lönt att satsa på tömkörningsgjord?

LinnK

Trådstartare
eller ska man köpa en travsele/bröstsele å använda när man tömkör istället?

Känns ju bra mycket dyrare än att köpa tex Hööks tömkörningsgjord för några hundra.

Kommer förmodligen mest använda loksele sedan i vilket fall som helst... :)

Tja.. ska du ändå använda loksele sen så är det väl ingen ide att köpa en travsele nu... Jag tömkörde i lokselen när jag körde in "mina" tvillingar :love: men det går ju lika bra med en tömkörningsgjord såklart. Kanske onödigt att köpa sån om man redan har lokselen iofs... :crazy:

En kompis till mig har tömkörnings gjorden från hööks och hon är nöjd med den. Om jag vore du skulle jag satsa på att köpa en. Mycket smidigare att klä på än lokselen. Dessutom sitter det ju en massa bra fästen på för ev. inspänningar.

Man kan ju änvända gjorden till "vanlig" tömkörning som är ett ypperligt sätt att arbeta hästen på, även efter det att den är inkörd!

Jag tömkör min tjej en gång i veckan med chambon, och hon är elva år :)

Jag håller nog med om att det är praktiskt att ha en tömkörningsgjord, enkelt att sätta på och bra att kunna ändra tömmens höjd med hjälp av flera ringar.

Ett tips bara!
Hööks tömkörningsgjord har ringar som lägger sig ner - ringarna ska helst "stå upp" så inte det blir onödig friktion mot tömmen (så den fastnar osv) - Gör som jag gjorde med min: Snurra en resårbandsnodd (hårband, resårband eller gummisnodd går nog lika bra) hårt runt ringens fäste - då håller sig ringen utåtstående! Funkar jättebra och idén har fått godkänt av professionell tömkörningskusk. Annars rekommenderas nämligen inte platt liggande ringar vid tömkörning... :)

Ekohallen o Börjes säljer billiga tömkörningsgjordar (runt 150 kr) Inga lyxgjordar men jag har en o den fungerar alldeles utmärkt.
Går att sätta tömmarna både högt o lågt.

Jag kan bara prata för mig själv, men jag började med en billigare variant av gjord för ca 150 - 200 kr. Jag ångrar det, kunde lika gärna sparat de och lagt på den dyrare jag köpte för ca 1000 kr, i läder med järndäckel och många varianter med att sätta tömmarna. Den billigare gjorden låg inte still, utan gled fram och åt sidorna när den användes.

Jag tycker att det är bättre att kosta på med ordentliga saker. Men sedan är det ju upp till var plånbok.

Hööks har ju även en dyrare i den nya katalogen....lite över tusenlappen om jag inte minns fel???

Hästen var väl redan inkörd och klar eller? I så fall antar jag att du vill tömköra för dressyr och inte för inkörning. Då lär du ju knappast behöva köpa en travsele. Till det borde väl en tömkörningsgjord vara utmärkt.

Ska du köra med lättare sele så kan du ju lika gärna köpa en travsele istället för tömkörningsgjord, men ska du bara köra med loksele behöver du väl bara köpa till en tömkörningsgjord.

jo hon är inkörd.

Jag grunnar isf på att ha den som komplement till körningen å ridningen -när den börjar komma igång.

Lär köra mest med loksele, fast det klart, en travsele å en speedcart funkar ju bra för lättare träning det med..

Känns bara mkt smidigare med en tömkörningsgjord ist. för en hel sele när man bara ska tömköra..

men jag vet inte...

Stod i samma kval som du förra året och det slutade med att jag plockade i sär min loksele och använde däckeln (hmm hoppas det var rätt ord, den del som sitter över ryggen) som tömkörningssele. Jag satte stora karbinhakar på de platser där jag ville att tömmen skulle löpa. Fungerade super faktiskt och bidde himla billigt. ;)
appropå Hööks billigare tömkörningsgjord så har den inte rullar där man spänner gjorden (under magen) vilket gjorde den osmidig att hantera när man ska spänna åt gjorden. Använd en dressyrgjor i stället :)

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
483
Senast: Fetaost
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 169
Senast: Lyan
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 564
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv