig och sen blanda det med kraften eller blöter man allt tillsammans?

Du kan blöta krafft+betfor ihop dock så är det inte säkert att hästen tycker det är gott (eller så älskar den det, är så olika från häst till häst :) ).

Betfor är bra underhåll för magar, mycket fibrer. Ge regelbundet, separat, om hästen gillar det väldigt blött så är det bra.
Linfrökaka torr som du kan blanda med Groov

Linfrökaka får man som en biprodukt vid pressning av linfrö när man utvinner oljan. Linfrökakan är relativt fettrik och innehåller en del protein. Linfrökaka är smaklig och har förmodligen en viss dietisk verkan. Många tycker även att pälsen blir blankare.

När man utfodrar med hela linfrön så bör linfröet behandlas med krossning, blötläggning eller uppvärmning för att få bort cyanväte som frisätts i linfröet. Denna process har redan skett när man pressade ut oljan ur linfröet och därför slipper man att göra något med linfrökakan. Den kan alltså utfodras direkt.

Eller betfor+linfröolja, blanda ihop med Groov

Loppfrö ges ju mest om hästen fått i sig sand, då kan man ta en kur med det.

Jag ger min häst cheval tarmrens efter mycket trubbel med magen, inga problem sen jag började använda det! Jag strör den i krubban över hans betfor. Viktigt med tillgång till vatten!

Betfibermix, häller på kokhett vatten så sväller det snabbare. Serveras ljummen med proviva, bakjäst, mineraler och loppfrön vid behov. Pållen älskar den varma gröten.

Det lät ju bra :) både protein och betfor! Frågan är hur högt proteinet är.

Betfiber Mix:
Energi ................................................... 10,5 MJ
Råprotein .................................................... 13 %
Smb råprotein ................................. 100 g
Råfett .....................................................................3 %
Råaska...................................................................8 %
Växttråd ....................................................... 14 %
Vatten ............................................................... 11 %
Kalcium ............................................................. 7 g
Fosfor..................................................................... 5 g
Magnesium ................................................. 2 g

Orginal Fiber:
ANALYTISK A BESTÅNDSDELAR/KG
Energi ................................................. 9,5 MJ
Råprotein ............................................ 9,5 %
Smb råprotein ................................. 70 g
Råfett ..............................................................4 %
Råaska ...........................................................9 %
Växttråd .................................................. 17 %
Vatten ........................................................ 12 %
Koksalt ...................................................... 15 g
Natrium ...................................................... 6 g
Kalcium .................................................... 12 g
Fosfor ............................................................ 7 g
Magnesium ......................................... 10 g
Koppar ............................................... 80 mg

*kl*
Ni skriver om linfrön.
Ska de stöpas i varmt vatten - alltså man häller över kokhett vatten, och serveras omgående?
En del säger man kan blötlägga linfrö över natten och ge på morgonen till hästen och då använda kallt/ljummet vatten.

Varför krångla till det, det finns färdig behandlad linfrö att ge. Linfrökaka finns på säck, färdigt att ges. Linfröolja likaså.

"När man utfodrar med hela linfrön så bör linfröet behandlas med krossning, blötläggning eller uppvärmning för att få bort cyanväte som frisätts i linfröet. Denna process har redan skett när man pressade ut oljan ur linfröet och därför slipper man att göra något med linfrökakan. Den kan alltså utfodras direkt.!!"

Fast om man vill åt de många trevliga effekterna av linfröoljan, kan man ju inte gärna använda (den dyra) restprodukten efter oljeutvinningen.

Min ena ponny fick kolik för 2-3 dagar sen så jag köpte linfrö i mataffären idag eftersom Lantmannabutiken här har stängt tills på onsdag.
Fick råd att ge honom det varje dag för magen.
Men linfröolja får han dagligen ändå och har fått sen början av hösten (mest pga att en av mina hästar har eksem och då skulle det tydligen vara bra med linfröolja). Men oljan kanske inte har samma effekt på tarmarna som själva fröna har, var min tanke.

Kl

Jag vet inget om loppfrön men jag envisas med att ge betfor + linfrökaka just för att jag tror det är bra för magen. Även om min häst eg inte behöver något kraftfoder alls. Blöter betfor och linfrökaka (jag har hört, minns ej var, att 100 g av varje borde "räcka" för att ge lite effekt) tillsammans med rikligt med vatten, annars blir gröten rätt seg av linfrökakan.

Nu i höstas började jag ge linfröolja efter att ha läst så himla mycket gott om det på Buke, ger 25 g+/dag ca (blir lätt för mycket!).

Utöver det verkar alla rekommendera bakjäst för magen, vet dock inte om det hjälper mot kolikproblem eller om det mer "bara" hjälper bakteriefloran?

Har inte hästen flyttat senaste året? Kan det vara skillnad på marken han går på nu, stället han fodras på i hagen eller liknande? Så att han fått i sig mer sand/lera när han ätit grovfoder/gräs ute?

Sällskapshästen äter pellets, blötläggs själv eller tillsammans med betfor ett halv dygn innan varje mål. Pelletsena faller dock sönder typ direkt, den tiden är bara för att jag förbrredder maten direkt när de fått målet innan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 585
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Min pålle (hbl val, f-95) står just nu på Strömsholm efter att ha haft förstoppning i blindtarmen. Han är bättre o just nu känner jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
14 925
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 478
Senast: skuggi
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 115
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama