longerings tips!

P

p0nytail

Jag är inte riktigt säker på va den här tråden hör hemma, men jag lägger den här. Jag har precis börjad longera foderponnyn,(som har blivigt väldigt lite eller inte alls longerad ridigare). Vi har dock några problem.

Traven går bra(iallafall hyfsat), likaså att bryta av från galopp till trav och att gå från skritt till trav.

Att gå från trav till galopp är svårare, men har fungerat bra då jag använt ett hoppspö och "låtsas" att det varit ett longerspö(rent psykoloigiskt antagligen)

att sakna av till skritt, göra halt och byta varv däremot tär sig näst intill omöjligt. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att få honom att förstå. skritt har fungerat ett par gånger, dock inte halten, och absolut inte varvbyte.

några allmänna tips? Just nu longeras han med endast grimma och longerlina.
 
Sv: longerings tips!

Hmm jobba på en mindre volt kanske.
Så du lättare kan ta tag i linan vid halt. (inte rycka och dra såklart, utan bara göra en lätt förhållning) så han förstår lite lättare.

Eller han någon som går med honom på volten som kan visa honom vad du menar
 
Sv: longerings tips!

Hej, jag har lite tips som vi använde på flyinge när vi red in hästar. Gick hippologen där nyligen. Spänn upp ett plastband i paddocken/manegen så du har en inhängnad volt. Då kan du bara låta häten följa "väggen". När du ska sakta av som jag förstår att du har problem med så går du bara lite mot en punkt framför hästen så du motar den att stanna, ge kommandot först och ge den lite tid på sig att tänka och gå sedan försiktigt mot den. Glöm inte att ha olika kommandon för avsaktning och halt annars blir den nog förvirrad. När den stannar eller saktar av backar du tillbakåt och beömmer den. Det är inte heller fel att följa hästen lite i början när den longeras och inte förstår. Om häsen inte stannat när du går mot den så kan man rent ut sagt ställa sig ivägen och vara noga med att använda kommandot när den väl stannar. Och var nog med att berömma och använda sitt kroppspråk, det är otroligt vilken koll dom har på oss. Lycka till
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 108
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 762
Senast: banani
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 604
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp