C

caballera

Jag undrar med hur många dagar emellan en honkatt löper?
Om man precis missat ett löp finns det då möjlighet för veterinären att hormonspruta katten så att den kommer in i löp igen fortare (som man kan göra med hästar)?

Sv: Löp

Oftast löper de med några veckors mellanrum, under våren tätare, under vintern mer sällan. Man brukar inte fertilitetsbehandla dem, bara löpet i sig är en risksituation och att tvinga fram det på hormonell väg ännu värre. Varför vill man någonsin att en katt ska löpa tätare?

Det underbara vore om de kunde hitta ett riskfritt sätt att minska löpfrekvensen till typ en fjärdel eller något annat lämpligt...

Antar att caballera vill para sin honkatt, och därför vill ha henne i löp igen så fort som möjligt. Annars är det väl ingen som VILL lyssna på en löpande hona? :crazy:

Men håller med Sassy, skulle vara underbart för katternas egen skull om de löpte lite mer sällan. Det tar hårt på många katter att löpa, dessutom blir många väldigt rymningsbenägna...

Tack

Tack för svaren. Anledningen till frågan är att jag vill hinna para min lilla birma med en avelshane som snart ska kastreras och jag var bortrest vid hennes löp.

Normalt sett så väntar man ju bara på nästa löp, en hona hos hane drar ofta igång på någon vecka, och så akut brukar det inte vara att få dem kastrerade att man inte klarar två veckor till. Nu har man ju dessutom "säsongen" som hjälp på traven, många honor löper ju mer eller mindre konstant nu.

Jag vet att uppfödare i vissa raser har väldigt svårt att få sina honor i löp, men då anser jag att en katt som inte ikommer igång av sig själv inte har i aveln att göra. Vi vill ju föda upp friska katter som klarar reproduktionen bra, inte honor med löpproblem, låg fertilitet, svåra födslar eller dåligt med moderinstinker (Vilket givetvis inte hadlar om TSs katt som jag inte känner, utan är en allmän reflektion kring "hjälpa naturen" i aveln)

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
948
Katthälsa Mrs Norris är en omplacering och just fyllt åtta år. Senaste ägaren fick henne i septem förra året. Hon ska vara okastrerad enligt både...
Svar
4
· Visningar
738
Senast: Sol
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt