Löpande honor

magruder

Trådstartare
Jag har för två veckor sedan köpt två katthonor, systrar, knappt två år gamla, inte kastrerade (ska åtgärda det å det snaraste). Jag har i hela mitt långa liv tidigare bara haft hanar.

Nu löper båda två och det är ett rackarns krälande överallt. Förstår att det är jobbigt för dem.

Mina frågor är: Hur länge varar honkatters löpperioder? Den ena har löpt i fem dagar nu, den anda började igår. Kan man kastrera dem medan de löper? Gissar att man inte kan det.

Mycket tacksam för svar

Vanligtvis löper katter i en vecka. I ovanliga fall kommer inte katten ur löpet och isåfall kan man behöva ge p-piller tillfälligt så att hon kommer ur löpet. Det är precis som du tror inte lämpligt att kastrera när löpet pågår eftersom blödningsrisken är förhöjd då. En katt kan löpa varannan vecka så vänta inte med att beställa tid utan få det gjort snarast. I ditt läge hade jag beställt tid för kastrering till i slutet av nästa vecka för då borde löpet vara över för båda två och den honan som har löpt längst nu riskerar inte att hinna börja löpa igen.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
667
Övr. Katt Har två katter. Båda är honor. 9 år gamla. Den ena katten har haft ett problem sen födseln i princip. Hon kissar inne. ÖVERALLT. Hon kan...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 320
Senast: moiran
·
J
Katthälsa Hej alla kattkunniga vänner! V har i snart 2 år haft en hittekatt (kastrerad kille) som allt gått fina fisken med! Inga problem där...
Svar
4
· Visningar
4 895
Senast: bengeten
·
F
Övr. Katt Vi har sedan tidigare fem katter, 7, 9, 12, 13 och 18 år gamla, alla vaccinerade, kastrerade, försäkrade osv. De går ut som de vill...
Svar
13
· Visningar
2 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar