L

landkid

När jag longerar min häst tar han ner huvudet med nosen mot marken, o travar så hela tiden.
Är det någon som vet varför?
 
Sv: Longering

jag vet inte riktigt varför men det låter ju som att han inte riktigt ser longerings passet som arbete.
jag kräver fokus och konsentration av mina hästar när jag longerar....

du kanske skulle prova att spänna in hästen så att den inte kan ta ned huvet så lång så att nosen når marken...
eller mana på så han springer fortare så at´t han vill hålla upp huvet själv....

prova dig fram och kräv uppmärksamhet av djuret!!
 
Sv: Longering

Tack för ditt svar!

Jag använder en chambon när jag longerar? På en annan häst jag hade var detta tillräckligt, men på denna skall jag kanske använda något annat?
 
Sv: Longering

Var glad för det du.
Effekten av träning "framåt nedåt" kan aldrig överskattas.
Hästen är lösgjord.
Den kommer upp av sig själv när den är redo för det.
 
Sv: Longering

Så bra!!! :) Då kan jag fortsätta mitt arbete utan att oroa mig!
 
Sv: Longering

Men om du använder chambon e d ju jättebra att den går så... den är lösgjord och avslappnad i överlinjen....
 
Sv: Longering

Jag visste bara inte att de kunde gå så långt ner med huvudet. Men om det är OK, så är det ju bara att köra!! Tack för alla svar! :)
 
Sv: Longering

Att hästarna sänker huvudet är också ett täken på att den ser dig och accepterar dig som ledare, så dte e ju bara positivt :rofl:
 
Sv: Longering

Var glad för det du.
Effekten av träning "framåt nedåt" kan aldrig överskattas.
Hästen är lösgjord.
Den kommer upp av sig själv när den är redo för det.

:bow: :bow: ;)

Landkid: Om du skulle spänna in hästen, så kan effekten bli sådan att hästen låser bakbenen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Longering

min gör så emellanåt med, växlar litegrann mellan låg till mellanhög, men jag har hört att de stretchar ut ryggmuskulaturen då!
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·
Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
2 181
Senast: Tossa90
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp