Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Där är ju köttfärsen den genaste vägen.
Köp hem köttfärs i kubik, 1-3 kg, gul lök, krossade tomater.
Ta fram en stooor gryta - häll i tomatkrosset, låt det koka upp och ställ det sen på låg värme.
Här kan man krydda- peppar, vitlök, sambal, och lite salta saker som soja o buljongtärning etc men ta det lugnt med salt beroende på att lök är salt.
Stek lök gyllengul i fett i en stekpanna - häll över i stora tomatgrytan.
Lök som man vill ha finhackad i stora mängder är lätt att köra i mixerstavens "knivburk".
Bryn sedan köttfärsen i omgångar och skeppa ner i stooora grytan.
Se till att det puttrar, kanske får du höja lite - rör i botten några gånger.
Smaka - det ska smaka mycket, både salt, starkt osv - en nypa socker kan vara på sin plats eller 1/2 msk senap som min mamma hade i - både socker o krydda.
Låt koka under lock minst en halvtimme så färsen gottar till sig.
Smaka igen.
NU har du en BAS.
Ta fram burkar.
Ett gäng småburkar för "torrare" köttfärs. Ös upp färs utan sås (låt det rinna av om det behövs i en trådsil men se till så såsen sparas) - funkar som fyllning i de förbankade pannkakorna eller i en couscoussallad eller till en Hönöpizza/varm macka.
Sen köttfärssås - ös upp lagom såsig köttfärs i portionsburkar - en eller två portioner beroende på lunchlåda eller kvällsmat - till detta äter man i panik pulvermos eller färsk pasta.
Nu borde du ha en tunnare sås kvar i grytan. Det är en sås/soppbas. I med den i lagom burkar. I den kan man när det är dags att äta koka upp tunnskivad potatis o morötter. Tar max 10 min att få genomkokt och smakigt.
Här kan man få tillsätta mer salt då rotfrukter suger i sig salt.
Igår åt vi fläskfilé med färdig potatisgratäng. Det tog 40 minuter från det att jag började tills det var klart. Med tanke på den här tråden höll jag koll på klockan
Men 40 minuter/dag är det väl ändå värt att lägga på att laga en god måltid???
Tar köttfärsåsen mer än "typ en kvart" för er att göra så krånglar ni till det!
Åh, alltså min pappas köttfärssås kan vara det godaste i världen. Tar eeeevigheter att göra men gud i himmelen vad gott det är!Vissa smaker tar flera timmar att "odla" fram ordentligt. Särsilt köttfärssås tjänar på mer tid.
Försöka göra kalops eller pulled pork på fem min lär ju inte bli så bra, vare sig smak eller ffa konsistensmässigt sett.
Slänger in en liten brasklapp: Man kan misslyckas i köket ibland, också, utan att världen går under! Det gjorde t o m mitt ex ibland, å han var utbildad kock!
@Sandros
Tror han tål det! Han var den första att påpeka att allt hade blivit "skit", även om jag tyckte det var OK. Olika krav på maten, kanske?Hänger du ut ditt X på detta sättet på ett forum