M

MrsSixx

Hur ska jag göra?
När jag ska försöka att longera min nording blir han så elak o lägger öronen bakåt o springer emot mig. har provat att börja med en liten volt så att han ska förstå att han ska gå runt mig o det går rätt bra tills jag vill ha han i trav o länger på longerlinan. Har även provat med gummiband så att han måsta jobba mer så han inte ska "orka" bli irriterad. Vet inte alls hur jag ska gö...
Tacksam för så många tips som möjligt!
 
Sv: Longering

Använder du longeringsspö när du longerar? Dens uppgift är ju bla att hålla hästen på voltspåret. Håller du spöt mot bogen på hästen ska hästen flytta sig ut ifrån dig och öka volten.
Fungerar inte det här kan man börja på en liten volt nästan som framdelsvändning och bara få hästen att flytta sig från tryck mot bogen. Det kan vara bra att vända på spöt så att du får handtaget mot hästen. Håll hästen i kort lina och tryck spöt mot ungefär sadelgjordsläget, nu ska hästen flytta sig ifrån dig gör den inte d trycker du hårdare tills hästen flyttar sig. Så fort hästen flyttar sig tar du bort trycket. Upprepa detta tills hästen flyttar sig bara genom att du flyttar spöt mot bogen utan att behöva trycka. När hästen gör de kan du succesivt börja ta ut hästen på en större volt och antyder han att han vill bege sig inåt pekar du mot bogen igen.
 
Sv: Longering

Ja det hade jag men tror att jag hanterade det fel, om jag ska använda det från bogen. ja som du beskrev. Tror du det funkar bättre om jag har nån som kan sitta på hästen o hjälpa till därefrån?
 
Sv: Longering

Han kanske inte riktigt förstår hur du menar? :crazy: Hade ett halvblodsto som gjorde nästan likadant, och det var för att hon itne förstod..
 
Sv: Longering

prova tömköra först, sen jobba dig in på volten med ett stadigt tag på ytter-tömmen :idea:
 
Sv: Longering

Nu har jag gjort ett försök till att vara pedagogisk för att visa hur longering ska gå till... Kladdat lite i paint.. Så du får klaga om du inte förstår.

longering2.jpg


Bilden blev lite liten så du får kisa :smirk:

Jag tror att hästen blir förvirrad om man har någon på ryggen också, eftersom det blir signaler från två olika personer..Men att använda sig av en medhälpare är bra!
Ett sett att lära hästen att gå framåt på volten kan vara att ha en medhjälpare som står bredvid dig och kan flytta sig närmare hästen och parera med hjälp av piskan. Genom att antingen gå inåt mot bogen eller gå åt sidan bakom. Det gör att du kan fokusera på att linan är sträckt medans medhjälparen kan fokusera på framåtdrivningen och parering. medhjälparen kan också vid behov hjälpa till att leda ut hästen på volten.
Detta är ingenting man ska vänja hästen vid, målet är att den ska lyssna på dig. Men det kan vara bra de första gångerna.

Att tömköra är inget jag kan rekomendera om du inte riktigt har kläm på longeringen. I tömkörningen ska du hantera hästen som i longeringen men plus att du har en extra töm att hålla reda på. Det krävs väldigt mycket träning för att kunna tömköra på rätt sett eftersom tömmarna går direkt till hästens mun och verkar som tyglarna gör i ridningen. Det krävs en väldig taiming och känsla för när man ska ta förhållning, ge eftergift osv.
 
Sv: Longering

Jag tycker att det låter som ledarskapsbekymmer.
Alla hästar jag har träffat som har gjort så har varit väldigt dominanta och vill inte bli bossade av folk.
Därför blir dom "förbannade" när du ska driva dom runt dig (för i longeringen är DU dominant).

Försök ta itu med det eller låt bli att longera, det är en farlig situation.
 
Sv: Longering

pannkakssmet skrev:
Jag tycker att det låter som ledarskapsbekymmer.
Alla hästar jag har träffat som har gjort så har varit väldigt dominanta och vill inte bli bossade av folk.
Därför blir dom "förbannade" när du ska driva dom runt dig (för i longeringen är DU dominant).

Försök ta itu med det eller låt bli att longera, det är en farlig situation.


Jag har en känsla av att det beror lite på just det att han blir förbannad att jag kräver nått av han...
Har fått hjälp av en tjej nu så vi får se hur det går, annars så lägger jag ner det hittar på nått annat vi kan träna på...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 278
Senast: Mkb
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 912
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 510
Senast: iNTOHiMO
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 666
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp