Longering.

YaHilweh

Trådstartare
Jag longerade valacken jag har hand om igår. Men jag har aldrig förr vart med om en så läskig häst att longera :eek:
Hästen är inte longerad sedan unghästålder (är idag 9). Han var tydligen ett monster och inte alls kul att ha å göra med när han var liten.

Men nu när jag longerade, jag hade inga krav mer än att han skulle få springa av sig den värsta energin. Med andra ord, inga som helst inspänningar. Utan häst, träns och lina det var allt som användes.

Så fort jag ger kommando till galopp, smackar, eller viftar lite försiktigt med spöt för att han ska öka tempot. Lägger han öronen bakåt och hotar verkligen. Han får et hata blick i ögonen och går mot en för att attackera :eek: Ur läskig att longera, han går in på mycket liten volt, slår mot en och ja.

Hur får man bort sådant?

Sv: Longering.

min dam gjorde samma, fast hon attackerade inte men visade mycket tydligt att hon i den stunden helst skulle döda mig. det hela berodde på en låsning i korset som gjorde det mycket obehagligt att trava/galoppera och troligen även skritta på volt/böjda spår osv när hon inte själv kunde bestämma vilken "form" kroppen skulle vara i. även detta med endast lina, repgrimma och häst. I ridningen vissade hon nästan ingenting eftersom hon alltid vill vara till lags. men i longeringen kom det fram eftersom vi inte har jobbat så mycket med det och hon därför inte är helt på det klara vad som krävs, mer än att hon ska gå runt mig :P
Mitt råd är att kolla upp med vet. och ET.

du måste, hota tillbaka. Det låter som ett typiskt ledarskapsproblem. När han kommer in mot dig så visar han dominans. Om du då tar ett steg bakåt eller drar upp axlarna en aning (vilket man automatiskt gör i en sådan situation) så utnyttjar hästen det på en gång. ta hjälp av någon som jobbar med ledarskap och träna tillsammans med den så försvinner nog problemet ganska snart.;) men naturligtvis måste man ju se över om hästen har ont. Man ska alltid fråga snällt först och om hästen inte lyder då så tar man i ordentligt. beroende på vilken häst man har att göra med.

Låter inge vidare trevligt alls.

Hur länge har du skött om den här hästen och hur beter han sig mot dig i andra situationer - tex när du hämtar i hagen, borstar, sadlar av/på, leder osv? Hur beter han sig vid galoppfattningar eller ökningar på böjt spår under ryttare - spänner han sig eller "härsknar till" då med?

Jag har skött honom lite drygt ett år nu.
I hagen är han kanon snäll, visst lite bossig och vill fram först men inte mer än så.
När man sadlar är han grinig, eller ja framförallt när man spänner gjorden.
Han är kanon snäll i övrigt, både nör man leder, borstar och allt annat.
Visst han är stor som ett hus (känns så i vart fall när han hittade en väldigt god grästuva utanför hagen ^^) och blir då vldigt stark, men inte mer än normalt.

Vid ridning är han alltid positiv utom när han får anstränga sig lite i hoppningen. Då kan han lägga öronen bakåt och tjura lite. Men är hela tiden annars glad och koncentrerad.
Likadant i dressyren, verken spänner sig eller grinar. När det börjar bli jobbigt stönar han dock en hel del, men det har han gjort hela sitt liv.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Min häst blir väldigt stressad vid longering. Hon kan inte gå med för stumma inspänningar, då sliter hon sönder sina mungipor. Jag...
Svar
18
· Visningar
2 303
Senast: tuss
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Från ridlycka till hopplycka till otillräcklighetskänslor... Tja, nån gång måste ju vågen vända, eller hur?... Kvällens första lektion...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: cassiopeja
·
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: Ridaranka
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 029
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar