Longering!

M

Meldan

Skulle behöva lite tips och ider om hur man kan lära en 25 årig shettis att bli longerad? :crazy: När man longerar henne går hon bara direkt in till en i mitten fast man har spö och smackar på och sånt. :confused:

Sv: Longering!

Oftast handlar det väldigt mycket om placeringen. Har man rätt position (drivande position vid bakdelen ungefär)och hästen kan framåtdrivande hjälper brukar det inte vara några problem.
Man kan annars ta hjälp av medhjälpare som leder hästen medan man longerar för att få hästen att hitta spåret och förstå.
Lycka till!

Jag har haft lite samma problem med min häst, så ett tips jag kan ge dig är att kolla på hästens rumpa. Då för du automatiskt till tryck till bakdelen och därmed kommer man åt framåtbjudningen. Många gör felet att kolla på huvudet vilket bromsar hästen och får den att komma in till dig. Hoppas det löser sig som det har gjort med min häst!
:rofl:

Tack för svaren :)

Till Ellyne:
Jo jag har testat med en medhjälpare som springer med henne i början men så fort den släpper så springer hon in till mitten :O

Shettisar är ALLDELES för smarta för att låta sig longeras! Alla tips du har fått är jättebra och funkar på "normala" hästar - själv har jag gett upp tanken på att longera mina shettisar. Jag tömkör, kör och löshoppar istället, och promenerar den äldsta:)

25 år är ingen ålder på en shettis:cool: Sen kan jag tycka att longering om det handlar om ngn slags igångsättning eller liknande är väl inte idealiskt, då är promenader o tömkörning på rakt spår mera skonsamt för lederna.

Men vi vet ju inte om denna shettis är en 25-åring i topptrim - hur gammal var han den där Frej(?) som går/gick på ponnygaloppen i Globen!?:)

En sak du skulle kunna prova är att, så fort din häst börjar gå in mot dig, ta fart och gå emot honom/henne och liksom "möta" hästen. På så sätt driver du ut den, samtidigt som du visar att inre delen av volten är DITT område, och där bestämmer DU!Sen kanske det är något du måste göra trettiofem gånger varje varv, men förr eller senare kommer din envise lille vän att fatta vinken och hålla sig på spåret.

En annan grej du skulle kunna göra är att "longera" hästen utan lina (Om du har tillgång till en liten eller avdelad ridbana/hage). Då kan du fokusera på att hålla hästen ifrån dig utan att behöva ha koll på massa linor och liknande, men du gör fortfarande på samma sätt som jag beskrivit ovan.

Jag har personligen väldigt liten erfarenhet av shettisar, men bara du är konsekvent och har tålamod så fattar alla hästar förr eller senare! :D

Lycka till med din häst!

Oj vad många bra tips och svar jag fick nu dåå :D Tack så jätte mycket ska testa lite på fredag :) Och till Blandrastik; Varför inte longera en 25 åring ? :S Hon och min andra medryttshäst (storhäst) är också 25 år och hon är piggast i stallet och äldst också! Och shettisen är också väldigt pigg och glad fortfarande :) :d

Och nej det handlar inte om någon igångsättning men vi vill kunna longera henne som omväxling då vi annars går promenader, släpper henne lös på ridbanan, löshoppar och sånt :)

Därför att oavsett att de är pigga och friska så är de känsligare än yngre hästar. Personligen är jag över huvud taget emot longering men en yngre häst tål det bättre. Det finns ingenting man kan göra åt att kroppen åldras. Böjda spår är jobbigare även för en yngre häst. Personligen har jag två äldre gentlemän, en på 28 och en på 34. 28-åringen är jättefräsch i ben och leder men jag skulle ändå aldrig komma på idén att longera runt honom på en volt. Jag är för rädd om honom. Jag vill gärna att han ska fortsätta vara fräsch.

Jo men det är väl samma sak då som att rida på en volt? Och det gör ju alla ?? :confused: :crazy:

Är du inte lite väl kategorisk nu? Det handlar om en shetlandsponny, knappast jämförbart med 25 shettisår och t ex 25 halvblodsår.

Att longera en stund är knappast skadligt för ngn häst. Själv använder jag det vid sadelvänjning, för att träna in kommando för t ex galoppfattning för att underlätta ridningen sedan, varvar tömkörning med att gå in på töm, på volten. Longering är användbart, rätt använt - oavsett ålder på hästen.

Sen tycker jag att shettisar i o f sig rätt ofta är ganska dryga att longera, det är svårt att få drivet framåt på ett vettigt sätt tycker jag. De är förbaskat envisa/kloka.

Tycker väl att vi brukar vara överens om det mesta, annars. Bl a i lucernfrågan.:p

Jag tycker det är bra med lite olika ider ocksåå :) Kan ju jag testa mig fram och se vad som funkar bäst! :d Och jag håller med! Shettisar är väldigt envisa och kloka nästan hela tiden tycker jag ;)

Ja, jag tror jag ska organisera en varning-för-lucern förening snart!:D

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 034
Senast: Stergo
·
Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
555
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 275
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar