MalinE

Trådstartare
Hejhopp!

Jag skulle vilja höra lite åsikter kring longering, både för- och nackdelar!
Har nyligen köpt en valack som är väldigt pigg och spänd vid ridning och tänkte att det kunde vara bra för honom att longeras nu i början så att han kan slappna av ordentligt innan vi hittat det läget i ridningen. Jag har väldigt lite erfarenhet av longering och har endast gjort det med träns och lina (eller färdiginspänd dressyrhäst för länge sedan). Finns det några riktlinjer för hur mycket man ska spänna in hästen för att få en positiv effekt och åsikter kring vilka inspänningstyglar som fungerar bäst och är snälla mot hästen? Brukar ni longera era islandshästar ofta?

Sv: Longering

Jag tycker att det finns en massa fördelar med longering! T.ex. ser man hur hästen jobbar. Det är också bra (tycker jag) för ledarskap och för att få hästen lyhörd för hjälper. Nackdelen är väl att det blir slitage.

Själv använder jag mig väldigt sällan av inspänningstyglar, jag (försöker) tömköra istället. Longerar kanske 1 gång i veckan/1 gång varannan vecka.

Förut, när jag fortfarande red "min" gamla tävlingshäst så markarbetades hon 1-2 gånger i veckan. Oftast blev det longering i rundkorallen och oftast med inspänningar. Jobbade även mkt över bommar och så. Försökte att tömköra, men eftersom hon var rätt felriden när hon kom till gården så slutade det alltid med att vi bara hade dragkamp. I ridningen så hade vi dock hittat ett koncept som funkade :angel:

På senare år har jag blivit väldigt lat med markarbetet men när jag väl jobbar dom så gör jag gärna det i tygel bara. Alltså bara träns och tygel också går jag brevid. När man väl har lärt hästen att den ska gå framåt även när jag går vid sadelläget/bogen och svänga precis som vanligt så kan man hitta på mkt skoj. Hade en träningshäst som var riktigt riktigt lat i ridningen just då men tyckte det var väldigt kul att markarbetas så då kom jag tillbaka lite till det.

Markarbetet är bra eftersom man just kan se hur hästen rör sig, lära sig dess rörelsemönster och dessutom lära in röstkommando. Jag jobbar dessutom mkt ledarskap innan jag börjar jobbar med ngt annat t.ex tömkörning, bommar osv.

Med en häst som är lite spänd kan det vara både positivt och negativt att jobba från backen, det beror ju helt på vad som gör den spänd och/eller stressad. Finns ju många hästar som är fundersamma på folk på backen men inte bryr sig sen de kommit upp. Prova dig fram. Hanteringen från backen måste ju också funka och eftersom man i regel håller på med hästen varje dag så kmr det ju lite av sig själv. Ovanstående lata häst jobbade jag t.ex. med från backen ca 15 minuter varje dag när jag ändå gick förbi longervolten på väg ner till hagen. I hennes fall för att hon behövde gå men bara korta stunder. Man kan hitta på så mkt roligt!

Hoppas jag skrivit ngt vettigt nu, för det blev väldigt långt :eek:

/Jenny

Visst har din häst precis importerat en häst från Island? Eller blev det att du köpte en annan?

Omställningen dels i kultur vad gäller träning/ridning men bara rent kulturellt kan göra hästen spänd/hetsig/pigg (hur man nu väljer att tolka det).
Jag skulle nog träna på att få hästen att slappna av istället för att låta den springa av sig. Te.x leda hästen som uppvärmning och nedvarvning. Göra halt och "stå stilla" och bara vara (ge en godis - när hästar tuggar slappnar de automatiskt av).

Släpp honom i stor hage med andra kompisar som han kan rasta sig med är också ett alternativ.

Eller också "rastar" du honom innan ridning, med te.x longering. Är han spänd skulle inte jag spänna in och trixa så mycket med det utan är syftet att han ska "rasa av sig" så ska han nog få göra det. Ett alternativ kan vara att ha honom löst på ridbanan också.

Men min erfarenhet är att hetsiga och stressade hästar blir bara mer hetsade och stressade. Det är som att försöka köra slut i en bordercollie genom att gå på promenad.

Håller helt med klockmalva.
Är hästen spänd och stressad, lär den att slappna av. Är hästen nyimporterad, ge den gott om tid utan träning så den får landa ordentligt..

Angående longering så använder jag mig ofta av löslongering på hela ridvolten (20x40), endast som motionsredskap och för att låta hästarna röra på sig utan ryttare på ryggen. Vill jag jobba hästen gör jag det i töm. Longering på liten volt måste man komma ihåg är slitsamt för leder. Inspänning skulle jag inte hålla på med om jag var ovan vid att longera. För övrigt är markarbete toppen, men frågan är o du behöver "rasta av" din häst eller om du behöver lära den att slappna av?

Det blev inte import trots allt, jag hittade en helt fantastisk häst här i Sverige (uppfödd av islänning här). Han är super att hantera, otroligt lyhörd i alla situationer och lyssnar på extremt små signaler... Har longerat honom lite utan inspänning nu med bara träns och han travar med ett enormt sväv och riktigt lugnt och fint på volten, problemet i ridningen blir att han spänner sig och vill springa på i 180 (han skulle aldrig dra men han är helt enkelt van att springa på) och när jag nu börjar sätta bogarna på plats i trav på volt så blir han lite stressad, förståeligt med tanke på att det är helt nytt för honom (och jag är helt ny för honom)... men eftersom han travar på så enormt lugnt och fint vid longering tänkte jag stärka honom lite den vägen parallellt med ridningen men det känns som att jag t.ex. får honom att använda ryggen mer om jag spänner in honom, kan inte tänka mig att han skulle uppleva det som stressigt eller hemskt... :)

För att vara övertydlig: han är lite spänd och stressad när man rider och vill gärna springa på, när man ställer krav blir han stressad (klapprar lite med tänderna, spänner sig en aning osv) , självklart kommer det ju att ge sig när vi lär känna varandra bättre och jag har fått kontinuitet i det hela men tanken med longering var att lära honom slappna av på volten samtidigt som han jobbar lugnt och rätt. Har redan jobbat en hel del NH med honom och som sagt är han otroligt lyhörd och känslig för signaler, oftast hinner man bara tänka innan han gör precis det han ska... ska avsluta med att säga att jag inte upplever hans "stress" som något problem, jag är otroligt nöjd med honom men hade bara lite funderingar på om man ska lägga som rutin att longera t.ex. en dag/vecka, om jag får honom att jobba rätt vill säga, och jag känner att det är stärkande. För motionens del kommer jag självklart att sitta på ryggen och jobba på!

Angående slitage så kan man ju tänka att all ridning också är slitage, på sitt sätt, och så länge man inte är extrem med t.ex. longering känns det som att det är en bra variationsmöjlighet, men som sagt... jag vill ha ut någonting av det, en avslappnad häst som börjar söka sig i form (form i hela kroppen tänker jag då såklart (för att undvika missförstånd). :)

Skall hästen jobba från marken så brukar vi tömköra men om hon bara har spring i benen (hon är 4 år) så blir det lite longering utan inspänning innan det "riktiga" jobbet.
Jag har då inga direkta krav på henne utan vitsen är snarare att få utlopp för lite energi innan kraven (tömkörning/ridning) kommer.
Märker ganska stor skillnad på henne om hon fått spralla av sig lite när hon är på det humöret, skall jag ta det när jag sitter på så blir det lätt lite tjafs.
Dessutom har jag fattat det som att hon är longerad rätt mycket i samband med inridningen och förberedelserna för den så hon vet mer vad som förväntas av henne där.

Vad kul att du hittade en kul häst! :)

"var att lära honom slappna av på volten samtidigt som han jobbar lugnt och rätt"

Det tycker jag låter jättebra men försök få till det i ridningen också. En avslappnad häst tappar inte den tädning som du vill ha men är inte stressad. Även om Du inte tycker att det gör något att han klapprar tänder och "hetsar" så betyder ju det att han är stressad, som jag tolkar det i allafall. Om han gick i samtalsterapi och fick prata av sig skulle han nog föredra att vara lite lugn.

Fast mycket ligger nog i det du skriver: det rättar sig när ni lär känna varandra. Särskilt som han är känslig och ambitiös, när ni jämkar era signaler och får in lite vardag och vana så kommer det säkert göra mycket...

