Longering vid veterinärbesök

melvin

Trådstartare
jag har ett problem som är som så att jag har svårt att longera min häst, han blir lätt "testig" när man står på backen och stannar och reser sig om galosherna inte passar. Tränar såklart på detta och det går framåt, men Rom byggdes ju inte på en dag som bekant... Det primära problemet är egentligen att djuret ska besiktigas för att eventuellt lämnas ut på foder, och då ingår ju i regel longering... Blir man alldeles idiotförklarad om man ber att få springa med hästen på volt så att man slipper försätta sig i longeringssituationen på främmande plats där han kan känna sig osäker och där det kanske inte är läge för utbildning?
 
Sv: Longering vid veterinärbesök

Ni har ingen inhägnad där du kan löslongera? Eller om du har möjlighet att bygga en enkel corall av tråd och hinderstöd? Så länge du vet att hästen håller sig inom detta bygge förstås och ingen olycka sker.
 
Sv: Longering vid veterinärbesök

Jag hade - om jag var intresserad av hästen - inte godkänt att den inte kunde visas ordentligt i sina gångarter (vilket inte går om man springer med hästen).

Jag antar att den inte är ridbar?
 
Sv: Longering vid veterinärbesök

När min häst har utretts så har dom velat se både uppsuttet och att hon rör sig utan ryttare. Jag longerar aldrig i vanliga fall då jag inte är så förtjust i att träna häst på det viset. Har endast tränat longeringen för att kunna göra det när det efterfrågas, brukar ju räcka med att hästen bara kan trava på ordentligt i båda varven. Inget ni kan jobba på? :) Hur är det att tömköra på volt? Då har du ju lite mer kontroll. Vad jag tycker i alla fall :)
 

Liknande trådar

Träning Jag skulle behöva hjälp. (Och det här blev visst jättelångt - förlåt!) För några månader sedan fick vi en hop hästar till stallet...
2
Svar
20
· Visningar
2 182
Senast: Husmusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp