loppfrö..igen..sry

Shimzy

Trådstartare
nu har jag införskaffat loppfrön till min prins.
men nrä ajg var i hälsokosten så fanns de två st olika å völja på ljusa frön elelr mörka frön?
vilka sakll man ta?
jag tog de mörka, franska fröna..men de andra var biligare..hur har ni gjort?
måste dem ligga i blöt i varmt vatten?
jag lade dem i blött ikallt vatten men uplevde itne att de blev så slemmiga som jag trodde..
fast de kanske bara skall bildas en liten slem hinna på dem?

hjälp.. :S tack..

Sv: loppfrö..igen..sry

Har nog ingen större betydelse om de är ljusa eller mörka men däremot så blötlägger man inte loppfrön.

När jag skulle köpa loppfrön så sa hon på hälsokosten att det ska vara de mörka för de bildar slem i magsäcken. De ljusa var inte alls som de mörka. De mörka är ju mkt dyrare också.

Jag ger direkt i maten (kraftfoderhinken, ja där är bara betfor, mineral o lite lucernhack) så bildas slemmet i magen på hästen.

va? skalld e inte ligga i blöt de så bildas en slem hinna runt dem?
har jag missförstått helt nu..

ja så sade han till mig med att de mörka hade mer slem effekt.. köpte du dem mörka med?
hur länge ligger dem i hop med kraften då? blir dem blöta?

Jag lägger dem i hinken bara och de blir väl inet direkt blöta (ger bara 1 dl betfor som blöts ordentligt) lucernet tar upp det mesta vattnet.

Men det funkar bra iaf.

Jag har sand delvis i hagen, så jag ger loppfrön då och då några gånger om året. Oftare på sommaren, ca en vecka åt taget.

De blir lite dyrt, frågade om det inet gick få i större förpackningar men det hade hon inte på hälsokosten. Såg nyss att en hästklinik säljer något liknande, ska se vad det är o priset.

Här är det som säljs via kliniken:

CHEVAL TARMRENS
Cheval Tarmrens kan hjälpa till att förebygga och lösa problem som sandkolik, förstoppning, gaser, tarmfickor, uppsvälld mage, diarre mm. Det består av 100 % nedmalet psylliumfrö vars skal är mycket rikt på fibrer.Dessa fibrer masserar tarmväggen, stimulerar tarmens peristatik (tarmrörelsen), och hjälper effektivt till att föra ut avföringen.Fiberskalen skrapa tarmväggen ren från avlagringar. Psylliumfibern binder vätska i mage och tarm vilket ger tarminnehållet en mer anpassad konsistens och avger också en geleartad substans som smörjer och skyddar tarmväggen. Denna förmåga har visat sig mycket bra vid sandkolik då gelen binder upp sanden i tarmen och för med den sig ut med avföringen.

Cheval Tarmrens kan användas i förebyggande, akut och i eftervård.

Användning:

Vid akuta problem blandas 1 hg (knappt 1,5 dl) med minst dubbla mängden vatten och kan sedan utfodras som den är eller blandas med hästens mat när det är möjligt. Detta ges två ggr dagligen i två- tre veckor. Underhållsdosering varieras efter hästens levnadsförhållanden- foder, bete, motion etc. Om hästen hålls i hagar där ökad risk för sandkolik föreligger kan man ge Cheval Tarmrens var tredje till femte månad i förebyggande syfte. När hästen utfodras med Cheval Tarmrens är det mycket viktigt att den har fri tillgång till vatten.

deras produkt bersåt ju av malda frön som blöts i tarmen.
maler ni era frön med?
vill amn itne att dem är slemmiga innan det når tarmen, låter ju knäppt att de skall "sno" vätskan i tarmen ..

haha förvirrade lene :D

Ska man inte ge loppfrö mer än 1 vecka i taget? Så dom måste inte blötas innan?

Linfrön blötläggs o kokas innan utfodring medans loppfrön strös torra på kraftfodret. Loppfröna bildar slemmet i hästens mage o tarm.

deras produkt bersåt ju av malda frön som blöts i tarmen.
maler ni era frön med?
vill amn itne att dem är slemmiga innan det når tarmen, låter ju knäppt att de skall "sno" vätskan i tarmen ..

haha förvirrade lene :D

Det de säljer är någon specialprodukt. Ska se vad de är när jag besöker kliniken.

De loppfrön vi säljer ger man som de är då som ovanstående säger.

Köper mina loppfrö i 4kg förpackning hos foderhandlaren- inte så dyrt.
Jag brukar blötlägga(med lucernen)

//FPL

Mina loppfrön är rosa :D

De ger jag torrt ovanpå maten så de inte blir blöta innan.

Om du tar lite loppfrön, lite fin sand och blöter det. När du sedan slevar upp fröna på ett vitt papper ser du att runt loppfrönas kärna finns sanden fastkletat i gelen runt. Om du däremot tar sand och häller på redan blöta frön och sedan slevar upp dem också på ett vitt papper så ser du att det binder inte alls lika mycket sand (men lite).

Jag kör därför torrt. Har hört att när gelen bildas så tar den in mer än om sanden måste sjunka in i gelen. Jämför om du gör jello med frukt i, så häller du jellon över innan den stelnat så sitter frukten bättre i än om du försöker hälla över jellon när den stelnat till hälften...

hmm oki så bästa sättet är att strö dem över kraften så dem ej blir blöta.
så dem bildar slemmet i magen/tarmen.

(Rosa,, sött ;) är de någon speciell sort?)

Ja så är det med de jag har använt.

Jag vet helt ärligt inte om det är olika sorter eller om det är olika mognadsgrad som ger olika färger. Har sett massor med olika... De rosa ska enl min eguiterapeft vara bäst därför säljer han dem.

okey.
nu gjorde jag iallfall så idag då att jag strödde 0,5 dl torrt över den torra kraften..
hopaps de funkar..
brukar ni ger hela "ler-perioden" eller bara så doser då å då?

okey.
nu gjorde jag iallfall så idag då att jag strödde 0,5 dl torrt över den torra kraften..
hopaps de funkar..
brukar ni ger hela "ler-perioden" eller bara så doser då å då?

Vi ger 2dl 2ggr/dag av loppfrön. 0,5dl låter väldigt lite:confused:

Jag köper mina på postorder, inte alls dyrt.. kommer inte ihåg vad den heter, men sök på hästörter på google så hittar du dom, de skickar över hela landet..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka