Longeringshjälp

Skreppur

Trådstartare
Vad gör man om hästen inte går att få ut i cirkeln, utan följer efter mig vertenda steg jag tar? Hon är vällongerad men har inte blivit longerad på flera månader nu. Hon är inte piskvan så den struntar vi i. Tips?

Sv: Longeringshjälp

Du kanske kan be någon leda henne runt på volten som man kan göra i början med en unghäst?
Eller låt henne gå runt dig där du står på en liten liten volt och sedan successivt öka volten samtidigt som du går runt och liksom "lurar" henne lite grann ut på en större volt?
Blir hon rädd om du pekar på henne med ett spö? Ett vanligt dressyrspö?

Lovisaleonora_ skrev:
Använd pisken som din förlängda arm och visa hästen ut på spåret genom att peka mot bogen.

eller nosan, En häst följe vart den går! Jag menar inte att du ska piska näsan. Men om du lära hästen att går bort från trycket så kunne du tryckar med din arm förlängning/repet mot näsan utåt så följer rästen av kroppen. Står still om du kan och gärna inte lurra henne med nånting. Var rakt med henne så får du en häst som lita på dig.

Trycket= Kan vara standig eller rörlig

Senast ändrad av en moderator:

Du ska känna dig hedrad, en som följer dig så är oftast under dig i rang, och accepterar dig fullständigt, hon ser dig som flockens ledare... ha henne lös, och när hon följer efter dig så vänd dig mot henne och med bestämda steg åt hennes håll, så ska du se (löslongering)

Kom ihåg att om du "schasar iväg" hästen ut på spåret så är det som om att du föser väg den ifrån flocken.. om du nu är ledare över den. Då måste du även tillåta den att komma tillbaka till dig och få stanna där .. (beröm hästen) låt den komma fram till dig igen. Öva korta stunder så att hästen förstår att du bara vill att den ska springa runt dig ... och inte att du tar i och schasar iväg och sen bara går in i stallet igen.. hästen fattar nog inget då.. och tror väl att du försöker dominera den ännu mer och inte gilllar den..

QH´S skrev:
Kom ihåg att om du "schasar iväg" hästen ut på spåret så är det som om att du föser väg den ifrån flocken.. om du nu är ledare över den. Då måste du även tillåta den att komma tillbaka till dig och få stanna där .. (beröm hästen) låt den komma fram till dig igen. Öva korta stunder så att hästen förstår att du bara vill att den ska springa runt dig ... och inte att du tar i och schasar iväg och sen bara går in i stallet igen.. hästen fattar nog inget då.. och tror väl att du försöker dominera den ännu mer och inte gilllar den..
:bow: :bow: bra beskrivet, det jag meande, men inte kunnde formulera just då. ;) järnsläpp

Det är faktis lite eriterande när nån kommer och säger samma sak som jag skulle vill förklara saker, men kan inte, som sagt... formulera detta! (Skratt) :rofl: :rofl:

Bra skrivet!

Skreppur: Det är bra råd att tänka på.

Skreppur skrev:
Vad gör man om hästen inte går att få ut i cirkeln, utan följer efter mig vertenda steg jag tar? Hon är vällongerad men har inte blivit longerad på flera månader nu. Hon är inte piskvan så den struntar vi i. Tips?

Jaga ut henne med bryska rörelser. Det är ju meningen att hästen skall flytta undan för dig. Själv brukar jag vifta med andra änden av longerlinan för att få ut dem på volten. Longerar gör jag mest för att träna in just lydnaden.

Hälsning Maja

Visst måste det vara en balans, men någon större fara att fösa undan hästen är det inte. Ledarhästar vallar lika mycket som de själva tar ledniningen när de skall någonstans med flocken. Men att bara valla, leder ju förståss till osäkerhet hos hästen.

Hälsning Maja

Genom att gå längre mot huvudet än mot rumpan (skippa tårtbiten liksom ;) ) så motar du ut hästen på ett större spår. Om du går längre mot rumpan så får du in hästen på en mindre volt. Jag brukar peka på bogen med pisken och gå längre mot huvudet om min häst vill komma inåt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 118
Senast: MissFideli
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka