C

ChristinA

Från vilken dag räknar man?
Tisdag började hon slicka sig mer än vanligt men jag upptäckte inte blod förrän onsdag eller torsdag.

Höglöp är dag 12-14 inte sant?

Har ni upplevt att era hundar är annorlunda mentalt när de löper?
Känsligare, lojare eller liknade?

Brukar ni köra på som vanligt med kurser och annat när tiken löper? Inte under höglöp då.
Jag hörde någon som sa att tiken kan vara känslig och att det är dumt att göra MH eller liknade. (Det är inte aktuellt nu bara ett exempel.)

/Tikägare sedan många år, men aldrig funderat så noga!

Sv: Löp

Själva löpningen är jag inge bra på, har hanhund själv och har inte brytt mig så mycket :o
Men på våran BK får man inte träna med tiken under löp, ev om man har "blöja" på. På agilityplanen är det totalförbjudet och i hindrerna.
Däremot så ansåg en annan som vi gick valp kurs och unghundskurs för att det bara var bra om löptikar var med för träningens skull. Jag håller med honom men men... Våran hane är visserligen nyfiken på doften men blir inte särskilit distraherad när vi tränar så mig gör det de samma.

Nu löper ju inte labben nåt mer för hon är kastrerad, men när hon löpte så märkte vi det ungefär 1 vecka inpå löpet. Det började med att hon kissade mer och slickade mer. Dock var hon inte intresserad av andra hundar förutom under själva höglöpet (var rätt skönt).

Vi upplevde inte att hon var annorlunda på nåt sätt, men det var inte tal om att tex. åka och träna agility eller så på klubben när hon löpte. Taskigt mot hanhundsägarna....

Min tik tog emot hane på 7 dygnet.. så höglöpstiden är olika från tik till tik... men jag tror väl att den brukar ligga nånstans på 12-14:e dygnet.. Sen blir hon j-ligt bitchig när hon löper.... :angel:

Min tik märks det knappt på när hon löper. Hon beter sig som vanligt och är lika glad och framåt som hon brukar. Hon bryr sig inte nämnvärt när de traskar förbi hanhundar. Hon kanske kastar en blick på dem, men inte mer.

Vi tränar på som vanligt och är på klubben och tränar. Hanhundar får vänja sig vid löptikar, annars har de inte på plan att göra. Ska de klara att tävla bland löptikar så måste de ju kunna träna på samma plan.

SKillnaden är väl om det är någon som tränar med unghund, då kan jag flytta till annan plan eller vänta en stund, för att inte störa för mkt.

min tös blir slö, halvdöv och "dum" när hon löper. försöker träna på så gott det går och tar inte heller någon större hänsyn till andra hundar vid träning. att deras hundar blir galna av löpdoft är deras problem, inte mitt. jag räknar det som "normal" störning.

GA får man tävla i någon gren med löptik? när jag tävlar lydnad med M frågar de alltid innan om hon befinner sig i eller i närheten av löp.

Ja, du får tävla BHP och BSL och dessa tävlingar.

Jag kommer att gå på alla aktiviteter där arrangören välkommnar en löptik.
Har de inte koll på sina hanhundar är det väl dax att börja träna?

Det jag tänker på är mer om hunden kan vara känslig, lite "blödig" och att det kanske är olämpligt med träninspass? För det kan ju vara mentalt krävande och kanske fel om hon inte är sig själv?

Hur hade ni räknat ang vilket som är första dagen?
Om jag räknar slick.dagen som dag 1 så kan vi vara med utan problem på den handlerkurs jag är anmäld till. De vill nämligen inte att man kommer under höglöp.
(Vilket är lite svårt att säga med tanke på¨det Bee Sweet skrev om höglöp dag 7... Jag utgår ifrån att det är 12-14)

Då din tiks mamma höglöper redan på 7-8 dygnet får du vara beredd på att hon kan vara tidig.

Ja det verkar som om Nova också var tidig.
Nu är det dag 10 och det har redan ebbat ut. Men det var en topp innan i veckan.
Bra för näst nästa helg skall jag på handlerkurs för Gerad O´Shea! Vill inte missa...

Liknande trådar

Hundhälsa Hur vet man att tiken har slutat löpa? Min tik fick sitt första riktiga löp för 2 veckor sen, hon slutade blöda efter ca 9 dagar och nu...
Svar
5
· Visningar
668
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 141
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 544
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka