lönt att analysera?

Z

Zen

min häst står på lösdrift och äter hösilage, har nyss fått fri tillgång, detta är ju plastade rundbalar och jag undrar om det är lönt att ta prov från en av dem och skicka in? eller det säger inget om hur övriga är även om de är tagna från samma mark?

måste man analysera alla för att kunna räkna ut en bra foderstat?

hon har haft svårt att gå upp i vikt och fått kraft foder men just nu ser hon ok ut och har just börjat på fri tillgång, vi tror att hon helt enkelt inte fått äta upp sin egen hög innan, så kanske att hon tar sig fint på bara grovfodret nu när de kan äta hur mkt de vill..

Sv: lönt att analysera?

Det är bättre att ta från fler allteftersom du öppnar och förvara proverna i frysen tills du har fått ihop några.

Utan grovfoderanalys är det ingen idé att räkna foderstat.

Utan analys har man inte en susning om vad man ger djuret. Självklart ska du analysera.

När du tar prov så ta det från kortsidan på baken. Skär med en vass kniv från yttterkant in till mitten. Då får du med silage från hela den längd balen är rullad.

Stoppa i platspåse i frysen. Samla från flera balar och skicka in.

Anser att det är onödigt att ta prov från fler stor balar .

Om man tar prov på storbalen utifrån och in så har man för att få ihop balen kört 100-150? meter innan balen är klar .

Det är ju som att ta fler prov på 25-35 stycken höbalar på 10-15 kg ?

Vem gör det ?

Nej jag tror man kan vara ganska nöjd med provtagningen om man tar från balen utifrån och in .

Ja ajg tycker att du ska ta analys för att ha en susning vad hästen får i sig i och hur kvoterna ligger .
Mia

Senast ändrad:

ok det låter ju vettigt :) då ska jag undersöka hur man bär sig åt bäst och ta prov på en bal.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 266
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 599
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 597
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka