Longering??

Fjording_94

Trådstartare
Hej! Söker lite tips om longering:d
Har en fjording som tycker det är alldeles för tråkigt att bli longerad.. Hon kan gå någorlunda fint i skritt, men så fort hon ska börja trava stannar hon, vänder ut bakdelen och tittar på mig. Ibland stegrar hon sig, om jag försöker smacka på och få ut henne igen. Piskan reagerar hon knappt alls på..

Såå, vad ska jag göra åt detta? Det märks tydligt på henne att hon tycker det är skittråkigt och onödigt att gå runt i cirklar... Vill gärna kunna longera henne, då jag inte alltid har tid att rida.:(

Har ni några tips på hur hon ska börja tycka longering är kul, dela GÄRNA med er!!:idea:

Mvh Jennie

Sv: Longering??

Jag tycker inte att det låter som om din häst tycker att det är tråkigt, utan att hon inte förstår vad du vill att hon ska göra.

Att longera på ett korrekt sätt där hästen arbetar korrekt och det inte sliter onödigt på hästen är en konst, och är man osäker på hur man ska göra bör man ta hjälp av någon, helst en tränare som kan hjälpa dig på plats på ett helt annat sätt än vad man kan göra här via Buke.

Viktigaste rådet är att vara extremt noga med ditt kroppsspråk och visa din häst med kroppen vad du vill att hon ska göra. Se til att du alltid är i drivande position (svagt snett bakom hästen) när hon ska gå fram, annars är det inte konstigt att hon stannar och tittar på dig.
Träna gärna lite med din häst lös utan longerlina (på begränsat område) och lär dig flytta hästen och få henne att följa dig med hjälp av ditt kroppsspråk, när det funkar lär inte longeringen vara nåt stort problem.

Lycka till!

En kompis testade att lägga ut bommar på marken med varierande avstånd och höjd (några på marken och några lite upphöjda) och longerade över dom. Då får hästen verkligen tänka på sina steg och vart den sätter fötterna. Blir lite hjärngympa samtidigt som den måste lyfta på benen och aktivera sin rygg. Den hästen tyckte det var skitkul =) så man kan ju alltid testa.

Du kan också göra det som en liten ''hinderbana'' på volten. Tex mellan röd och grön bom ska hästen trava. Innan gul bom ska du få hästen upp i galopp och mellan två koner ska du få hästen att sakta av och göra halt osv.

Du kan ju också testa att gå ut och gå med hästen och där finns möjlighet, longera hästen på en äng eller en grusplan. Då blir det lite miljöombyte.
Tänk också på att byta varv och gångart ofta, annars är det lätt att hästen blir ännu mera uttråkad och du får ingen respons. För att hålla den alert får man liksom se till att det ''händer'' saker hela tiden.

Tja det är några tips iaf. Hoppas nån verkar intressant och kanske kan hjälpa =)

P.S Ge inte upp i första taget om hästen inte visar nåt intresse. Vissa hästar är mer svårtövertalade än andra =P

En kompis testade att lägga ut bommar på marken med varierande avstånd och höjd (några på marken och några lite upphöjda) och longerade över dom. Då får hästen verkligen tänka på sina steg och vart den sätter fötterna. Blir lite hjärngympa samtidigt som den måste lyfta på benen och aktivera sin rygg.

Åh vilket bra tips! Longerar inte alls ofta, men nästa gång jag gör det ska jag definitivt ha lite bommar med i leken :laugh:

ja, bommar är jättebra, och koner, däck osv, allt som gör att hästen måste tänka och koncentrera sig på uppgiften.

Jag brukar longera utanför- innanför- utanför utlagda däck, eller i slalom runt koner. Om man lär hästen att den ska flytta sig utåt resp. inåt för ens kroppsspråk finns det nästan inga hinder för vad man kan göra när man longerar, och det blir mycket roligare för hästen!

Runt runt runt i en lina blir bara urtråkigt och sliter också på lederna.

Klok häst du har. Longering är befogat för att göra av med överskottsenergi innan man sitter upp, och aldrig annars. Det gynnar inte någon, tvärtom sliter det bara på hästen.
Rid hellre de 10 minuterna, eller tömkör.

Min häst gjorde så i början, när jag ville att hon skulle trava vände hon in mot mej och trassalde in sig i linan och stegrade när jag smackade på. Började tömköra så jag hade en yttertöm att hålla henne på så hon stannade på volten. Sedan provade jag spänna en "yttertygel" som en inspänning på yttersidan så när longerlinan liksom drog henne inåt på volten när hon skulle trava hölls hon kvar av "yttertygeln". Sedan lärde hon sig att fortsätta runt på volten och inte vända in mot mej och stanna när linan drog henne inåt. ( Hon började trava rakt fram och då blev hon ju som tvungen att svänga efter en bit då jag stod i mitten av volten jag tänkt så då vände hon bara inåt för hon följde ju linan... hon hade inte riktgt fattat att hon skulle runt i trav även fast det funkade bra i skritt)

Tack så hemskt mycket för alla tips!!:bow:
Ska försöka tänka på och memorera detta till nästa gång:)

Ska definitivt prova med sele på:laugh: För hon förstår visst, men vill inte och finner ingen anledning.. Hon gör likadant om jag tagit hjälp av nån att "följa med henne" runt i varvet.

Och bommar ska också få va med!:)

Tack än en gång!!:laugh:

Jag använder tömkörning och longering väldigt olika. I tömkörningen jobbar jag med ställning, böjning, form, skolor.

I longeringen jobbar jag med lyhördhet, balans, lyssna, mer bus och lek än arbete faktiskt. eller ja arbete på ett roligt sätt!

när jag longerar så blir det massor med övergångar och tempoväxlingar, halter, varvbyten, snabba kommandon för att få en uppmärksam häst.
detta gör jag också på varierande avstånd från mig. ofta när jag longerar blir det ett par minuter på lina, ett par minuter "följa John" ett par minuter flytta bog, rumpa, backa, gå fram, stanna etc. och så börjas det om igen med ett par minuter longering. ibland lägger jag in bommar på marken och upphöjda.

vilket betyder att det inte handlar om 30-40 minuters slitande på volt harvandes runt runt, utan det handlar om fokus, lyssna och följsamhet, det händer saker hela tiden och hästen blir inte uttråkad då den hela tiden får uppgifter att utföra.

de hästar jag har haft och på en regelbunden basis jobbat på detta sätt med har snabbt varit med på noterna, är glada och tycker att det är roligt, och jag ger dem uttrymme att bralla och fara runt lite, det ska ju vara roligt.

Longering för mig är motion för hjärnan inte för kroppen

Senast ändrad:

Klok häst du har. Longering är befogat för att göra av med överskottsenergi innan man sitter upp, och aldrig annars. Det gynnar inte någon, tvärtom sliter det bara på hästen.
Rid hellre de 10 minuterna, eller tömkör.

det beror helt på hur man använder longeringen.

jag har haft otroligt mycket nytta av det, men när jag longerar handlar det inte om 30 min slitande på volt, utan om nått helt annat.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 314
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 251
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka