Löpande kastrat

Mabuse

Trådstartare
Vår kastrerade honkatt löper för fullt, lika illa som innan hon blev kastrerad. Är det något man kan göra för att minska löpandet? Vi står inte ut, hon låter konstant från morgon till kväll.:crazy:

Sv: Löpande kastrat

Har tyvärr inga tips, men min ena har också löpt under våren. Dock inte fullt ut hon har bara gått runt och beklagat sig.

Jag tycker nog inte att du ska exprimentera med sånt, i alla fall inte utan att prata med veterinären först.

Kanske testa Feliway eller liknande saker som ska ha en lugnande effekt eller nått? Jag vet inte vad p-piller har för biverkningar på en kastrat.

Feliway är väl apdyrt?

Dessutom behöver hon ju inte bli lugnare, bara bli av med sina hormoner.

Prata med en veterinär måste jag ju göra i vilket fall om jag ska ge henne p-piller, de är ju receptbelagda.

Huruvida Feliway är dyrt eller ej är ju relativt, när man köper det första gången så kostar det runt 500:-, när man sen köper refillflaskorna så kostar dom väl 200-300:- eller nått. Det räcker för 6 veckor och eftersom du troligen inte behöver ha det längre än så, så...

På sätt och vis ska det ju lugna ner, en katt är ofta rätt ordentligt stressad under löp. Feliway hjälper ofta mot hanar som går och kissar pga könsmognad t.ex.

Men ring veterinären du. Jag har sett vad p-piller kan göra och sätter bara in sådana i yttersta nödfall.

Jag skulle valt feliway framför p-piller och juvertumörer any day! :D
Jag har alltid minst en feliway ikopplad, vilket håller min hane harmonisk, relativt tyst, och strilfri! :)

Känner mig rätt anti att "droga" katterna med feliway för att de ska fungera. Här på forumet verkar det dock som var och varannan katt går på det. Hur mår våra katter egentligen?

Det är inte att droga, det är en syntetisk version av feromoner som katten själv har i kroppen. Funkar det så funkar det, annars har det ingen biverkning alls.

Men du kanske hellre sätter katten på medicin som man vet ökar riskerna enormt för juvertumörer och även kan ge humörförändringar till det värre?

Feliway är inte lugnande eller "drogande" på något sätt. Det minska stress hos de katter som det fungerar på, inget annat.

P-piller däremot har väldigt vanliga och dödliga biverkningar, det är med stor ångest jag ger våran hona dem trots att hon bara kommer gå på piller totalt ett år under sin livstid.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
678
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
219
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två katter, honor, båda kastrerade. Efter sommaren slutade den ena att kissa på lådan. Jag har provat allt, fler lådor, annan...
Svar
2
· Visningar
207
Katthälsa Mrs Norris är en omplacering och just fyllt åtta år. Senaste ägaren fick henne i septem förra året. Hon ska vara okastrerad enligt både...
Svar
4
· Visningar
738
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass

Hund, Katt, Andra Djur