Det låter på dig som du har ganska bra koll på vad du håller på tycker jag. :bow: Har du ingen bild på underverket? Jag blir nyfiken! :D

Senast ändrad:

Jag har haft två spända hästar, en av skada och en som var superpigg och behövde rastas av lite för att kunna jobba mer koncentrerat sedan. Jag gjorde så att jag borstade, sadlade och fixade till i väldigt lugnt tempo, dvs att jag själv är lugn inombords, om jag själv är stressad, har bråttom osv så hoppade jag över att arbeta med hästarna.

Alltså, på med träns o sadel. Så tar jag och går med hästen på en mindre volt runt mej. Tygeln över nacken bakom öronen och den andra i ytterhanden, böjer nacken försikiktigt och ber hästen flytta inner bakben under sig samtidigt som bogen hålls utåt så hästen inte tar stöd med inner framben, det påverkar man med sin egen kropp, med bröst o axlar, brösten visar riktningen och axeln närmast hästen skjuter ut bogen, det är ganska fascinerande se hur ens egen kropp påverkar hästen.

Kort i varje varv, det här är ganska jobbigt iomed inner bakben skall bära. Det är liksom en mental träning för både ryttare och häst som skärper koncentrationen.

När det känns bra i båda varven sitter jag upp. På den pigga har jag i början longerat med tygeln fäst i ena bettringen OBS det kräver hästen och ryttaren kan hålla detta utan att dra, är det osäkert lägg på en kapson el dyl över med fäste i ring på nosryggen. Bara några varv i varje och gå med så det blir en större volt.

Det här är kanske bättre visa men har man hum om ens egen kropp påverkar hästen tror jag man förstår.

Alltså egentligen blir det ju mindre slitage av longering än voltarbete med ryttare som sitter och snedbelastar osv.

Men det bästa är om man kan lära sig att tömköra för då kan man styra båda ytter och inner som vid ridning och man kan gå ut på spåret emellanåt och sen in på volt igen.

Men annars tycker jag longering är helt okej för att låta en pigg och spänd häst springa av sig, har själv fått göra så på min ena häst som var väldigt busig ett tag och bockade en hel del + var allmänt överspänd/pigg.

eftersom han är ung använde jag inga inspänningar, ibland longerade jag bara i grimman.

Men annars tar du bett och ska du longera i höger varv, drar du longerlinan genom inre bettringen, över nacken och fäster i yttre bettringen.
när du byter varv byter du anspänningen.
(när du gör detta användert du yttersta änden på longerlinan och drar tillfälligt genom ena bettringen ifall hästen skulle få för sig att springa iväg, så att du har kontroll över hästen, håll inte med fingrarna i bettringarna man kan inte hålla kvar hästen bara genom det).

denna anspänning är mkt bättre än delta på islandshät då de ofta är för långa och hamnar i munnen.

annars kan du om du vill spänna in, använda en snodd.
spänn alltid inre sidan kortare och spänn inte för mkt, hästen ska få bra eftergift när den gör rätt.
jogga igång och jogga av, utan inspänning.
byt varv ofta och glöm inte korta innersidan.
spänn alltid yttersidan innan du spänner innersidan.

har du långpisk, byt alltid piskand bakom din rygg.

longerilinan vevar du upp i "ringar" som du håller i höger hand om hästen går i vänster varv(själva linan mot hästen håller du i vänster hand, och pisken håller du i högen hand).

håll koll hela tiden så att du inte släpar linan i marken och riskerar att fasta med foten och bli släpad efter hästen eller att ringarna dras åt runt din hand.

lär hästen kommandon för varje gångart och använd alltid samma kommandon.
lär hästen "sakta av" och "smackning för öka".

byt varv ofta och longera max 30min.

du kan använda cavaletti sen när du blivit mer van, lättast är att longera i en rundcorall eller göra en egen runcorall i paddocken till en början speciellt om hästen inte heller är så duktig på longeringen.

sen finns det "riktiga" inspänningstyglar man kan använda men det kan jag tycka är överkurs men vill man så kan man.
du behöver en tömkörningsgjord med ringar om du ska spänna in hästen i någon form.

du kan i "värsta" fall ha hästen sadlad och använda snodden och spänna mellan hästens framben i sadelgjorden eller spänna i uppsatta stigbyglar på sidorna.

hoppas det var till lite hjälp:)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 777
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Jag behöver tips på vad jag ska ta mig till med min häst... Spansk valack 3år, importerades av mig via förmedlare i oktober 2021. Hästen...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 790
Senast: Görel
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka