Sv: longering

Longerar aldrig.
Jo, 3 åringen ibland, men jag ska lära mig tömkörning då jag tycker det är bättre än longering
 
Sv: longering

I princip aldrig, men longerar jag så flyttar jag mig hela tiden så att hästen aldrig springer på en liten, volt runt mig. Utan håller mig överallt. Longerar aldrig som motionsform
 
Sv: longering

Jag lonerar ibland, men endast för jag inte kan tömköra något vidare, vill inte ge mig in på något också gör jag kanske fel.

Min häst går iallafall att longera på fyrkantspåret :p Man kan variera väldigt mycket med honom när man longerar, perfekt :p

Men, jag ska gå en kurs i tömkörningen någon gång, för jag jag tömkör mycket hellre.
 
Sv: longering

Då har du inte din häst fästad i någon lina, utan driver den med ditt kroppsspråk och/eller röstkommandon. Vissa använder pisk. Oftast i inhägnad.
 
Sv: longering

Jag har mycket liten erfarenhet av tömkörning, men skulle jätte gärna vilja syssla med det lite mer! Men min medryttarhäst har ingen utrustning för det..
Longera har jag försökt några gånger med honom.. men han fattar ingenting. Jag misstänker att han har blivit för mycket tränad på¨att flytta bakdelen, för att verkar inte förstå att han ska gå med Framdelen ifrån mig, han bara snurrar runt med bakdelen så han står vänd mot mig..

Dock blir det riktigt fina framdelsvändningar ibland :angel: :rofl:
 
Sv: longering

Jo jag vet att många kallar det för longering, men jag vll göra flera uppmärksamma på att det faktiskt inte alls är det. Om man longerar en häst så att den arbetar rätt med sin kropp sliter det inte, men det där rusandet runt runt som vissa sysslar med sliter ju såklart på hästen.
Jag hoppas också på att fler lär sig.
 
Sv: longering

Menar du då att man hela tiden ska träna på olika saker, och inte bara "rusa runt" med syfte att "rasta" hästen?
Och hur tänker du att det går till då hästen arbetar på ett riktigt sätt?
 
Sv: longering

Det är linförarens uppgift att se till att hästen bär sig på rätt sätt. Det är inte helt enkelt. Hästen är ju inte skapt att bära ryttare och det är ändå de bärande musklerna som ska sättas i arbete när det rör sig på lina. När jag longerar använder jag chambon på hästen som visar vägen ner med hästens nacke. Det gör att hästen välver sig och får med sig kroppen på rätt sätt. Det går givetvis inte av sig själv utan linföraren måste vara med och hjälpa till, men det underlättar för hästen. Det är också en hjälptygel som hänger helt löst när hästen sänker nacken och det gör att hästen bär sitt huvud själv. Ingenting som sitter fast eller håller emot. Jag menar inte att man gör så väldigt mycket saker hela tiden men att hästen ska trava eller galoppera i balans med bakdelen under sig. Sen tycker jag det är bra att göra mycket övergångar och temopväxlingar, så att man inte fastnar i en gångart i samma tempo i många varv. Då blir hästen inte så alert utan "stänger av" mer eller mindre. Hästen ska vara vaken för linförarens anvisningar. Kommunikationen är viktig. Inte för länge i samma varv heller. Jag brukar longera i max 10 min på en ung eller ovan häst och en häst som är van max 20 min.
 
Sv: longering

Sällan. Har longerat min häst kanske 5 gånger på 3½ år. Jag gillar att longera men hon gör det inte. Därför låter jag bli. Fast i lördags provade jag, ville se om det blivit någon förändring sedan hon kiropraktikbehandlades för två veckor sedan.
 
Sv: longering

:p tömköra e mycket bättre, du når hästen hela tiden å du kan göra det på både volt å ute i skogen.. det e jätte bra.. longering kan du inte komma åt hästen på samma sätt, skulle nästan kunna säga att det sliter mer än gör nytta.. men ett stort + till er som erkänner att ni inte kan tömköra som longerar istället..:p:bump: tömkör du ute i skogen kan du göra det hur länge som helst men på volt så typ 20 min ungefär på sin höjd om inte hästen e dummer då kan man hålla på längre..:bump:
 
Sv: longering

Aldrig!

sliter gör det väl bara om man håller på för länge och för ofta, men jag tycker även att det är väldigt enformigt och trååkigt..
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
752
Senast: Buzzter
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp