Löpbeteende eller ont?

Philosophia

Trådstartare
En konstig fråga: När era tikar löper som mest (dvs. är som mest pilska) brukar de bli oroliga och gå runt och skrika till?

Anldeningen till att jag frågar är att jag vaknade i natt av att hunden skrek till. Jag tänkte inte så mycket på det, utan trodde att det var att hon hade trasslat in sig i täcket eller något.

Nu på morgonen har hon dock varit lite orolig och vandrat runt. Dessutom skriker hon till ibland. Jag började misstänka att det kunde vara munnen eftersom hon skrek till när jag skulle ge henne en liten ostbit vid frukosten. Hon verkar dock inte ha ont kring tänderna (vilket var mitt förstahandsalternativ eftersom de inte är så tjusiga) utan isåfall mer när hon gapar, vilket kanske får mig att misstänka någon inflammation eller sträckning i käken. Men så har det slagit mig att hon kanske inte alls har ont, utan att hon vandrar runt och skriker till så här för att hon löper. Så fort jag tittar på henne så lägger hon svansen åt sidan, så hon är verkligen i fjompartagen. Dessutom har jag hört om andra som har tikar som beter sig konstigt när de löper, men min har alltså inte betett sig så här tidigare (förrutom pilskheten).

Vad tror ni? Jag ska naturligtvis ringa till veterinären, men jag ville höra mig för med er först om hennes beteende faktiskt kan bero på löpningen istället för att hon skulle ha ont.

Sv: Löpbeteende eller ont?

Nog för att jag haft tikar som kan ha betett sig lite underligt när de löper, men ingen har skrikit till som du beskriver att din hund gör..
Du får meddela sedan vad vet. sa.

Min JR tik betedde sig ungefär så. Hon låg i sängen och SKREK, dessutom bet hon sig själv i bakbenen samtidigt.
För att inte tala om den natt jag vaknade av att hela sängen gungade, Hundskrället höll på att våldta katten:eek:
Gissa om jag funderade starkt på sterilisering:devil: . Nu väntar jag på nästa löp som borde inträffa om sådär en månad..........

Jag kan också skrika när jag "löper" ;)

Skämt åsido..Hoppas inte något är på tok bara.

Uppdatering:

Vi har nu varit inne på sjukan. Redan innan konstaterade jag att det nog inte var munnen som hon hade ont i. Jag fick pilla hur som helst där utan att hon reagerade. Däremot blev hon mer hängig under förmiddagen och var betydligt mycket slöare än normalt. När vi väl kom till veterinären så klämde och kände hon överallt på henne och det fanns ingenting som skulle tyda på att hon skulle ha ont och som skulle orsaka att hon skrek till fler gånger i morse. Eftersom hon har druckit extra mycket på sista tiden också så tyckte veterinären att vi skulle utesluta livmoderinflammation (trots att hon befinner sig i löp), vilket efter hand också kunde göras. Blodprovet visade snarast för lågt antal vita blodkroppar. Hon låg även lite högt i de röda. Allt annat såg finfint ut.

Så summan av kardemumman är att vi inte vet varför hon är lite orolig/slö/skriker till ibland. Veterinären tyckte att vi skulle ta ett nytt blodprov igen om en vecka om hon inte hade piggnat till. Så jag hoppas på att det är löpet som spökar och ingenting annat.

Ny uppdatering:

I lördags var hon lite slö på morgonen men efter en liten promenad så var hon som vanligt resten av dagen. Skönt, tänkte vi, men hej vad vi bedrog oss. Söndagen började med att hon skrek till när vi var ute på promenad och resten av dagen var hon ängslig och olycklig och skrek till ibland. Efter ett tag började vi inse att smärtan verkade komma från ryggen. Eventuellt kan det kopplas samman med att hon juckat på mina föräldrars katt :smirk: (vi var hos dem och hälsade på onsdag-torsdag) och att hon därför sträckt sig.

Idag har det varit lite bättre, men blir det inga förbättringar under morgondagen så ringer jag Bagis igen. Jag är lite orolig för att det ska vara diskbråck, men det som talar emot är att hon faktiskt var som vanligt under lördagen. Skulle det vara diskbråck borde hon ha ont hela tiden. Hoppas att det inte är det iallafall.

Ja, nu har jag ventilerat mig iallafall. Ni som har erfarenhet av ryggont hos hund får gärna berätta lite om det.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 509
Senast: Fibusen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 226
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar