H

Hairspray

Min häst får endast longeras/gå ut och gå med i ca 3 veckor.
Men har hört att de inte är bra att longera för mkt?. Hur ofta kan man longera och hur länge? Han är 7 år gammal och är under igångsättning. Varför den inte får ridas är för att den inte får har belastning på hovarna. Dåliga fötter tyvärr. Men hovis sa att han ska longeras så han rör på sig mkt.

Sv: Longering

Varför inte fråga hovisen eller veten hur ofta den ska longeras? Eftersom ingen här vet exakt vad som är fel på din häst så kan vi gärna inte, och ska inte, ge råd som kanske går emot hovis ller vets rekomendationer!

varför inte tömköra honom ute på vägen, eller börja lära dig långa tyglar, det blir som att rida från marken och sliter inte som longering gör. Ta kontakt med någon som kan lära dig det och se den här tillfälliga luckan som ett fantastiskt ögonblick att lära dig och hästen något nytt.

Sen tycker jag du tar långa turer ute i skog och mark med hästen istället för att longera er till döds. Longera nån gång alt longera 10 - 20 min varannan dag/var tredje dag och efter longeringen går ni ut 2 - 5 km. De andra dagrna går ni bara ut på tur upp till en mil beroende på hur bra kondis du ahr. :)

kör inte fast i longeringen!

sen är det ju som föregående talare skrev, gå inte emot de rekommendationer du fått pga något nån skriver i ett forum. Forum akn vara ett bra bollplank men inget mer.

okej, hehe ja vet hur man tömkör:P. Hon hade så tunna fötter så han kunde inte sätta på skor. Så hon får inte ha någon tyng på sig alls. Tills fötterna har blivit längre och går att sko henne igen. Mens ska ringa han i morron tack ändå:)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 697
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 295
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar