Longering.

elaktroniqe

Trådstartare
Vad har ni för utrustning när ni tömkör era hästar, och varför?
Själv brukar jag longera min grabb i kapson eller träns, men linan dragen "runt nacken" (Genom ena bettringen, över nacken, fäst i den andra) för att han ska få busa av sig ibland. :bump:

Annars longerar jag aldrig.

När, hur och varför longerar ni? :D

Sv: Longering.

Nu är det ju skillnad på tömkörning och longering...;)
När jag tömkör använder jag träns, tömkörningsgjord och tömmar + spö ibland.

Longerar gör jag inte så ofta, föredrar att tömköra på volt, men när det händer använder jag träns, longerlina och ev inspänningstyglar beroende på vilket syfte longeringen har.
Använder mig av longering för att kolla av hennes rörelsemönster på volt.

Vad har ni för utrustning när ni tömkör era hästar, och varför?
Själv brukar jag longera min grabb i kapson eller träns, men linan dragen "runt nacken" (Genom ena bettringen, över nacken, fäst i den andra) för att han ska få busa av sig ibland. :bump:

Annars longerar jag aldrig.

När, hur och varför longerar ni? :D

Busa av sig får min häst göra i hagen:D... Longering är endsat en lydnads fråga för mig. Dessutom är det väl inte så bra för en häst att bralla av sig på en sån liten volt:confused:. Har ju knappast någon "hållning" eller balans. NÄR jag longerar vilket blir typ 10 min någon gång ibland för att kolla så hon är med på noterna använder jag mig av repgrimma och 7 meters-grimskaft alt. träns och grimskaft (grimskaftet i inner-ringen BARA).

Äldre häst= skutta av sig. Grimma, lina och skydd på benen

Unghäst kapson, ina och skydd

Arbetande äldre häst. träns, lina, skydd gjord och inspänning läpligt för individen.

Använder antingen grimma eller träns + lina och spö.
Longerar sällan men ibland över bommar och för att se hur hon rör sig.

Longerar nästan aldrig, men tömkör gärna både på volt och alla andra ridvägar i ridhuset/banan.

Använder träns, tömmar (alt. 2 longerlinor, samma princip som tömmar), tömkörningsgjord och inspänning. Skydd på hästen. :)

Och hjälm på mig såklart! :D

För min är longering = bus, så hon har träns/grimma och benskydd samt lina och ibland pisk (vilken egentligen inte behövs). Longerar kanske 1-2 ggr/månaden max.

När jag longerar kör jag inte bara runt hästen i en cirkel, runt, runt, runt, utan det är mer arbete, hjärngympa och lite lek i det hela också.

Longerar med repgrimma + rep, eller med halsring + rep, eller helt löst.

Jag longerar mest enligt kommunikationssyfte, alltså att ha kul och förbättra samspelet. Jag växlar gångart, gör halter, ryggar, vänder hästen hela tiden så därför blir det ganska intensivt med många pauser :laugh:

Oftast använder jag en vanlig longerlina och grimma eller halsring, men jag arbetar även i en mindre inhägnad (som en picadero, fast med något större mått, utomhus på gräs :p), och där är hon nästan alltid lös.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 624
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 492
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar